Extern styrning av Celestron CPC 925 GPS XLT

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Extern styrning av Celestron CPC 925 GPS XLT

Post by Datarolf »

Hej!

Jag äger en Celestron CPC 925 GPS XLT refraktor med Go-to-montering som jag försett med wedge och använder för astrofotografering. Är det någon som har erfarenhet av att styra denna montering med ett externt planetariumprogram, på PC, t ex Starry Night från Simulation Curriculum? Jag använder Sky Safari för som allmänt planetarium men det verkar bara finnas för Mac och iOS. Finns det något ni vill rekommendera?

Hur ansluts normalt monteringen till PC:n? Moderna lap tops har ju sällan någon serieport utan det är USB som gäller. Och ansluts ett planetariumprogram istället för handkontrollen som följer med teleskopet eller kan man använda den också samtidigt?

Alla upplysningar om denna montering och datorstyrning är välkomna!

Vänligen

Rolf J i Huddinge
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Extern styrning av Celestron CPC 925 GPS XLT

Post by vroomster »

Hej

Jag har pillat runt lite med Stellarium. Ett gratis planetarium där du också kan styra teleskopet: http://www.stellarium.org/sv/

Till det behöver du en serie till usb adapter och efter att du installerat drivrutinen till det så bör det funka :good:
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Extern styrning av Celestron CPC 925 GPS XLT

Post by AstroFriend »

Hej Rolf!
Jag använder CdC (Skychart) för att styra min EQ6 montering, jag är jättenöjd med detta och det funkar i windows. Det som krävs är att det finns en ASCOM drivrutin till din montering.

I mitt fall ansluter jag med en special USB kabel som kallas USB direct. I ditt fall kanske det går med en vanlig USB till seriell kabel. Jag använder inte min handterminal.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Extern styrning av Celestron CPC 925 GPS XLT

Post by Datarolf »

Hej!

Tack för båda svaren ovan!

Jag laddade ner Stellarium och kopplade in teleskopet via en USB/serie-adapter. Seriekabeln kommer direkt från Celestron (via AstroSweden) medan USB/serial-adaptern inhandlades på Kjell & C:o.

Det var inledningsvis lite svårt att få det hela att fungera. Efter att ha lusläst teleskopets manual stod det i alla fall klart att seriekabeln skulle anslutas till teleskopets handkontroll och inte till något av de andra möjliga jacken på monteringen. Med detta och med teleskopet anslutet via den simulerade porten COM5 fungerar nu styrningen som det är tänkt efter en "dummy" equatorial align av teleskopet. Ska avvakta lite bättre väder och sedan prova i fält.

Vänliga hälsningar

Rolf J
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Extern styrning av Celestron CPC 925 GPS XLT

Post by AstroFriend »

Så är det på min EQ6 också. Vanlig USB-Seriel adapter kan jag ansluta till handkontrollen, men skall jag hoppa över handkontrollen måste jag ha USB direct kabeln. Är lite olika signalnivåer, om du skall göra så på din kolla noga hur det skall gå till om det överhuvudtaget är möjligt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Monteringar”