Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by AstroFriend »

Jag brukar använda apparna Polarisview eller Simple Astronomy Tool för att se var på cirkeln polstjärnan skall ligga. Det är för min Star Adventurer men bör ju gå lika bra til EQ6. Obs du måste vrida RA axeln först så cirkelns kl 12 pekar uppåt.

Med de apparna har du alltid aktuella uppgifter för den plats du står på, använder smartphonens gps. Du slipper skriva ut kartor som bara stämmer vid ett visst klockslag vilket jag gjorde förr.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by bjorsa »

bjorsa wrote:Hej Martin !
Tycker du skall mäta spänningen vid pluggen du petar in i monteringen så att du har samma spänning där som där du kopplar in din kabel i din nätdel jag hade problem med min biltema laddare som har 12 v uttag den gav 13,5 har jag för mig men fick långt därunder vid pluggen till monteringen och allt berodde på oxidation på 12 volts kontakten som jag använde så körde lite 5-56 å sen fick jag rätt spänning fram och spänningsfallet ledde till alla möjliga konstigheter bla problem vid 3 star alignment minns jag men jag såg sen att den röda lampan på monteringen blinkade till ibland å då hittade jag felet .

Jag använder det här programet http://myastroimages.com/Polar_FinderSc ... ason_Dale/ då printar man bara ut kartan sen ser man ju hur man skall vrida på monteringen så att allt stämmer dvs att ringen där polstjärna skall hamna i stämmer med bilden sen är det bara att justera med bultarna enkelt å bra tycker jag och är det så att man då behöver olika tidpunkter om man skall ut å åka till obs stället så väljer man bara file-new och ökar tiden mellan bilderna och ökar bilderna till 6 st så kan man ju många timmar på sig att nå dit man skall .

Edit:Här en video om programmet och hur enkelt det funkar https://www.youtube.com/watch?v=zsm33N-wxwQ

mvh/bjorsa
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by bjorsa »

Hm vad konstigt skulle editera mitt inlägg med en videolänk och så kom det som ett svar igen antagligen jag som strulade till det :shy:
mvh/bjorsa
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by ragge »

Martin F wrote:Kanske var polinställningen som var lite off ändå. Hur kollar man den bäst innan man sätter igång med star alignment?

Och borde inte Polstjärnan alltid synas i bildfältet från home position?

Sent from my phone using Tapatalk.
Saker som du kan fixa i förväg (hemma, en regnig dag) :
- Slå på strömmen och stäng sedan av igen utan "park to home position". Då nollställs ev räknare för cone error mm.
- Kontrollera home position med vattenpass.
- Se till att polsökaren är centralt alignad, dvs hårkorset pekar på samma ställe (tex ett kyrktorn) oavsett hur du roterar RA.
- Skaffa ev en sådan här http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ucher.html
- Se till att antingen :
Ringen i polsökaren pekar exakt nedåt när monteringen är i våg och i home position.
eller
Ringen i polsökaren pekar exakt nedåt när en speciell tejpmarkering (här kallad "X") för detta är i linje.

När du sedan är på plats :
- Ställ monteringen i våg (kan skippas när man blir van, men gör det tills vidare).
- Ställ Az-skruvarna någorlunda i mitten (så du får lika justeringsmöjlighet åt båda håll).
- Vrid hela stativet, mha kompass, så att motviktsstången pekar mot norr.
- Starta upp (var noga med rätt format för datum - jag ställde själv in 8 november igår i st för 11/8).
- Lossa DEC, vrid tuben horisontellt.
- Lossa ev RA och vrid till "X" annars låt stå på home pos.
- Nollställ ringen (RA setting circle).
- Kolla polaris transit time (ej "pos") från handkontrollen, lossa RA och vrid tills ringen stämmer med klockslaget.
- Justera in Polaris mitt i cirkeln med alt-az bultarna.
- Ställ tillbaka DEC till home pos. EDIT: Ställ även RA på home pos.
(Först nu är det ok att köra motorerna, dvs "slewa"). EDIT: och det är fr o m nu tabu att lossa kopplingarna.
- Star alignment.

Här är ett par hjälpmedel som underlättar. Spegeln används att sikta en pejlkompass mot, och skall då ge exakt riktning öst-väst (sitter med smältlim). Biltemas vattenpass har någon kletig tejp som inte är stabil, den tog jag bort och limmade med smältlim i stället. Vattenpasset för altitud gäller så klart bara för den latituden man hade när man satte fast det, så numera har jag en tejpmarkering som visar den referens-latituden.
"Plywoodsvärdet" är väldigt trevligt att ha som hävarm mellan skruven och marken vid justering i våg. Med ett öga på vattenpassen, en hand på svärdet och den andra handen på låsskruven går det fint och bekvämt. Det förutsätter iofs att man inte drar ut benen mer än nödvändigt.
3.jpg
3.jpg (197.17 KiB) Viewed 2468 times
level.jpg
level.jpg (257.43 KiB) Viewed 2468 times
IMG_20160219_143608.jpg
IMG_20160219_143608.jpg (384.7 KiB) Viewed 2468 times
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by Martin F »

Tack för ett grymt svar Ragge! :good: Ska kolla på det när jag får tillfälle. Ett problem jag har är att ringen på DEC snurrar med ibland och ibland inte, oavsett om jag lossat skruven eller inte. Den går ju inte riktigt att använda för avläsning då.

Sent from my phone using Tapatalk.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by ragge »

Martin F wrote:... Ett problem jag har är att ringen på DEC snurrar med ibland och ibland inte, oavsett om jag lossat skruven eller inte. Den går ju inte riktigt att använda för avläsning då.
Om det verkligen är ringen för DEC du menar så spelar det ingen roll. Den använder jag aldrig. Men om du menade RA så är det värre, den måste vara pålitlig. Min går lagom "segt", troligen med något slags klisterfett bakom. Den följer RA stadigt om bara skruven är helt lös. Kanske är det här du har ditt polinställningsproblem.
(Jag såg ett fel i min checklista ovan - fixar det nu).
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by Martin F »

RA funkar. Den ska väl vridas 90 grader från vågrätt när man fixar hempositionen.

Sent from my phone using Tapatalk.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Misslyckad star alignment - vad kan vara fel?

Post by ragge »

Martin F wrote:RA funkar. Den ska väl vridas 90 grader från vågrätt när man fixar hempositionen.

Sent from my phone using Tapatalk.
Just det.