Använda EQ-mont. på en "dobson" Skywatcher250 Flextube

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Använda EQ-mont. på en "dobson" Skywatcher250 Flextube

Post by Zeke Varg »

Jag letar efter en Newton 200-250mm OTA, då jag vill få ut mer av intresset än vad min gamla refraktor kan erbjuda.
Den viktigaste faktorn är hur lättransporterad den är, så därför har jag riktat in mig på 200/1000, då jag inte vill ha mycket större utrustning än så. Den måste kunna läggas i baksätet på en gammal Opel Corsa...

Men så såg jag en Dobson SW 250p flextube som fångade mitt intresse. Dock är jag inte intresserad av en dobson-montering. Vill helst använda Eq-monteringen jag redan har. Jag vet inte lastkapaciteten, men den väger drygt 20kg. (den här polarex/unitronen, jag skrivit om tidigare)

Men då reflektorn ju har ett öppet mittparti så antar jag att monteringen måste fixeras på bakstycket, men hur blir det med balanseringen då? Blir det för baktungt, eller går viktskillnaden att jämnas ut med strategiskt placerat skrot, utan att totalvikten blir allt för påtalande? En 250mm Newton av traditionell konstruktion väger väl ca 15kg OTA. Då bör väl en Flextube väga en del mindre än en vanlig Newton? Någon som vet vad en 250 SW Flextube väger, OTA? (vill kunna prova på lite astro-foto med min Canon350d till reflektorn)

Kan tilläggas att jag har en bakgrund som mekaniker med grovsmide och svetsning, så jag har inte tummen mitt i hand, men då jag aldrig haft annat än refraktorer, så skulle det vara tacksamt om forumets profession kunde ge sin syn på saken...

Jag har sett att det finns särskilda Eq plattor för dobson-skop, men dessa är uteslutna, pga budgeten.

Vänligen, Zeke!
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Använda EQ-mont. på en "dobson" Skywatcher250 Flextube

Post by megrez 90 »

Verkar finnas en övertro på Unitron monteringar. Axlarna i 131 monteringen (till 3" refr.) är betydligt klenare än modernare monteringar, om än längre distans mellan lagringspunkterna, som är glidlager! Stativbenen är maffiga, och klarar nog det mesta. Bra vibrationsdämpning på dem! Men helheten! Nja, 8" f5 reflektor, med vanlig tub, möjligen. 10".... Köp en EQ6 eller bättre!
Galen i refraktorer :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Använda EQ-mont. på en "dobson" Skywatcher250 Flextube

Post by Jonas »

Även om jag har stor tilltro till vad Unitronmonteringar klarar, ligger nog gränsen ungefär på hälften av vad en SW 250P Flextube väger. Tuben väger 19 kg och med guideteleskop, kamera och diverse andra smådetaljer, kommer man lätt upp till 25 kg och då är det för mycket även för en EQ6-Pro.

Den Unitronmontering du har Zeke är bra men den klarar inte dessa vikter. Risken finns att den t.o.m. går sönder.

Jag har med framgång använt en 4"/f:6 refraktor + 60 mm guidetub alternativt en 8"/f:4 Schmidt-Newton med samma guidetub men där någonstans går gränsen för vad den klarar fotografiskt.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Använda EQ-mont. på en "dobson" Skywatcher250 Flextube

Post by Bengt »

Förutom vikt problem så är där kanske fler bekymmer.

Tämligen säker det sitter samma fokuserare på denna 10" som på min 8" flexitube . Tror den är för grovt justerbar som för fotofokuserare knepig nog som visuell fokuserare .

Även om det är lättare med en truss så måste en sådan här tub täckas.Framförallt för foto .Även svagt ljus letar lätt sig in i strålgången och ställer till det .
Jag höll på bli tokig med denna konstruktion innan jag köpt min ljuskappa. Då var det ändå bara visuellt bruk.
Mitt råd är leta upp mer lämpad hel tub som är mycket lättare tex en 6" newton om vikten funkar .

Bengt
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Använda EQ-mont. på en "dobson" Skywatcher250 Flextube

Post by Zeke Varg »

Ja, det är nog som ni säger. Googlade runt på sw250 flextube, och såg då att den vägde hela 19 kilo. Sen verkar den vara utrustad med den enklare fokuseraren som jag nyss såg ett youtube-klipp, där personen också påtalade problem med den enkla fokuseraren. Men det går inte lösa med en barlow-lins mellan kameran och fokuseraren? Jag har för mig att Forest Tanaka gick igenom den biten i en av hans astro-foto-klipp, om jag inte fått allt om bakfoten?
Om man skulle uppdatera till en fokuserare med två utväxlingar, så verkar dom ligga på över tusenlappen, beroende på tillverkare. Så det kanske trots allt är vettigare att lägga pengarna på Skywatchers pds-serie. En OTA på 200mm skiljer bara några hundra lappar, mellan sw-200p och sw-200pds.

Dessa skall väga 8kg, om jag inte minns fel. Den borde väl vara lättare för min montering att hantera? För med alla extra tuber och annat skrot som min unitron-montering var avsedd för, vägde väl nåt i den stilen.

Annars hade en flextube varit perfekt ur transportsynvinkel, men samtidigt känner jag att en dobson-montering är allt för begränsad. Men nu är det en gnistrande stjärnhimmel, så skall nu ut och spana mrd min refraktor, som stått på kylning en timme.Skall även försöka experimentera med min canon350d, som jag kör piggy-back eller med mitt vanliga kamerastativ.

vänligen/Zeke
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Använda EQ-mont. på en "dobson" Skywatcher250 Flextube

Post by Jonas »

Varför ska du ha så stor tub om du vill ha en transportabel utrustning?
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Använda EQ-mont. på en "dobson" Skywatcher250 Flextube

Post by Zeke Varg »

Jonas wrote:Varför ska du ha så stor tub om du vill ha en transportabel utrustning?
Jonas
Nej, en så stor tub skulle enbart vara intressant om den är lätt att förflytta. Således trodde jag att den här 250 flextuben skulle funka, då den i hopfälld inte är mer än dryga 80 cm. Men då trodde jag att den skulle vara betydligt lättare än sina 19kg, med tanke på dess luftiga konstruktion. Men efter lyssnat till folk med kunskap i området, så vet jag nu att en 250 flextube inte skulle vara särskilt optimalt för mig, då jag helst använder min gamla montering.
Dels på budgeten, men sen gillar jag tanken att helt basic, träna upp sig så att jag hittar objekten på stjärnhimlen, enbart genom att förstå sig på hur cirkelskivorna på en gammal eq montering fungerar. Det låter logiskt att en tub med massa tingel-tangel som kanske väger närmare 25 kg blir för tufft för min montering. Men jag tror faktiskt att min montering klara 10 kg utan större problem. Det som jag tror kommer ställa till mest problem på grund av vikt etc, är nog motorn i så fall.

Ot: Runt midnatt så tog jag mina livs första "astro foto", med min canon350d, som jag moterade på ett rejält kamerastativ. Jag har inte hunnit föra över dom till datorn än, men på Kamerans skärm, så verkar några rätt lyckade!

Hälsningar/Zeke
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Använda EQ-mont. på en "dobson" Skywatcher250 Flextube

Post by megrez 90 »

I Slottsskogsobservatoriet fanns tidigare ett dubbelmontage av 4" refraktorer! De 2 tuberna med 2parallellstag" och sökare vägde ca: 14kg!! Det hela på den betydligt större monteringen för 4" refraktorn! Klar överlast!!! Fruktansvärt svajig!!Din 3" tub väger 2kg, ledtuben och sökaren nästan 2 kg, kamera och okularrevolver ytterligare 2 kg! Alltså ca: 6kg! Ballansering med 2 standard motvikter (ca:2,5kg styck) En normal 8" reflektor i plåttub med sökare, tubringar och okular väger ca 8kg!! Tyngdpunkten kommer dessutom betydligt längre ut än refraktorn, så 3 motvikter krävs! Detta är verkligen ett gränsfall vad din montering klarar! Om jag skulle jämföra med en modern montering så skulle en EQ5 vara närmast!
Galen i refraktorer :)
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Använda EQ-mont. på en "dobson" Skywatcher250 Flextube

Post by Zeke Varg »

megrez 90 wrote:I Slottsskogsobservatoriet fanns tidigare ett dubbelmontage av 4" refraktorer! De 2 tuberna med 2parallellstag" och sökare vägde ca: 14kg!! Det hela på den betydligt större monteringen för 4" refraktorn! Klar överlast!!! Fruktansvärt svajig!!Din 3" tub väger 2kg, ledtuben och sökaren nästan 2 kg, kamera och okularrevolver ytterligare 2 kg! Alltså ca: 6kg! Ballansering med 2 standard motvikter (ca:2,5kg styck) En normal 8" reflektor i plåttub med sökare, tubringar och okular väger ca 8kg!! Tyngdpunkten kommer dessutom betydligt längre ut än refraktorn, så 3 motvikter krävs! Detta är verkligen ett gränsfall vad din montering klarar! Om jag skulle jämföra med en modern montering så skulle en EQ5 vara närmast!
Jag har kommit till insikt! Planerna på en 250 tub på min gamla montering är för alltid lagda på hyllan! :D

Men planerna på åtta-tums Newton OTA, får leva ett tag till, då jag sett några begagnade i tretusen-klassen som inte verkar helt omöjliga att ha och göra med..

Var inte ena tuben en 5-tummare, och den andra en 4:a? Jag tänker på dubbelrefraktorn som stod i det gamla "skjulet", som Hedvall kallade "pollux och castor". Jag fick för mig att den gamla pelarmonteringen var rätt rejäl, men det var ju i och för sig inte igår jag och mina referenspunkter på den tiden var ganska obefintliga. Milt sagt. Jag har förövrigt inte besökt slottskogs-observatoriet sedan början på 90 talet, så det kan kanske vara på tiden att besöka stället, om nu kommunen låter observatoriet leva vidare..

/Zeke
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Canon 550D, Nikon D5300, Celestron NexImage5
Objektiv: Sigma f2.8 50-150mm, Pentax-M f:2 50, f:2.8 100 SMC
Vintage: Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Använda EQ-mont. på en "dobson" Skywatcher250 Flextube

Post by megrez 90 »

1969 inskaffades en 5" unitron! I början på 70-talet skaffades en 5" tub till och monterades parallellt med den gamla! (Castor/Pollux!) Funkade, men var även det svajigt! I samband med nya obset 1986 monterades 2st. 4" monteringar med 2st. 4" refraktorer på varje. Skulle öka effektiviteten i visningarna! Men,usch, vad svajiga de var :( I paviljong 2 monterades den gamla 5" refraktorn upp (singeltub) tillsammans med en 180mm Maksutow från Zeiss Jena! Idag är den ena 4" monteringen ersatt med en 12" LX200. Den andra monteringen har numera en tub, och eventuellt ersättas med en C8 tub!
Galen i refraktorer :)

Return to “Monteringar”