SynScan / HeQ5 Pro haveri

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by ragge »

Under stjärnorna, en timmas resa hemifrån, bestämde sig min HEQ5 Pro att det var dags att åka hem. Jag hade just knappat in tid och position, läst av Polaris position och skulle strax starta tracking och göra star alignment. Då hängde sig allt, har för mig att displayen var helt tom (men inte mörk - bakgrundsbelysningen fanns där). Startade om med Power off/on, då säger den Initializing... Caution Both axes No Response. Så jag åkte hem...

Har testat med annan sladd till HC:n (original krullsladden) och ett annat (nyladdat) batteri, ingen skillnad. Vid ett tillfälle kom det upp skräptecken på displayen, då kom jag på att ladda om firmware i den. Testade först med samma version (3.37), men ingen skillnad. Lade sedan på senaste (3.38.09), ingen skillnad.

Så min nästa tanke är att låna en handkontroll och se om det löser det hela, om inte är det väl något kretskort i monteringen som gett upp...
Övriga tips mottages tacksamt.

/Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by AstroFriend »

Hej Ragnar,
Det var tråkigt att höra att du också hamnat i reparationsträsket. Testa med en annan handterminal låter som ett bra första steg. Nästa steg är kanske att skruva bort täckplåten så du kommer åt att se kretskortet och att inga kablar lossnat.

Så du var också på träffen, kan tyvärr inte komma ihåg att jag pratade med någon som hette Ragnar. Var stod du med din montering?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by bjorsa »

Har du mät upp att du får rätt strömstyrka vid ingången till monteringen har haft det felet hos mig dvs att sladden från batteiet var dålig troligen kabelbrott någonstans .
mvh/bjorsa
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by AstroFriend »

Jag hade också enorma problem med glappande strömförsörjningskontakt på min EQ6 montering. Tog helt enkelt och lödde in sladden direkt på kretskortet och hoppdade över kontakten, se min hemsida.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by ragge »

Hej Lars,

Det var under stjärnorna på min "vanliga" astroplats, inte i Mariestad... igår kväll.

12V-anslutningen har jag säkrat mekaniskt :
synscan_1.jpg
synscan_1.jpg (364.17 KiB) Viewed 4969 times
@bjorsa, jag har kollat det.

Efter firmwareuppdateringen får jag inte längre några skräptecken på displayen, men fortfarande Both axes "No Response". Har inte öppnat monteringen ännu.

Till saken hör att mobiltelefonen, som laddas via en biladapter (12v -> usb), slocknade helt samtidigt som monteringen "dog". Fick igång mobilen igen endast genom att ta ur och sätta tillbaka dess batteri. Mobilens usb-port var kopplad till en passiv usb-hub där mina båda dslr var anslutna. Eftersom usb-porten då är upptagen har jag lödit in in anslutning direkt på mobilbatteriet, och laddar detta via ett par schottky-dioder från usb-laddaren. Dioderna gör att laddningen upphör helt när mobilbatteriet närmar sig fulladdat, vilket det i stort sett var. Monteringen och usb-laddaren (samt 2 st pwm daggvärmare) drivs från ett 30Ah AGM-batteri som också var fulladdat och höll c:a 13 volt (kanske var det för mycket ?).

Konstruktionen ovan har jag kört i ett års tid utan problem, men efter detta är facit att monteringen fått stryk plus att mobilens usb-port bara går att använda för laddning (på det traditionella viset), usb-data går inte längre igenom. Alla kontakter är av bra kvalité och i gott skick.

Det känns "så där" att inte veta rot-orsaken till haveriet, men jag kommer att separera strömmatningarna till monteringen och mobilen med olika batterier.
Kamerorna körs på sina egna batterier just för att undvika eventuella el-haverier.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,

Gillar ditt finurliga sätt att hindra att kontakten hoppar ur!

13 volt är inget problem, spänningsaggregaten brukar ju ge 13.8 volt där de ersätter ett bilbatteri och min EQ6 montering är ganska känslig på underspänning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by anivision »

Det var nog en EMP från när nordkorea sprängde en atombomb... 8)

Görtråkigt att höra i alla fall. Synd att jag inte har en skywatcher, annars hade du kunna låna en handkontroll och testa...
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by ragge »

En uppdatering...

Jag fick testat handkontrollen (tack Torbjörn !) och den var felfri. Öppnade sedan monteringen och fann att det i stort sett inte var något att välja på förutom moderkortet. Ett nytt är nu på väg, kostade c:a 1300 kr.

Min gamla 5-tums mobiltelefon som fick usb-porten stekt (den går bara att ladda med numera) men funkar fint för övrigt, kommer att få en Huawei 8-tums platta som ersättare. Den har tillräcklig batteritid att klara en natt utan laddning, så slipper jag koppla ihop den med elsystemet (bara med kamerorna via OTG adapter och en passiv minihub).

Jag misstänker (men ej säker) att orsaken var glappkontakt i monteringens 12-volt plugg, trots den mekaniska låsningen som syns på min bild. Hittar ingen annan felkälla. Kommer att ersätta originalkontakten med denna :
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ane-p37583" onclick="window.open(this.href);return false;

Sedan skall jag just lägga in en 12 volt spänningsvakt samt en snabb och kraftig motriktad diod tvärs över spänningsmatningen, båda kan då bränna huvudsäkringen om fel skulle uppstå. En fråga till er som är elektronikkunniga :
Jag fick just hem denna http://www.ebay.com/itm/KEMO-Overvoltag ... Sw7NNT6hRS" onclick="window.open(this.href);return false;
och tänkte testa den först. Kopplade ihop 2 st 12V blyackar till 24 volt och slöt sedan kretsen med detta skyddet via en liten och klen (tror det var 3 volt) glödlampa med förhoppningen att den skulle blinka till och gå sönder. Det hände inget alls, och lampan var hel.
Var det fel på min testmetod eller på överspänningsskyddet ?

/Ragnar
MatsM
Posts: 5
Joined: 2013-08-28 22:20:03
spamtest: JA
Contact:

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by MatsM »

Hej, läs och se om felet kan vara det här. Det handlar om synscan version 3.37

http://www.f1telescopes.co.uk/articles/ ... sion-3-37/" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by hbar »

ebay varianten ser inte ut som orginalet
https://www.kemo-electronic.de/en/Car/M ... 2-V-DC.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan vara att det är en "dålig" kopia, de skriver dessutom 2000mA istället för originalets 2000A, lite skillnad om det inte är skrivfel:)

Kontaktfel är vanligaste problemet. Har själv haft problem både med mittstiftet i spänningsanslutningen och att sladden till handkontrollen böjts för många gånger eller att kretskortskontakten på handkontrollern (Meade) tappat anslutning mot kretskortet (var svårt att hitta då det var ett multilayerkort). På Celestron monteringen brukar jag behöva bända isär de två delarna i mittstiftet lite då och då så att de får bra kontakt med sladd-hylsan.

/Håkan
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by anivision »

Det är nog ingen dålig kopia. Den kostar bara lite mer på conrad.se. Troligtvis skrivfel...
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by ragge »

MatsM wrote:Hej, läs och se om felet kan vara det här. Det handlar om synscan version 3.37

http://www.f1telescopes.co.uk/articles/ ... sion-3-37/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag önskar att det hade varit så väl, men... jag har testat med senaste versionen 3.38.09 och det blev ingen skillnad.
Men tack för tipset ändå !
/R
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by ragge »

anivision wrote:Det är nog ingen dålig kopia. Den kostar bara lite mer på conrad.se. Troligtvis skrivfel...
Det tror jag också. Men blev ändå lite misstänksam och ville testa den...
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by ragge »

hbar wrote:ebay varianten ser inte ut som orginalet
https://www.kemo-electronic.de/en/Car/M ... 2-V-DC.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan vara att det är en "dålig" kopia, de skriver dessutom 2000mA istället för originalets 2000A, lite skillnad om det inte är skrivfel:)

Kontaktfel är vanligaste problemet. Har själv haft problem både med mittstiftet i spänningsanslutningen och att sladden till handkontrollen böjts för många gånger eller att kretskortskontakten på handkontrollern (Meade) tappat anslutning mot kretskortet (var svårt att hitta då det var ett multilayerkort). På Celestron monteringen brukar jag behöva bända isär de två delarna i mittstiftet lite då och då så att de får bra kontakt med sladd-hylsan.

/Håkan
Även om det inte skulle vara ett skrivfel så borde 2000mA räcka för att lampan i testen skulle gå sönder tycker jag. Vad tror du om testmetoden, för att se om skyddet är värdelöst eller inte ? Finns det bättre sätt att testa den ?
Kan nämna att jag tänkte även lägga in en 15 volts zenerdiod efter huvudsäkringen så får jag både hängslen och livrem.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: SynScan / HeQ5 Pro haveri

Post by AstroFriend »

Eftersom de skriver mikrosekunder kan det tänkas att den skyddar mot strömspikar på kanske 2000amp. Men då är det lämpligt att sladdarna är mycket korta och direkt kopplat över den utrustning som den skall skydda. Långa kablar fungerar som induktanser. Vid långsammare förlopp är 2amp mer troligt.

Vanligaste sättet att förstöra drivsteg för stegmotorer är strömspikar från motorerna själv, till ex om någon kabel är glapp. Vad gäller strömförsörjnings kontakten så använder jag inte den, har lödit in kabeln direkt på kretskortet. Det måste alltid sitta skyddsdioder på drivutgångarna för att ge visst skydd.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;