Styra Celestron AVX med dator

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Styra Celestron AVX med dator

Post by taipan »

Ja, som rubriken lyder. Kan man styra en AVX montering från datorn istället för handkontrollen.
Har en sladd som funkar mellan dator och handkontroll men saknar program..
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Styra Celestron AVX med dator

Post by Miska »

Ja, det går, precis som alla andra monteringar går att styra med datorer. :)

Ska väl stå i manualen hur du gör för att få det att fungera.

Stellarium har också en funktion som gör att man kan styra monteringen mot en objekt.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Styra Celestron AVX med dator

Post by AstroFriend »

Det viktiga brukar vara förutom den elektriska kontakten som du redan verkar ha är ASCOM drivrutiner. Jag styr mitt från flera program över det gränssnittet. CdC, PHD, APT, AstroTortilla för att nämna några.

Längst ned på sidan här finns länkar till de program jag använder:
http://astrofriend.eu/astronomy/equipme ... pment.html

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Styra Celestron AVX med dator

Post by taipan »

Ja. PhD funkar det har jag sett men jag vill kunna styra den med typ en virtuell handkontroll. Vet att det fins nån app till telefon dom går att styra det media wi-fi men jag vill styra via sladd.
Ascom drivisar finns.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Styra Celestron AVX med dator

Post by AstroFriend »

Jag styr min EQ6 montering via EQMOD, till den brukar de ha spelkonsoler som styrspak. Kanske något som skulle fungera för dig om programmen tillåter det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Styra Celestron AVX med dator

Post by taipan »

Nej, alltså jag kan inte hitta nått program som ger mig de möjligheter som handkontrollen gör...
Verkar inte finnas nått från celestron i alla fall..
Ska finnas nått som heter Nexremote men lyckas inte hitta det.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Styra Celestron AVX med dator

Post by Miska »

Något sånt här du vill? http://www.skyhound.com/skytools.html
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Styra Celestron AVX med dator

Post by Datarolf »

Hej!

Jag har visserligen inte någon AVX-montering från Celestron men istället en CPC-montering med GoTo-funktion från samma tillverkare. Jag tror dock principer och elektronik är desamma för alla Celestrons GoTo-monteringar.

Jag har experimenterat en del för att styra monteringen från gratisprogrammet Stellarium, och lyckades med det efter en del micklande. Du behöver en USB-till-serie-konverter till datorns USB-port och en seriekabel som jag fick fatt på från Celestron via AstroSweden. Det tog ett tag innan jag kom på att jag inte skulle ansluta seriekabeln till själva monteringen. Istället kopplar man den till jacket i bottnen på handkontrollen som sedan fortfarande är ansluten till själva monteringen. Jag fick först starta upp monteringen på vanligt sätt med handkontrollen och sedan anslöt jag Stellarium i datorn via seriekabeln.

Jag har inte använt detta i fält ännu, så jag har inte mycket att säga om precisionen. Men vid provkörning hemma i garaget lyckades jag peka runt med teleskopet genom att välja olika objekt i Stellarium.

Hälsningar

Rolf J
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Styra Celestron AVX med dator

Post by taipan »

Ok. Tack då ska jag kolla in det där. Har en kabel och adapter så det är bara programmet som fattas :).
frodeh
Posts: 6
Joined: 2015-11-30 15:48:54
spamtest: JA

Re: Styra Celestron AVX med dator

Post by frodeh »

Meget interessant tråd. Jeg (en novise i denne hobbyen) har også en AVX-montering fra Celestron, og til høsten tenker jeg på å få til en fjernstyrt løsning, inkludert fjernstyrt fokuskontroll for en 6-tommer SCT av samme fabrikat.
Sist vinters erfaring viser at når jeg vel har fått opp monteringen så må jeg ha en pause for å få varmen i hender og fingre, så den logiske veien videre er å få til noe slik at jeg i større grad kan vie tiden til selve eksponeringene.
Her er mine drodlerier som jeg meget gjerne kunne tenke meg å få innspill på:
astromount.png
astromount.png (121.47 KiB) Viewed 6310 times
Det er på tide at jeg forbereder dette med bestillinger av utstyr, og jeg har tidligere fått tips om autoguider her på forumet, f. eks. som dette:
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... ider-paket

Det meste her skulle være overkommelig å få til bare man har rett kabler og kontakter, men om noen med erfaring på feltet leser, er jeg spent på dette med fokuskontrollen. Jeg grubler på om man skal forsøke å bestille noe ferdig eller om det er overkommelig å mekke på egen hånd.

Om Stellarium kan brukes for å finne objektene så er forøvrig finstyring ved hjelp av tastatur eller skjem ok for mitt vedkommende.
Jeg er interessert i eventuelle forslag eller advarsler i forbindelse med dette, så jeg kan spare litt tid/penger/frustrasjoner.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Styra Celestron AVX med dator

Post by anivision »

taipan wrote:Nej, alltså jag kan inte hitta nått program som ger mig de möjligheter som handkontrollen gör...
Verkar inte finnas nått från celestron i alla fall..
Ska finnas nått som heter Nexremote men lyckas inte hitta det.
Nexremote ger dig en virtuell handkontroll på skärmen på datorn och via den får du åtkomst till alla funktioner som handkontrollen har. Detta fungerar bra om du vill kunna fjärrstyra teleskopet via datorn. Jag gjorde en sökning och hittade det här:
http://www.celestron.com/university/astronomy/nexremote

//Kent
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Styra Celestron AVX med dator

Post by taipan »

anivision wrote:
taipan wrote:Nej, alltså jag kan inte hitta nått program som ger mig de möjligheter som handkontrollen gör...
Verkar inte finnas nått från celestron i alla fall..
Ska finnas nått som heter Nexremote men lyckas inte hitta det.
Nexremote ger dig en virtuell handkontroll på skärmen på datorn och via den får du åtkomst till alla funktioner som handkontrollen har. Detta fungerar bra om du vill kunna fjärrstyra teleskopet via datorn. Jag gjorde en sökning och hittade det här:
http://www.celestron.com/university/astronomy/nexremote

//Kent
Funkar bara med äldre system än Windows XP.... Och inte på 64Bit maskiner tyvärr.
User avatar
Ubbe
Posts: 40
Joined: 2014-03-05 17:57:54
spamtest: JA

Re: Styra Celestron AVX med dator

Post by Ubbe »

taipan wrote:
anivision wrote:
taipan wrote:Nej, alltså jag kan inte hitta nått program som ger mig de möjligheter som handkontrollen gör...
Verkar inte finnas nått från celestron i alla fall..
Ska finnas nått som heter Nexremote men lyckas inte hitta det.
Nexremote ger dig en virtuell handkontroll på skärmen på datorn och via den får du åtkomst till alla funktioner som handkontrollen har. Detta fungerar bra om du vill kunna fjärrstyra teleskopet via datorn. Jag gjorde en sökning och hittade det här:
http://www.celestron.com/university/astronomy/nexremote

//Kent
Funkar bara med äldre system än Windows XP.... Och inte på 64Bit maskiner tyvärr.
Fungerar utmärkt med Windows 7 64Bit! :D
Kameror: Canon 350D, 550D + 6D, Celestron Neximage 5, Lodestar guide kamera.
Objektiv: Canon 70-200mm L F4 IS USM, Canon 50mm F1.8, Samyang 14mm F2.8, Samyang 24mm F1.4
Teleskop: Celestron C8, Skywatcher 80 ED
Mount: AVX med starsense :)
+ Okular osv..
User avatar
Ubbe
Posts: 40
Joined: 2014-03-05 17:57:54
spamtest: JA

Re: Styra Celestron AVX med dator

Post by Ubbe »

Jahapp fungerar utmärkt även men Win 10 64bit :good:
Kameror: Canon 350D, 550D + 6D, Celestron Neximage 5, Lodestar guide kamera.
Objektiv: Canon 70-200mm L F4 IS USM, Canon 50mm F1.8, Samyang 14mm F2.8, Samyang 24mm F1.4
Teleskop: Celestron C8, Skywatcher 80 ED
Mount: AVX med starsense :)
+ Okular osv..
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Styra Celestron AVX med dator

Post by taipan »

Kör själv Win 10 64bit men kan inte installera.
Får nått felmeddelande om att det bara funkar på tidigare windows..