Cone Error, justering

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Cone Error, justering

Post by AstroFriend »

Hur många har justerat sitt teleskop/montering för cone error?

Jag har haft lite svårt att göra det på min balkong, dels för att jag inte sett polstjärnan, dels för att det är för trångt att svänga runt teleskopet där.

Jag ställde en fråga om detta på Stargazer forumet.

Fick tips om en video som förklarar fenomenet:
https://www.youtube.com/watch?v=WatdQlPp22Y" onclick="window.open(this.href);return false;

Och ett program om man inte vill göra det manuellt:
http://www.sharpcap.co.uk/conesharp" onclick="window.open(this.href);return false;

Får göra det nästa gång jag har med mig utrustningen till landet där det finns lite andra förutsättningar för att göra detta. Fast behovet av denna justering har ju delvis försvunnit nu när jag använder AstroTortilla som lägger upp en pekmodell och korrigerar även för detta fel. Fast det är klart att det är bra att det är så bra som möjligt redan i grunden.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Cone Error, justering

Post by ragge »

Jag gjorde det för något år sedan. Mina grejor har inga justerskruvar för detta så jag fick lägga shims emellan i stället. Klippte ut lite tunn aluminium ur en ölburk, det blev lagom tjockt.
Om man har fri sikt mot en avlägsen mast eller något annat så borde man väl kunna göra detta dagtid, utan hjälp från Polaris tycker jag.

Eftersom jag inte längre använder SynScan assisterad polinställning tycker jag inte att cone error har så stor betydelse, det påverkar ju då bara goto-precisionen, och väldigt lite. Polinställningen däremot vill jag göra med maximal precision.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cone Error, justering

Post by AstroFriend »

Jag får nog använda mig av polstjärnan. Visserligen har jag gjort observatorium byggnaden på landet så att jag i söderläge kan öppna en del av väggen för att komma längre ned, men där finns bara skog på relativt kort avstånd, och de vajar fram o tillbaks. Min Vixenskena har justerskruvar och om de inte är för grovgängade bör det gå att justera in.

Fast du skrev att du använde tunn burkplåt så det låter som det är små justeringar man behöver göra. Hur är det precisionen, när du tar av teleskopet och sätter tillbaks det, håller det justeringen då?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Cone Error, justering

Post by ragge »

Jag hade väl tur att det bara behövdes ytterst lite för att komma rätt. Skulle tro att korrigeringen håller bra över tid, men när jag övergav Synscan handkontrollens inbyggda polinställningsrutin (funkade väldigt dåligt på HEQ5 som saknar "riktiga" encoders) så har jag inte längre någon nytta av cone error fixen. Så jag tog bort den när jag i stället prioriterade att kunna köra lite längre tid innan kameran slår i stativet, och satte distansrör mellan tubringarna och vixenskenan.
raiser_1.jpg
raiser_1.jpg (372.92 KiB) Viewed 2120 times
Sedan blev det ytterligare en sådan "tidsmaskin" som gör att jag kan forcera en meridian flip i förväg, alternativt bara köra på när det normalt hade behövts en flip. Funkar inom rimliga gränser givetvis. Den är gjord av tre lager köksbänkstyp limträskiva plus lite aluminiumplåt och teflonduk (den senare var inte med när bilden togs).
Sorry, blev lite off-topic här :-)
raiser_2.jpg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cone Error, justering

Post by AstroFriend »

Ja meridian flip kan verkligen vara av ondo, speciellt när man guidar. När jag tagit bilder från balkongen har dock mitt synfält varit begränsat mellan 20 till 190 grader, då har jag i normalfallet meridian flip avstängd. Dock när jag när jag började köra off-axis guidning på kometer behövde jag ha meridian flip aktiverad för att få rätt tecken på hur den skulle guida. Blev då varse om alla problem med meridian flip.

Ingen fara med att du avviker från tråd ämnet, alltid intressant att se andras lösningar. Jag har ett liknande block under mellan tripoden och huvudet, dock inte lika hög som din. Nu med observatoriet som är på gång lär jag få fintrimma höjden för att dels nå tillräckligt långt ned mot horisonten, dels inte slå i taket vid parkerat läge.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Monteringar”