Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by Martin F »

Spenderade tyvärr halva natten igår med en krånglande montering och lyckades aldrig lösa det.

Polinställningen var bra, jag trippelkollade tid och datum plus sommartid och allt var balanserat. När jag startade pekade teleskopet så att jag hade Polstjärnan i bildfältet för kameran. När jag körde 3-star alignment fick jag dock inte ens stjärnorna inom synfältet. Försökte med 1-star, flytta manuellt till rätt plats och sedan ta OK. Därefter ny 3-star men inget funkade.

Vad kan ha varit fel? Höll på att slita mitt hår! Gjorde exakt samma som förra gången och då funkade det efter manuell flytt (lossa koppling) vid första stjärnan.

Utrustning: HEQ5 Pro Synscan, Skywatcher 150-PDS, Canon DSLR. Det var lättare med 300mm teleobjektiv för då var synfältet större.

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by Torbjörn »

Förutom någon tänkbar bugg i programvaran...är alla elanslutningar ok och glappfria? "Dålig ström" kan få GoTo-stativ att bete sig konstigt.

/Torbjörn
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by jörgen_jo »

Hej !

Trist!

Har du kollat så att du inte av misstag angivit fel i:
-TimeZone
-Location
-Time saving

AM/PM har jag lyckas med men då blir det riktigt "tokfel" och det verkar det inte vara för dig.

Jag har en EQ6 för väg astronom och en CGE pro i observatorie.

Det jag råkat ut för på EQ6'an är just det Thorbjörn pratade om problem med strömförsörjningen den brukar signalera det med att röda ström lampan blinkar. Dessutom någon gång att den föreslagit "fel" stjärnonr och när jag bytt har de blivit bättre.

Däremot har jag ett par gånge råkat ut för att CGE pro totalt misslyckats med alignment och pekat rejält fel. Jag har då gjort en "factory reset", och efter det har den fungerat bra. Det är förstås lite trist eftersom man måste ställa in allt på nytt inklusive köra PEC. EQ6/5 har ju också en reset funktion jag har aldrig använt den men det är kanske något att ta till som sista alternativ.

Hoppas du hittar en lösning!
Jörgen
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by Martin F »

Har aldrig gjort nån PEC, så factory reset kanske kunde vara nåt.

Ström var via nätanslutning, så den borde vara OK.

Vad styr hur väl den hittar till första stjärna? Polinställning? Hur väl man fått stativ och hemposition i våg mm?
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by jörgen_jo »

Hej

Det är flera saker som styr .
-Tiden är viktig så exakt på sekunden som möjligt. Plus tidszon sommar/vinter tid
-Observationsplatsens geografiska position
-Polinställningen, däremtot inte våg. Det har nog mer med slitaget att göra så man skall nog sträva efter att monteringen är i våg av det skälet
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by Tannerswe »

EN tanke.. När du polinställer, justerar du in ringen så att den är i rätt läge för dagen och tiden på dygnet?

Jag hade ibland liknande problem med min NEQ6 när jag körde med handkontroller... ngt var det ibland som blev helt galet och man fick leta runt för att hitta stjärnorna.


Ett tips... koppla upp dig med en dator och ascom och kör Cartes du Ciel, APT och PHD guider. EN gps dongle och plate solving är guds gåva till oss hobbyastronomer och tillsammans med en PoleMaster är man igång på nolltid :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by Martin F »

Jag har dator och licens på APT. Har bara inte kommit igång med det än. Övriga bitar tror jag att jag har hyfsad koll på. Koordinater är inte ändrade sedan någon annan gång jag kört. Tiden tar jag från mobilen men bara på hel minut när. Cirkeln för polinställning riktade jag in via Cassiopeia och Karlavagnen som finns markerade i sökaren.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by ragge »

Du kanske gjorde samma fel som jag gjorde igår kväll. Knappade in datum, ivrig att få börja plåta. Men med fel syntax, dd/mm/yyyy i stället för mm/dd/yyyy. Oj så fel allt blir när man är ringrostig :evil:

För att star alignment skall träffa så bra som möjligt bör man ha
1) en bra polinställning
2) ett korrekt utgångsläge ("home position") med tejpade markeringar för nollställda dec och ra
3) du får inte ha "kört omkring" (slewat) med handkontrollen efter uppstarten, för då är det elektroniskt lagrade utgångsläget rubbat. Det finns ju inga dekodrar i heq5, den räknar bara antalet pulser som stegmotorerna får.

Punkt 2 och 3 kommer bara att drabba den första stjärnans alignment, därefter skall den träffa rätt.
Punkt 1 är däremot helt oumbärlig.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by Martin F »

Det som felade varje gång jag valde t.ex Capella som 1:a stjärna var att den hamnade fel men att jag kunde hitta den nästan mitt i prick om jag lossade kopplingen för DEC-axeln och vred lite. Felet verkade alltså ligga i DEC, inte RA. Kan det vara en ledtråd?

Jag hade inte slewat innan Star Alignment. Hempositionen hade jag markerad sedan en annan gång och den bygger väl på att man får axlarna i våg? För att få Polstjärnan i synfältet var jag dock tvungen att flytta lite i DEC från hempositionen. Provade dock både med och utan att ändra hempositionen.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by ragge »

Det som felade varje gång jag valde t.ex Capella som 1:a stjärna var att den hamnade fel men att jag kunde hitta den nästan mitt i prick om jag lossade kopplingen för DEC-axeln och vred lite. Felet verkade alltså ligga i DEC, inte RA. Kan det vara en ledtråd?

Den 1:a stjärnan "får" hamna fel. Det kan bero på att home position (för DEC i detta fallet) inte var korrekt, men när du då slewar in stjärnan lagras diffen och nästa stjärna skall prickas bättre. Om du lossar kopplingen i stället för att slewa så tror monteringen felaktigt att den körde rätt och det kan aldrig sluta väl.

Jag hade inte slewat innan Star Alignment. Hempositionen hade jag markerad sedan en annan gång och den bygger väl på att man får axlarna i våg? För att få Polstjärnan i synfältet var jag dock tvungen att flytta lite i DEC från hempositionen. Provade dock både med och utan att ändra hempositionen.
När du flyttade i DEC från hempositionen, under polinställningen, gjorde du det med handkontrollen eller manuellt med kopplingen ? Det sista är korrekt.

Om det inte finns något logiskt mönster i eländet så är det säkert polinställningen som är fel. Svårt att säga vad det beror på (om det nu inte var fel syntax på datumet).
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by Martin F »

Ok, då får jag försöka slewa manuellt nästa gång, utan koppling. Måste bara få koll på vilken pil som flyttar i vilken riktning. Tar sån evig tid också. Kanske kan höja slew speed. När jag ändrade home position släppte jag kopplingen.

Sent from my phone using Tapatalk.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by Martin F »

Kanske var polinställningen som var lite off ändå. Hur kollar man den bäst innan man sätter igång med star alignment?

Och borde inte Polstjärnan alltid synas i bildfältet från home position?

Sent from my phone using Tapatalk.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by bjorsa »

Hej Martin !
Tycker du skall mäta spänningen vid pluggen du petar in i monteringen så att du har samma spänning där som där du kopplar in din kabel i din nätdel jag hade problem med min biltema laddare som har 12 v uttag den gav 13,5 har jag för mig men fick långt därunder vid pluggen till monteringen och allt berodde på oxidation på 12 volts kontakten som jag använde så körde lite 5-56 å sen fick jag rätt spänning fram och spänningsfallet ledde till alla möjliga konstigheter bla problem vid 3 star alignment minns jag men jag såg sen att den röda lampan på monteringen blinkade till ibland å då hittade jag felet .

Jag använder det här programet http://myastroimages.com/Polar_FinderSc ... ason_Dale/ då printar man bara ut kartan sen ser man ju hur man skall vrida på monteringen så att allt stämmer dvs att ringen där polstjärna skall hamna i stämmer med bilden sen är det bara att justera med bultarna enkelt å bra tycker jag och är det så att man då behöver olika tidpunkter om man skall ut å åka till obs stället så väljer man bara file-new och ökar tiden mellan bilderna och ökar bilderna till 6 st så kan man ju många timmar på sig att nå dit man skall .

mvh/bjorsa
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by Martin F »

bjorsa wrote:Hej Martin !
Tycker du skall mäta spänningen vid pluggen du petar in i monteringen så att du har samma spänning där som där du kopplar in din kabel i din nätdel jag hade problem med min biltema laddare som har 12 v uttag den gav 13,5 har jag för mig men fick långt därunder vid pluggen till monteringen och allt berodde på oxidation på 12 volts kontakten som jag använde så körde lite 5-56 å sen fick jag rätt spänning fram och spänningsfallet ledde till alla möjliga konstigheter bla problem vid 3 star alignment minns jag men jag såg sen att den röda lampan på monteringen blinkade till ibland å då hittade jag felet .

Jag använder det här programet http://myastroimages.com/Polar_FinderSc ... ason_Dale/ då printar man bara ut kartan sen ser man ju hur man skall vrida på monteringen så att allt stämmer dvs att ringen där polstjärna skall hamna i stämmer med bilden sen är det bara att justera med bultarna enkelt å bra tycker jag och är det så att man då behöver olika tidpunkter om man skall ut å åka till obs stället så väljer man bara file-new och ökar tiden mellan bilderna och ökar bilderna till 6 st så kan man ju många timmar på sig att nå dit man skall .

mvh/bjorsa
OK, jag ska kolla spänningen. Kopplar till 220V-uttag via skarvsladd (30 meter) och adaptern är den som AstroSweden säljer till monteringar.
Jag använder redan Polarfinder men tycker det är svårt att se i sökaren när ringer är på t.ex "tio i". Det bygger ju på att man vet vad som är exakt rakt ner eller upp vilket kan vara svårt när man kryper där och stirrar i sökaren :)
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by bjorsa »

Ok så det är en ihopmonterad historia utan uttag isåfall finns det ju ingen oxidation där men kanske på pluggen man kan ju i alla fall mäta så att man ser att man har rätt spänning fram tänkte ifall du körde batterieladdare el dyl med 12 v uttag .

mvh/bjorsa