Minimala monteringen för handbagage

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Minimala monteringen för handbagage

Post by AstroFriend »

Meckade ihop lite grejor som jag hade liggandes för att testa hur den "minimala ta med sig utrustningen" skulle kunna se ut. Det är uppbyggt runt en Star Adventurer från Skywatcher som jag nyss införskaffat.
20 star adventurer.jpg
20 star adventurer.jpg (204.81 KiB) Viewed 6632 times
Här har original L-skenan ersatts med en mindre kulled. Fördelen är att den kan monteras mitt för RA axeln och därmed att balansvikten kan elimineras. Kameran kan också riktas in helt fritt. Som stativ här har jag använd en skruvtvingsliknande konstruktion.

Det här är inget jag monterar Canon 6D med 150mm objektiv på. Men ett ljusstarkt 30mm till 50mm objektiv bör ligga inom möjligheternas gräns. Tanken med detta är att få med det som handbagage på utlandsresor. Vid bilfärd i Sverige kan man ha med L-skenan och en kraftigare tripod då inte vikten och storleken begränsar på samma sätt.

Med lite lätt modifiering kunde man byta ut 1/4" fästskruven i stativet samt en lite större kulled, då kanske det skulle gå även med 150mm objektivet.

Här finns mer att läsa om vilka saker som jag tänkt kombinera ihop:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... epair.html

Samt:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tting.html

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Minimala monteringen för handbagage

Post by AstroFriend »

Fortsätter mitt bygge, fick ett stativ av en kamrat som jag med lite modifiering kan använda när storleken inte är helt avgörande.

30 tripod.jpg
30 tripod.jpg (60.6 KiB) Viewed 6557 times
Ett ganska kraftigt stativ men förvånadsvärt lätt. Drygt metern högt i ihopfällt läge. Något förvånande går inte benen att låsa i utvinklat läge, men friktionen i leden är ställbar så är nog inga problem i de fall marken är mjuk och benen går att trycka ned. Om man skulle vilja ha kortare ben verkar det inte så svårt att kapa av de.

31 tripod.jpg
31 tripod.jpg (89.79 KiB) Viewed 6557 times
Huvudet, här går Staradventurer att ställa direkt på utan någon ombyggnad.

32 tripod.jpg
32 tripod.jpg (129.16 KiB) Viewed 6557 times
Låsbulten är av betydligt grövre dimension än Staradventurer 3/8" som är den vanliga standarden. Men stången är faktiskt ganska lagom grov till att dra en gänga på i toppen. Men till att börja med blir det bara en 1dm lång bult rakt igenom med en stoppbricka.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Minimala monteringen för handbagage

Post by AstroFriend »

En tur till Sivfert skruv och inhandlande av en 3/8" skruv med längden 76mm samt en planbricka med diametern 35mm.

33 tripod.jpg
33 tripod.jpg (75.1 KiB) Viewed 6514 times
Skruven är tillräcklig lång för att gå rakt igenom stativets platta. Längre fram kanske en skruv med vred kan gå att få tag i, Clas Ohlson hade ju sådana tidigare bland annat.

34 tripod.jpg
34 tripod.jpg (60.86 KiB) Viewed 6514 times
Men Staradventurer monterad och fullframe kamera med vidvinkelobjektiv. Känns mycket statig efter jag dragit åt friktions skruvarna i leden. Dock glatt underlag skall undvikas.

Då är det bara att vänta på en klar natt, ser faktiskt ut att kunna bli det i kväll. Men då blir det refraktorn och ett försök på kometen Catalina. Står bra till på natten.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Minimala monteringen för handbagage

Post by hbar »

Stativet verkar likna detta i uppbyggnad
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... p-och-gpd-
som jag köpte just för att ha som resemontering.

Även om stabiliteten var bra så fanns där en del flex i benmekanismen (spec ifall man vred fästplattan) även när man spände åt skruvarna i beninfästningen. Jag borrade hål o satte 3 vagnsbultar med vingmuttrar några cm nedanför fästplattan. När man dragit ut benen till lämplig längd och drar åt vingmuttrarna så kläms de yttre profilerna ihop o allt blir mycket stabilt. Låter man bultarna vara kvar så kan man inte skjuta ihop det helt men det går ju lätt att ta loss dom om det behövs.

Har anpassat stativet så det passar min gamla Vixen sphinx så jag får lite användning för denna. Funderade först på att köpa SkyAdv men eftersom jag hade sphinxen liggande o den bara var 2kg tyngre så fick det bli den. Då den klarar mer vikt så "måste" jag naturligtvis ha med ett litet teleskop o då vill jag ju ha guidemöjlighet också... Målet är att komma under 20kg tot men räknar med att jag nog få betala för övervikt även om frun tar allt övrigt bagage:). Blir förhoppningsvis en tur till LaPalma igen när allt är klart.

/Håkan
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Minimala monteringen för handbagage

Post by Präriefoten »

Lycka till ikväll Lars!
Blir spännande att se vad monteringen kommer leverera i den kylan.
Min montering är på väg!

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Minimala monteringen för handbagage

Post by AstroFriend »

Hej Håkan o Martin!
Tyvärr ser jag att det är lite molndis. Men stativet blev bra, tror jag behåller lösningen med centerbulten jag köpte. Däremot skall jag sätta en kätting eller vajer mellan benen så de inte kan kana utåt om underlaget är halt.

Kul du köpt en också, jag är hittills jättenöjd med min efter att ha reparerat och fixat till det som hade kommit ur justering. Jag har dock endast gjort lite enklare test från balkongen med en lättare kamera. Eldprovet får bli med den tyngre Canon 6D och 150mm f2.8 objektivet.

För er som kan kanske vi syns någon kväll ute vid Björkviks Brygga (parkeringen Björnö naturreservat, Stockholm, Ingarö) som jag skrev om i ett inlägg tidigare?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Minimala monteringen för handbagage

Post by AstroFriend »

Här är det senaste komplementet till min Star Adventure, nu en riktigt lättvikts utrustning:

http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tml#part05

Inget som klarar 150mm objektivet men skall man resa utomlands så är det nu möjligt att få med sig grejorna utan alltför mycket besvär.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Minimala monteringen för handbagage

Post by AstroFriend »

Nu har lättvikt utrustningen blivit ännu lättare. Jag behöver inte ens ha batterier i monteringen, kan ta ström via USB kontakten från Powerbanken som jag ändå har med mig för att driva anti dew heatbandet med. Slipper också laddaren för AA batterierna. Powerbanken laddar jag med samma laddare som mobiltelefonen.

Den här monteringen måste jag börja använda mer, tänk så enkelt, allt ligger i en färdig väska redo att tas med ut.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Minimala monteringen för handbagage

Post by bjosch »

Har själv en staradventurer som jag är helnöjd med. Är det meningen att skruvtvingsstativet ska fästas i vad som kan finnas till hands och som går att nevillera med ett vattenpass eller har jag fått idén om bakfoten ?
Ett tips (om du inte redan gjort det). Sätt en fästögla under stativet mellan bulten och stativet. Då kan du ha med en kraftigare påse eller en ryggsäck med en plastkasse i samt en liten handspade (typ rabattspade). Sedan är det bara att ösa in sand, sten eller liknande och hänga upp i fästöglan/fästkroken. Efter det är monteringen lika stabil som en"riktig montering). Själv köpte jag Astroswedens stora foto/kikarstativ som hade krok under och dessutom en lösning på stativet som tillåter att man kan snurra runt monteringen i efterhand för att få det i norrposition. Efter en noggrann polinställning har jag utan problem tagit 3-minutersexponeringar med mitt 300 mm objektiv efter det. Ett tips till är att köpa ett billigt rödpunktssikte med plastdetaljer för olika fastsättningar medskickade. Med en lätt modifiering av plastfästet går det att sätta fast påkamerans blixtsko. Underlättar avsevärt att rikta in kameran mot ett objekt med den metoden

MVH Björn
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Minimala monteringen för handbagage

Post by AstroFriend »

Hej Björn,
Man får ta vad man haver, balkongräcke, verandastolpe osv kanske? Har man stora krav på att fästplattan kommer i plan kan man ju ha en kulled emellan.

Det viktiga är ju att RA-axeln blir parallell med jordaxeln och det går ju att få till även om fästplattan lutar lite. Polställer man med driftalign så gör det inget om fästplattan lutar något. Lattitud skalan kommer dock till ex inte att stämma. Använder man polsökaren blir det en påverkan, jag brukar använda en app som visar var polstjärnan skall ligga på ringen, för att det skall bli rätt måste ju kl 12 peka uppåt, men det går ju också att "vrida" in även oberoende om plattan lutar eller inte. Lutar plattan väldigt mycket påverkar det varandra och man får göra om det någon gång.

Möjligen att jag inte tänkt igenom detta ordentligt, någon annan kanske ser det på annat sätt ?

Tving-monteringen har jag bara med mig när jag inte kan ta så mycket packning och då har jag bara objektiv med kortare fokallängd och det minskar ju inställningskraven.

Kul du också gillar monteringen. Den kommer jag ha mycket kul med.

ps.
Mitt lånade instrument stativ verkar vara mycket stabilt, men även det kan nog förbättras med tyngdpåsen som du föreslår.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Minimala monteringen för handbagage

Post by bjosch »

Då fattade jag rätt. Det ser ju riktigt smidigt ut och blir svårslaget i portabilitet, Tack för tipset , det blir till att försöka få till en jag också !!
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Minimala monteringen för handbagage

Post by AstroFriend »

Om du har lika tung kamera som jag, Canon 6D med tungt objektiv. Försök hitta en kraftigare skruvtving och min kulled är i minsta laget.

I min resebag när jag har stora stativet med ingår:
41 star adventurer big travel kit.jpg
41 star adventurer big travel kit.jpg (106.79 KiB) Viewed 5543 times
Kamera
Extra kamerabatteri
Kamera laddare
Fisheye Zenitar 16mm
Zoom Tokina 20-35mm (oprövad på astro)
Teleobjektiv Sigma 150mm f2.8, ganska oprövad den också
Powerbank 10Amph
Smartphone med app Simple Astronomy Tool, laddare
Intervallometer
USB kabel för Star Adventurer
Star Adventurer med wedge, motvikt, L-skena. Motvikt och L-skena endast till längre fokallängder, annars kulled vilket ger större inställningsmöjligheter.
USB kort laddkabel
Dew heater band med kontroll box
Dew heater hållare, värmeisolering
Instrument stativ
Blåsbälg
Ficklampa vit + röd

I min resebag när jag har lätt packning med ingår:
42 star adventurer small travel kit.jpg
42 star adventurer small travel kit.jpg (112.08 KiB) Viewed 5543 times
Kamera
Extra kamerabatteri
Kamera laddare
Fisheye Zenitar 16mm
Zoom Tokina 20-35mm (oprövad på astro)
Powerbank 10Amph
Smartphone med app Simple Astronomy Tool, laddare
Intervallometer
USB kabel för Star Adventurer
Star Adventurer med wedge, kulledsfäste, kulled
USB kort laddkabel
Dew heater band med kontroll box
Dew heater hållare, värmeisolering
Skruvtving stativ
Blåsbälg
Ficklampa vit + röd

En stor nackdel när jag fotar med detta jämfört med EQ6 monteringen är att jag inte får dithering, men jag kan kanske göra det manuellt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Minimala monteringen för handbagage

Post by bjosch »

Mitt "tunga" lätta Paket påminner om ditt. Jag har ingen ext strömkälla utan kör med fyra AAA. Adventurern drar ju extremt lite ström så det räcker gott och väl för mina behov. Har hittills inte haft problem med kyla eller fukt. De objektiv jag kör med är ett Canon ef 300/4,0 Lusm med mikrofokuserare samt en Samyang 14mm f/2,8 (har ett Canon ef24-70/f4,0 LIS USM och ett Canon EF 35/2,0 IS USM som jag inte provat på astro än) Enkilosmotvikten är i minsta laget för mitt 300mm setup(funderar på att köpa en vikt till). Sedan har jag en 15kronors ICAMaxi påse med handtag av samma kvalité som spännremmar och en liten rabattspade. Som stativ har jag ett inköpt på Astrosweden som heter Astro pro 187. Den höj och sänkbara centralpelaren har den fördelen att den är rund utan spår och dras åt med en klämskruv. Stor fördel när man justerat in stativet i lod och måste vrida lita på monteringen för att komma åt polstjärnan(bara släppa på klämringen och rotera centrumaxeln). Har även inskaffat en polsökardiagonal för att kunna ha en lägre montering och ändå på ett bekvämt sett mecka med polinställningen. Smartphone med polsökarappen som har bla den version av polsökarmodell som Staradventurer (och min AZ/eq 5 gt montering). Slutligen har jag en rödpunktssökare som jag moddat till att passa på blixtskofästet på kameran. Underlättatr massor när man kör med 300mm objektivet , då man utan problem hittar lämpliga DSO objekt med första "skottet". Allt går in i min fotoryggsäck och stativet hänger man på utanför. Inga problem att gå några km till ett bra ställe med de här grejorna, bara man har en hyfsad ryggsäck. Kan jag köra hela vägen fram så brukar jag ta med några motvikter och lägga i påsen istället och spara tid.

Mvh Björn
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Minimala monteringen för handbagage

Post by AstroFriend »

Hej Björn,
Det låter som om jag kommer kunna hantera min 150mm ganska enkelt då. Har fortfarande inte haft möjlighet att testa det objektivet ordentligt på denna montering.

Jag la in bilder i mitt förra inlägg till min utrustning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Minimala monteringen för handbagage

Post by AstroFriend »

Ovan jag är att jobba med en sådan här montering och längre fokallängder fick jag ju lite problem med att rikta in kameran rätt med 150mm objektivet.

Fick tips här på Astronet att köpa en Red Dot Finder och montera på kameran, verkar ju väldigt vettigt så jag köpte en och nu ser min kamera ut så här:
41-red-dot-finder.jpg
41-red-dot-finder.jpg (71.01 KiB) Viewed 5439 times
Har aldrig använt en sådan här tidigare så det skall bli spännande. Köpte den på Stjärnhuset under AstroBoot för 130kr.

Skrev lite om den på min hemsida:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tml#part09

Tack för tipset !

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;