Skywatcher vs Bresser

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by AstroFriend »

Om priset är mycket viktigt kanske något av detta kan vara intressant ?

https://www.blocket.se/halland/Teleskop ... 6.htm?aw=1

https://www.blocket.se/stockholm/Telesk ... 3.htm?aw=1

https://www.blocket.se/stockholm/Telesk ... 2.htm?aw=1

Den sista behöver kompletteras med motor.

Monteringarnas kvalite är kanske avspeglade i priserna de begär.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by Miska »

@AstroFriend

Första länken funkar inte.
Andra ser lovande, men då behöver jag pengarna vilket jag inte har på en och samma gång.

@Jonas

Vi får se vad jag erbjuds för paket och till vilket pris.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by stoffe »

Även jag röstar på Skywatcher. Att få tillgång till att köra EQMOD och få funktioner som dyrare monteringar har är faktiskt något som jag tycker måste vägas in. Skywatcher är beprövat och det finns upgraderingskit och en stor begagnatmarknad.

Jag har både en HEQ5 och en NEQ6 montering. HEQ5an kör jag som mobil montering till min stora 12" f/5 truss på 12 kg Det fungerar med nöd och näppe :) NEQ6an sitter fastskruvad i en permanent pir.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by Miska »

På facebook, Astropixlar-gruppen, sägs det att EQ3 monteringen med dess stativ är rätt stabilt ändå för att vara så billigt och lätt.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by Bengt »

Det största problemen med billigare monteringar är periodiska felen är ofta rätt stora och ryckiga.

Även om de klarar vikten så är det ett problem när de gör snabba fel så inte guidern hänger med.
Liten lista med vanligaste monteringar hur stort fel där finns .


http://lambermont.dyndns.org/astro/pe.html
Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by Jonas »

Faktiskt så var min gamla EQ-3:a riktigt bra vad gäller följning.
Det är ju viktigt att den är bra polinställd och lasten balancerad.
Jag kan ibland ångra att jag sålde den men jag hade redan köpt en HEQ-5:a så den stod bara och dammade.
/Jonas
Bengt wrote:Det största problemen med billigare monteringar är periodiska felen är ofta rätt stora och ryckiga.

Även om de klarar vikten så är det ett problem när de gör snabba fel så inte guidern hänger med.
Liten lista med vanligaste monteringar hur stort fel där finns .


http://lambermont.dyndns.org/astro/pe.html
Bengt
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by AstroFriend »

Jag skulle nog resonera så här.

Om jag köpte en montering för 6000kr som jag inte var riktigt nöjd med och inte speciellt utvecklingsbar skulle jag för eller senare få byta ut den. Då kanske man får tillbaks 3000kr och man förlorar då därmed 3000kr. Sedan köper man en ny fortfarande lågpris men med gott rykte, en HEQ5 för 9500kr. Då har den kostat 12500kr!

Nu finns en beg/demo på Stjärnhuset för 8400kr. Som Stoffe skrev tidigare här så går den att koppla till EQMOD, man slipper då handterminalen och kan köra direkt från datorn. Det är inte det du skall göra i början men kanske i framtiden. EQMOD använder jag på min EQ6 och det var en väldigt stor anledning till att jag valde den monteringen, och jag hade inte råd med någon lyxigare än den här.

Du har ju redan en minimontering om jag förstått rätt. Kanske bättre att vänta ett tag och spara lite, det är ju några månader kvar till det trevliga mörkret återvänder.

Bara lite tankar från mig.

OBS!
Jag har uppdaterat de tidigare inläggen här som jag skrev på min mobiltelefon vilket är en mardröm nu med de sista ändringarna i Astronet, men annars fungerar Astronet toppen nu.

Se speciellt Blocket listan jag la upp tidigare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by Miska »

Men om vi tänker så här:

Jag har redan sagt flertalet gånger om att jag ska använda DSLR + objektiv för att fota med, vilket inte kräver mycket egentligen.
Trots att jag redan har en SkyTracker sen innan, som är mer lämpad för < 50mm objektiv, så vill jag komma ett steg närmare DSO än vad jag gjort hittills. Visst kan jag använda 200mm på SkyTrackern, men det blir inte så stadigt som med en montering och inte heller lätt att hitta objekt manuellt.

Även om jag så skulle skaffa mig bättre montering med tiden så kan jag alltid ha kvar EQ3:an för observationer alternativt lättare fotografering som jag tänkt från första början.

Att slå till med något stort som kostar 9000+ och sen tappa intresset och blir tvungen att sälja det för vrakpriset känns inte lockande.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by Bengt »

MSaarikko wrote:
Jag har redan sagt flertalet gånger om att jag ska använda DSLR + objektiv för att fota med, vilket inte kräver mycket egentligen.
Allt är relativt . Jag hade inte klarat 600 mm objektiv under långa exponeringstiden på min g11 utan guider och Guidetub . Min refraktor låg för några år sedan på 550 mm och trots dess korta brännvidd fick jag alltid köra guider . Även små saker som flex balansering osv påverkar mer än man tror.

Jag hoppas inte du underskattar din brännvidd på ditt objektiv .

Men du verkar ju redan ha bestämt dig har du tur hittar du ett bra exemplar av en eq3 .
Lycka till !


Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by AstroFriend »

Jag har också en DSLR, en Canon 6D numera som jag skrev om tidigare i tråden. Det är utifrån den jag skriver och de erfarenheter jag fått. Innan APO 680mm hade jag ett vanligt kameraobjektiv på 500mm, den var inte lika skarp som APO refraktorn och lite mer förlåtande monterat på min EQ6 montering. Mina exponeringar är nästan alltid 30 eller 60 sekunder, längre går inte i mitt ljusförorenade himmelshav.

Nu spelar det väl inte så stor roll om det är en DSLR eller astro CCD kamera. Det är pixlarnas storlek som bestämmer hur stor precisionen behöver vara med givet samma objektiv.

Den dag jag byggde ihop min off-axis guider och därmed kunde få bra autoguidning blev det skillnad och det på EQ6 monteringen.

Min "lilla" Astroadventur montering köpte jag defekt och har monterat isär den under reparationen. Kugghjul och snäckväxlar i den är mycket mer avancerade än i den EQ4 jag hade för länge sedan. Kanske inte säger så mycket då troligen dagens EQ3 är mer avancerad än min gamla EQ4. Min EQ4 hade föresten glidlager, inte kullager, hur är det med EQ3an?

Men det viktiga är att du köper något som känns bra idag för det du skall göra och din plånbok. Alla kommer säkerligen ha lite avvikande uppfattningar om vad som är bra för minsta möjliga pengar.

Som det är idag borde en HEQ5 vara ganska lättsåld eftersom de är populära om du nu skulle ledsna på den. Men det kan ändras snabbt när nya modeller kommer. Köper man beg bör man ju få nära lika mycket när man säljer den vidare beg. Skall du vilja ha mer avancerat än HEQ5 kostar det mycket mer vilket inte låter som möjligt i dagsläget.

Jag har haft en EQ3 montering men utan motorer. Den hade de runda stålbenen, inte de veka aluminiumbenen som är på den du länkade till. Finns nog hur många varianter som helst på de olika EQ monteringarna.


Det är lite kul om man jämför med hur man tänker idag jämfört med för 40 år sedan. Då var optiken viktigt och monteringen sekundär när man var ute efter att fota, idag är det tvärtom, monteringen viktigare och ofta betydligt dyrare än optiken.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by Miska »

Hopp, nu börjar det luta sig mer mot en EQ5 Pro alternativt HEQ5 Pro med tanke på att jag måste ha motvikter på för att kunna fota med 600mm objektivet.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by AstroFriend »

Vad gäller motvikter så blir det ingen skillnad mot EQ3 och motvikter följer med både EQ3 och EQ5.

Har du tung last kan du behöva komplettera med extra motvikter.


Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by megrez 90 »

En liten sidonot: Kullager eller glidlager? Orginal "EQ5", Vixen SP (tror GP också,), har glidlager, som är bättre än de flesta kullagrade EQ5 kloner!
Har mycket med precision att göra! Att det är kullager i en montering gör den inte automatiskt bättre!
Galen i refraktorer :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skywatcher vs Bresser

Post by AstroFriend »

Jo så är det, teleskopet NOT nere på LaPalma har glidlager i foten och rider på en tunn oljefilm. Inga kugghjul heller för den delen utan friktionshjul.

Min gamla EQ5 jag hade var säkerligen också med glidlager i dec axeln till skillnad mot HEQ5 som jag tror har kullager där. Dock var min EQ5 kanske inte den bästa lösningen för att fota med i dagens läge, men på den tiden var jag väldigt glad över den och tyckte den slog allt jag haft tidigare.

Bra kullager är dyra!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;