SKY-WATCHER AZ-EQ5GT

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

SKY-WATCHER AZ-EQ5GT

Post by vroomster »

Hej

Jag läser på hej vilt på nätet inför nästa steg. Jag kör en goto dob just nu. Det är ju enkelt på alla vis, men jag blir låst till att visuell obs eller planetfoto.

Vad tros om SKY-WATCHER AZ-EQ5GT? Idén är att ha en sct 8-9,25 för solsystemet, och framöver en hyfsat liten och lätt refraktor för att gå djupare med fotografin och då köra monteringen som EQ. För planetfoto så går det ju snabbt och enkelt att sätta upp det i AZ läge. (Har märkt att det kan vara brådis att komma igång ibland när det dyker upp en lucka i molnen, och det hade nog gjort det lättare att rent spontant knalla ut för lite planetjakt)

Det verkar också vara hyfsat lätt att transportera.
Enda möjliga smolket i bägaren är kanske den externa polsökaren? Som nybörjare så är jag lite osäker på polar alignment och att kunna få till det riktigt bra, så jag är lite nyfiken på att skaffa Polemaster till det, men vet inte om det funkar till denna montering.

Tips och förslag mottages tacksamt :good:
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: SKY-WATCHER AZ-EQ5GT

Post by stoffe »

Du som bor på landet precis som jag gör, har du ingen möjlighet att ställa upp en EQ-montering permanent i trädgården? Börja med en pir som du gjuter fast i ett stadigt betongfundament. När jag lessnade på att plocka in och ut prylarna hela tiden så lät jag allt stå kvar ute förutom datorn som jag tog in. Jag drog bara två motorcykelkapell över alltsammans och lät all el vara påslagen för fuktens skull, det funkade fint i 2 säsonger tills jag kom på en mer elegant och robust lösning med lås och bom :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: SKY-WATCHER AZ-EQ5GT

Post by vroomster »

Jo, det hade ju varit optimalt. Enda problemet är en gigantisk bok som står ordentligt i vägen.
Kanske ska börja bearbeta frugan om att dekapitera den uslingen :D Om hon sätter sig på tvären kan jag kontra med att vi slipper en enorm massa löv att kratta undan varje höst.

I så fall så skulle det innebära i stort sett fritt synfält åt norr, öst och syd. Granskogen i väst ägs av grannen så den riktningen är körd. Jag Jag har faktiskt klurat på en pir, och den bästa platsen råkar vara 2-5 meter från ett uthus som jag skall isolera och dra värme till. Tänkt att dubblera som varmdel till hundgården intill och man cave där jag kan förvara alla fiskegrejor och annat.
Bara gräva för ett rör så jag kan dra kablage ut till piren. Tänk att sitta inne i sin lilla verkstad och plåta.
Borde gå att ha någon form av avtagbart metallskåp tillverkat för att säkra upp monteringen med lås och grejor...

Det är bara det att det är ett mäktigt, vackert jävla träd som jag på något slags buddistiskt vis tycker det vore synd att såga ner. Men det generar ett osannolikt räfsande varje höst... Hmm...
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...

Return to “Monteringar”