Balansera teleskop med kamera?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Balansera teleskop med kamera?

Post by Martin F »

Hej!

Någon som har bra tips för hur man balanserar upp teleskopet med kamera och guideteleskop på? Själva teleskopets vikt balanseras ju med motvikterna, men hur hindrar jag rotationen som skapas av tyngden från kamera mm? Dovetailen går inte att skjuta så långt åt något håll att problemet löses.

Hur gör ni andra? Någon slags motvikt nära teleskopets bakända?
Attachments
DSC_0098_s.jpg
DSC_0098_s.jpg (332.8 KiB) Viewed 3554 times
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Balansera teleskop med kamera?

Post by Bengt »

Jag hade nog löst det med en inköp av längre dovetail. Då har du en framtidssäker lösning.

Billigast är att sätta dit en motvikt av något slag på din tub men du får då nackdelen belasta din montering onödigt extra.

På min framtunga dobson löste jag det på lite udda sätt genom att gjuta en liten gipsring som tyngd runt ändan . :D


Bengt
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Balansera teleskop med kamera?

Post by Tannerswe »

Av bilden att dömma så ser det ut som om du kan lossa ringarna och flytta hela tuben 1dm längre ner.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Balansera teleskop med kamera?

Post by Bengt »

Hade du haft Guidetub hade jag använt den som balanseringstyngd.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Balansera teleskop med kamera?

Post by Martin F »

Bengt wrote:Hade du haft Guidetub hade jag använt den som balanseringstyngd.
Jag har en guidetub (liten 50mm tub) men den sätter jag i hållaren för sökaren. Kanske går att köpa ett extra fäste och sätta nånstans där det balanserar.

Längre dovetail kanske funkar men då måste ju väl flytta själva teleskopringarna? Det är ju bultarna till dovetailen som tar stopp och då hjälper det ju inte att den är längre om teleskopringarna sitter på samma avstånd. Ska dock testa att flytta hela paketet först. Tänkte inte ens så långt :shy:
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Balansera teleskop med kamera?

Post by Martin F »

Bengt wrote:Jag hade nog löst det med en inköp av längre dovetail. Då har du en framtidssäker lösning.

Billigast är att sätta dit en motvikt av något slag på din tub men du får då nackdelen belasta din montering onödigt extra.

På min framtunga dobson löste jag det på lite udda sätt genom att gjuta en liten gipsring som tyngd runt ändan . :D


Bengt
Ha ha, gips är kanske inte vad jag hade valt :green: Funderade själv på att linda något med tyngd runt där men risken är ju att det inte sitter stabilt nog utan flyttar sig och förskjuter vikten.
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Balansera teleskop med kamera?

Post by Magnus Nyborg »

Om jag forstått det rätt så är det balanseringen i deklination som du vill få enhetlig, dvs att eliminera det varierande vridmoment man får med den konfigruation du har i din bild.

Jag har valt en annan konfiguration som fungerar bra (bifogad bild). Kameran monteras på insidan eller utsidan, parallelt med deklinationsaxeln. Motvikterna balanserar då ena axeln, och tubförskjutningen balanserar den andra.
WP_20160509_12_15_24_Rich 1.jpg
WP_20160509_12_15_24_Rich 1.jpg (530.92 KiB) Viewed 3533 times
mvh,
Magnus
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Balansera teleskop med kamera?

Post by bjorsa »

Hej Martin !
Ta en titt på den här videon https://www.youtube.com/watch?v=hGduG2jB9ec han förklarar hur man balanserar upp ett teleskop på ett bra sätt tycker jag och är ju samma montering teleskop som ditt ser det ut som .
mvh/bjorsa
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Balansera teleskop med kamera?

Post by Martin F »

bjorsa wrote:Hej Martin !
Ta en titt på den här videon https://www.youtube.com/watch?v=hGduG2jB9ec han förklarar hur man balanserar upp ett teleskop på ett bra sätt tycker jag och är ju samma montering teleskop som ditt ser det ut som .
mvh/bjorsa
SKa spana in den. Brukar gilla hans videos.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Balansera teleskop med kamera?

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Så som Magnus visar att kameran pekar åt samma håll som motbalansvikterna sitter brukar jag också ha. Det går bra om det är foto som är det viktiga. Kontrollera dock noggrant att kameran inte kan slå i monteringen eller annat. Har du ett goto stativ är det lämpligt att det är inställt att göra en meridian flip när objekten passerar meridianen för att inte kamera eller teleskop skall fastna i något. Huvudregeln är att balansvikterna alltid skall vara lägre än teleskopet, om inte skall en meridian flip göras. Vrider alltså telekopet 180 grader.

Vid visuellt bruk är det dock opraktiskt att ha teleskopet vinklat så här.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Balansera teleskop med kamera?

Post by Martin F »

AstroFriend wrote:Hej Martin,
Så som Magnus visar att kameran pekar åt samma håll som motbalansvikterna sitter brukar jag också ha. Det går bra om det är foto som är det viktiga. Kontrollera dock noggrant att kameran inte kan slå i monteringen eller annat. Har du ett goto stativ är det lämpligt att det är inställt att göra en meridian flip när objekten passerar meridianen för att inte kamera eller teleskop skall fastna i något. Huvudregeln är att balansvikterna alltid skall vara lägre än teleskopet, om inte skall en meridian flip göras. Vrider alltså telekopet 180 grader.

Vid visuellt bruk är det dock opraktiskt att ha teleskopet vinklat så här.

/Lars
Ska kolla det där med meridian flip. Något sådant görs inte nu vilket medför att jag kunnat köra 8-timmarstagningar i ett svep. Dock då med teleobjektiv, inte teleskop monterat. En gång hade den också gått så länge att kameran tagit i justeringsskruvarna på monteringen med avskavd plast som följd... kunde gått betydligt värre! :shy:

Return to “Monteringar”