Glapp i "pucken" på en HEQ5'a

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Glapp i "pucken" på en HEQ5'a

Post by Repaterion »

Hejsan!
Upptäckte idag att "pucken" sitter löst på min montering, alltså den delen där man skruvar fast teleskopet i.
Är detta något som går att åtgärda själv, eller bör jag be Astrosweden eller motsvarande kika på det?
Det är inte mycket men jag gissar på varför varannan bild är "flyttad" om det ligger och glappar,
nej det är inte skruvarna man spänner fast med som inte är åtdragna utan hela pucken.
Själva "axeln" sitter stumt, det är som om bultarna har släppt till den ser även att de små insex skruven (den lilla svarta ganska mittpå, nära pucken) vickar när jag vickar på pucken.

Länkar till en annans bild som visar tydligt vad det är jag menar.
Image
Alltså den som de svarta bultarna sitter i, inte de små utmärkta med röda pilar.

//Hannes
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Glapp i "pucken" på en HEQ5'a

Post by ragge »

Hej Hannes !

Är det så att du kan rotera pucken lite fram och tillbaka även fast bromsen (eller kanske man säger "kopplingen") för DEC är låst ? I så fall är det backlash = för stort spel i snäckväxeln. Ytterst lite spel måste det finnas, men minimalt. Det kanske går att få fixat på garantin, men frakten är ju inte så kul. Dessutom är det bra att kunna fixa sådant även efter att garantin gått ut, och det är ganska lätt. Se under punkt 5 här : http://www.astro-baby.com/heq5-rebuild/heq5-m1.htm

Det allra sista spelet är det meningen att man skall eliminera genom att balansera tuben lite lätt framtung, vilket funkar bra så länge den inte pekar mot zenit. Lite OT kanske men här är en bild på min DEC Backlash Killer som löser det. Det är bara alltför lätt att glömma att släppa på låsskruven innan man slewar eller goto, och då är det bara att byta ut fjädern...
DEC_BK.jpg
DEC_BK.jpg (209.76 KiB) Viewed 3191 times
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Glapp i "pucken" på en HEQ5'a

Post by Repaterion »

Tjenare Ragge!
Nej utan det är den delen på toppen av dec axeln som sitter löst, åt alla håll oavsett om kopplingen är låst eller ej.
Jag har en filmsnutt på när jag vickar på den, men mp4 är visst inte tillåten filändelse.
Här är länken till filmsnutten jag gjorde.
https://youtu.be/zmKlc3_dMyw
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Glapp i "pucken" på en HEQ5'a

Post by ragge »

Aha, något sådant har jag aldrig sett tidigare. Men kolla på punkt 1 här http://www.astro-baby.com/heq5-rebuild/heq5-m1.htm och scrolla till bild nr 7 som handlar om 3 små "set screws" som håller pucken. Det ser ut som att dessa behöver dras åt.
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Glapp i "pucken" på en HEQ5'a

Post by Repaterion »

Det går inte fort på landsbygden, men det gjorde susen att dra åt de tre små insex.
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.

Return to “Monteringar”