Glappande strömförsörjning HEQ5 - hur fixa?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Glappande strömförsörjning HEQ5 - hur fixa?

Post by Martin F »

Jag har börjat få problem med att powerlampan blinkar på min HEQ5. Ibland slutar den om man petar lite på sladden från nätdelen. Inatt körde jag ett gäng bilder och på slutet började jag få stjärnspår (halvlånga) i alla möjliga riktningar, trots guidning. Det varierade från bild till bild. När jag kollade monteringen så blinkade powerlampan. Kan det ha berott på det?

Hur gör jag för att fixa detta glapp? Måste jag ta isär monteringen?
Jag gissar att det bör fixas innan nåt går sönder på riktigt.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Glappande strömförsörjning HEQ5 - hur fixa?

Post by bjorsa »

Hej Martin !
Har haft liknande på min Neq6pro men det var då enbart sladden som var slut troligen hade jag någon form av kabelbrott som glappade i kabeln och fick då att det blinkade och att den ibland helt stannade för att sedan funka mkt frusterande men efter jag bytt kabel funkade det igen men jag kunde då mäta upp kabeln och den gav för låg spänning vid monteringen i förhållande till vad nätdelen sände ut .
mvh/bjorsa
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Glappande strömförsörjning HEQ5 - hur fixa?

Post by hbar »

Jag förmodar att det sitter en dc-kontakt motsvarande denna
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ona-p37331" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett vanligt problem är glapp mot mittstiftet. Brukar märkas genom att det blir avbrott i vissa lägen om man för hanen lite försiktigt i sidled/längdled. Om honan har delat mittstift som K&Co så kan du ev fixa det genom att dela lite (öka diametern) på stiftet med en kniv så det blir bättre kontakt.

Det finns flera olika kombinationer i dessa utföranden där det dels är olika diameter på mittstift o hanen har också olika längd så om de inte är köpta tillsammans så kan detta ställa till det.

En lite lömsk variant som jag drabbats av någon gång är att när kontakten blivit gammal o det bildats lite oxid på metallen så kan det bli kontaktproblem mellan mittstiftet o blecket som det sitter fäst vid (brukar vara nitat). Då behöver man tyvärr ta isär prylen så man kommer åt att löda fast mittstiftet mot blecket på baksidan av kontakten. Kräver lite noggrannhet så det inte blir en kalllödning.

Billig men tyvärr inte så bra kontaktlösning för dyr utrustning som skall klara helt annan användning än en billig leksak i innemiljö som kontakten är avsedd för.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Glappande strömförsörjning HEQ5 - hur fixa?

Post by AstroFriend »

Hej,
Jag har haft samma fel på min EQ6 att kontakten glappar eller helt enkelt faller ur. Jag löste det drastiskt och lödde in kabeln direkt på kretskortet, se bild 6 en bit ned på sidan:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... runit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kabeln kommer ut ur ett hål som jag borrat i plåten.

Inga problem sedan dess.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
lage
Posts: 22
Joined: 2016-09-16 10:55:34
spamtest: JA

Re: Glappande strömförsörjning HEQ5 - hur fixa?

Post by lage »

Hej.
Så här löste jag det:
viewtopic.php?f=17&t=14614" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh,
Lage
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Glappande strömförsörjning HEQ5 - hur fixa?

Post by Juicy6 »

Man får också plats med en s.k. mikrofonkontakt om man vill:

Image

Image

Finns att köpa hos bl.a. Electrokit:

https://www.electrokit.com/mikrofonplug ... 2pol.46788

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------

Return to “Monteringar”