Besvärlig handkontroll HEQ5

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Besvärlig handkontroll HEQ5

Post by Trollsvans »

Handkontrollen till HEQ5 hänger sig och stänger av sig titt som tätt.
Oftast klarar jag mig genom polinställningen, men ibland stänger den av sig tvärt lite här och var även mitt i.
När jag polinställt går det att slewa rätt bra, men den hänger sig direkt om jag kommer åt någon av de övriga knapparna.
Omstart hjälper i de flesta fall, men ibland krävs lite väntetid emellan också.
Det som oftast händer är att rutnätet bakom varje bokstav blir lite mörkare, ljuset minskar något, och hela systemet låser sig, annars har det någon gång hänt att handkontrollen bara slocknat.

Hittills driver jag systemet med stabiliserad strömkälla, så det borde inte vara där problemet sitter.
Är krullkabeln mellan montering och kontroll känt glappig?

FW version är 3.35, som verkar ha rätt dåligt rykte på diverse forum.
Tänkte försöka mig på en uppdatering, bör jag välja 3.27 eller 3.37?
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Besvärlig handkontroll HEQ5

Post by Jonas »

Jag fick liknande problem när jag hade haft den hängande tillsammans med stativet i (det ouppvärmda) uterummet.
Numera tar jag alltid in den och har inte haft problemen sedan dess. kan ditt problem vara liknande?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Besvärlig handkontroll HEQ5

Post by Trollsvans »

Oklart, faktiskt.
Kittet är begagnat, men kontrollen är oanvänd.
Den har legat på mitt kontor en vecka, men den kanske behöver öppnas och blåsas rent om det är nåt ackumulerat skit i förstås.
Får in nya kvävetuber på jobbet om några veckor, får passa på då, ska ändå städa kamerorna.

Gick det över av sig själv, eller behövde du göra några justeringar?
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Besvärlig handkontroll HEQ5

Post by Jonas »

Låter inte som det var samma typ av problem.
Min fjärrkontroll hade hängt på monteringen (i ouppvärmt uterum men med damm- och fuktskydd bestående av lakan och filt) sommar som vinter i flera år när jag i vintras under en speciellt kall period fick problem med den.
Eftersom jag har en reservkontroll, kunde jag använda den och dagen efter fungerade den ordinarie kontrollen som den skulle igen.
Tror alltså inte ditt problem har samma orsak.

Jag har inte öppnat en kontroller men det borde finnas ett backup-batteri i den. Kanske är det detta som är på upphällningen? Man nollställer troligtvis alla inställningar man matat in om man tar bort det men det ska väl inte vara värre än att man får mata in dem igen.

(Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Besvärlig handkontroll HEQ5

Post by Trollsvans »

Det låter som ett inte helt otroligt scenario, speciellt som kontrollen funkar bra en stund, sen fjollar den ur med tätare intervall tills den helt slutar funka för ett tag.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Besvärlig handkontroll HEQ5

Post by ragge »

I ditt läge skulle jag testa två saker.

- Byt ut krullkabeln mot en vanlig ethernet kat-5 (6) patchkabel (det kör jag med permanent), och se om det hjälper.
Denna har jag http://www.kjell.com/se/sortiment/dator ... 0-m-p68067

- Uppgradera till senaste (3.37).

Annars finns risk att handkontrollen är defekt. Jag fick en sådan när jag köpte min HEQ5 (ny), den ballade ur slumpmässigt och visade skräptecken på displayen samt låste sig. Omstart löste problemet men bara temporärt. Fick en ny på garantin, sedan ok.
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Besvärlig handkontroll HEQ5

Post by Trollsvans »

Det låter värt att testa.
Får försöka skaffa en RS232-till-RJ45-kabel och testa en uppgradering.
Annars får jag köra direkt via dator, följde med en EQdir-kabel.
Hmm, går den att använda till uppdatering kanske?

Ang cat5-kabeln du länkade till: "Obs! Ledarna passar inte i vanliga RJ45-kontakter."
Antar att den passar till monteringen utan att behöva moddas?
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Besvärlig handkontroll HEQ5

Post by Jonas »

Om jag minns rätt, finns det i slutet av handledningen/instruktionsboken, en sida som visar hur kabeln ska monteras i kontakten.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Besvärlig handkontroll HEQ5

Post by AstroFriend »

Signal nivån på kontakten på monteringen är en annan än den på handterminalen, det därför man måste ha EQ direct adaptern. Vill minnas det är 5 volt resp 3.3 volt. Stoffe kanske kan svara eftersom han bygger sådana.

Informationen att ledarna inte passar i vanliga kontakter är nog mest för de som ev. skall kapa kabeln och montera ny kontakt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Besvärlig handkontroll HEQ5

Post by ragge »

Trollsvans wrote:Det låter värt att testa.
Får försöka skaffa en RS232-till-RJ45-kabel och testa en uppgradering.
Annars får jag köra direkt via dator, följde med en EQdir-kabel.
Hmm, går den att använda till uppdatering kanske?

Ang cat5-kabeln du länkade till: "Obs! Ledarna passar inte i vanliga RJ45-kontakter."
Antar att den passar till monteringen utan att behöva moddas?
Jag har bara testat uppgradering från dator med den RS232-RJ45 som följde med handkontrollen vid köp.

Ang "passar inte...osv", så är det som Lars skriver. Det gäller bara om du klipper kabeln och försöker klämma på en standard RJ45-kontakt.
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Besvärlig handkontroll HEQ5

Post by Trollsvans »

Ah, då klarnar det hela!
Tack för hjälpen allihop!

Förhoppningsvis löser detta problemen, annars får det bli direktkörning från dator tills det dyker upp en beg handkontroll.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Besvärlig handkontroll HEQ5

Post by gost »

Ragge, fungerar den här kabeln rakt av att ersätta originalkrullet med? Har precis köpt en SkyWatcher AZ EQ5 montering och stör mig på krullkabeln till SynScan v4.
ragge wrote:
- Byt ut krullkabeln mot en vanlig ethernet kat-5 (6) patchkabel (det kör jag med permanent), och se om det hjälper.
Denna har jag http://www.kjell.com/se/sortiment/dator ... 0-m-p68067
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Besvärlig handkontroll HEQ5

Post by ragge »

gost wrote:Ragge, fungerar den här kabeln rakt av att ersätta originalkrullet med? Har precis köpt en SkyWatcher AZ EQ5 montering och stör mig på krullkabeln till SynScan v4.
ragge wrote:
- Byt ut krullkabeln mot en vanlig ethernet kat-5 (6) patchkabel (det kör jag med permanent), och se om det hjälper.
Denna har jag http://www.kjell.com/se/sortiment/dator ... 0-m-p68067
Jag kan inte säga hur kabeln på just den monteringen ser ut, men även den är troligen "rak" (om än krullig) dvs pinne 1 går till pinne 1 och 2 till 2 osv.
Se http://www.groundcontrol.com/galileo/im ... e_RJ45.gif. Kolla noga innan byte.
HEQ5 Pro har en "rak" RJ45 krull-kabel, så den går att ersätta med en "rak" kat5/6 kabel.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Besvärlig handkontroll HEQ5

Post by gost »

Tackar, skall kolla på det där.

[/quote][/quote]

Jag kan inte säga hur kabeln på just den monteringen ser ut, men även den är troligen "rak" (om än krullig) dvs pinne 1 går till pinne 1 och 2 till 2 osv.
Se http://www.groundcontrol.com/galileo/im ... e_RJ45.gif. Kolla noga innan byte.
HEQ5 Pro har en "rak" RJ45 krull-kabel, så den går att ersätta med en "rak" kat5/6 kabel.[/quote]
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Post by gost »

Flatkabeln fungerade perfekt, betydligt mer lättanvänd än krullet.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk