Kan monteringen vara ute JÄMT?

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Kan monteringen vara ute JÄMT?

Post by DavidS »

Jag har en fundering som kanske är lite naiv, men...

Jag får inte bygga ett permanent obs vid fjällstugan i Härjedalen men tänkte ändå bygga en pir. Det är ruskigt jobbigt att skotta, svårt att ställa stativet i våg etc. Men om man bygger en pir måste man ändå släpa ut monteringen, justera polinställning osv. så jag tänkte - kan man låta monteringen också stå ute, polinställd o klar? Om man trär på en lång strumpa I nåt starkt kapellmaterial, tillåter luftning, borde inte en vanlig montering klara det?

Åsikter, erfarenheter?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kan monteringen vara ute JÄMT?

Post by AstroFriend »

Jag brukar låta monteringen sitta på några dagar med biltema gräsklippar skydd på. Ibland blir det kondens ibland inte.

Pol inställning blir ganska bra för det mesta utan att behöva göra om det.

EQ6


Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kan monteringen vara ute JÄMT?

Post by Hans Bengtsson »

Jag har ingen personlig erfarenhet av detta, men tror att det hade varit lättare om fjällstugan inte hade legat i Härjedalen utan i Jämtland.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kan monteringen vara ute JÄMT?

Post by AstroFriend »

Skrolla ned på den här sidan så ser du piren och Biltema påsen:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... mount.html

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Kan monteringen vara ute JÄMT?

Post by Robert Habolin »

jag ställde samma fråga för ett tag sen här, och Per gav ett bra svar, sök i forumet om du hittar. tror det finns kvar. kommer inte ihåg va tråden hette dock... men hur som så ska det gå bra om du täcker med nånting och låter grejerna stå på, även lite daggvärme på. jag kör mina grejer på balkongen i längre perioder med MC överdrag på. så jäkla skönt att slippa polinställning.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Kan monteringen vara ute JÄMT?

Post by Martin F »

Såg en lösning på nätet med en rund platta på piren, nedanför monteringen. Sedan sattes en sophink/tunna uppochner över alltihop. Regntätt och fint. Blev lite sugen :)


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Kan monteringen vara ute JÄMT?

Post by DavidS »

AstroFriend wrote:Skrolla ned på den här sidan så ser du piren och Biltema påsen:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... mount.html
Ser bra ut, ska nog bygga nåt liknande. Piren får bli hög, det kan bli massor av snö, trots att det inte är JÄMTland ;)

Upp o nervänd soptunna låter listigt. Ponera att man är borta en månad och det blåser. Då kan nog till och med ett gräsklipparskydd från Biltema slitas sönder :D
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kan monteringen vara ute JÄMT?

Post by AstroFriend »

Jo Biltema påsen använder jag bara över helgerna, för längre tider tar jag ned monteringen. Men är försiktig med justerskruvarna så att jag kan få det i samma position igen.

Framtida planer är ju att bygga in det. Inte så stort att det går att stå inne där men täcka täcka över monteringen och ett mindre teleskop, typ min refraktor. Funderar på att köpa en sådan där täckkåpa som man har över släpvagnar. Då slipper jag bygga den övre delen och den undre snickrar jag ihop.

Typ så här:
https://www.google.se/search?q=sl%C3%A4 ... LAodb0cE3Q

Det räcker med att den är 1x1.5m, men så små släpvagnar finns inte, däremot skall den vara ganska hög, närmare 1 m. Finns ju andra kåpor också.

Ganska bra med en kåpa som man viker åt sidan, då blir det inga skarvar på taket och inte samma problem som när man skall dra ett tak åt sidan. Men fungerar ju förstås bara för små byggnader.

En annan kul ide vore ett observatorium byggt på en släpvagn. Tänk allt klart, bara att köra iväg till valfri mörk plats. Man kunde ha stora och tunga batterier där för en natts drift och solceller på taket för laddning under dagen. Ett problem är hur optiken skall klara den skumpiga färden, men andra tycks ha löst det. Tyvärr har jag ju ingenstans att ställa undan en sådan.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Kan monteringen vara ute JÄMT?

Post by DavidS »

AstroFriend wrote:...En annan kul ide vore ett observatorium byggt på en släpvagn. Tänk allt klart, bara att köra iväg till valfri mörk plats. Man kunde ha stora och tunga batterier där för en natts drift och solceller på taket för laddning under dagen. Ett problem är hur optiken skall klara den skumpiga färden, men andra tycks ha löst det. Tyvärr har jag ju ingenstans att ställa undan en sådan.
Var det inte nån svensk som höll på att bygga just ett sånt släp för ett par år sedan? Undrar hur det gick...
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Kan monteringen vara ute JÄMT?

Post by Martin F »

Med släpvagnen slipper man dock inte polinställningen varenda kväll.


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kan monteringen vara ute JÄMT?

Post by AstroFriend »

Jo fast skall det vara mobilt kommer man inte ifrån det.

Pol-inställningen är mycket enkel att utföra om man har rätt grejor. Har skrivit om det här under turtorial:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... align.html

Med lite träning gör man det på mindre än 10 minuter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Kan monteringen vara ute JÄMT?

Post by hbar »

Sy en tub av en tjock presenning och fäst den så den inte sitter löst. Kraften i vinden slår lätt sönder en tunn presenning och kan även slå sönder ömtåligare delar på monteringen (har gjort så för mig när jag använde en enkel "biltema/jula" presenning).

Har 2 pirar där jag plockar ner teleskopet på den ena och sätter en presenningstub över monteringen. Till den andra så har jag ett stort skåp på hjul som jag kör över och stänger igen. Skåpet har ett vindfång på nästan 2m^2 så det är förankrat både i toppen med en vajer i varje hörn samt med skjutreglar i botten. Stormarna från väst har fritt spel så det gäller att inte underskatta krafterna.
User avatar
fyratrapporupp
Posts: 41
Joined: 2013-07-14 16:46:57
spamtest: JA

Kan monteringen vara ute JÄMT?

Post by fyratrapporupp »

Jag har min montering fastmonterad på min pelare med ett ventilerat och vattentätt utemöbel-överdrag. Har inte haft någon kondens hitintills sen jag bytte till ventilerat men har inte sett hur det blir på vintern än dock.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
GSO RC 8" / WO Star71
EQ6
Moravian G2-8300FW
Canon 1100D - Astromodifierad
OAG Atik Titan
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Kan monteringen vara ute JÄMT?

Post by hbar »

pir.jpg
pir.jpg (58.79 KiB) Viewed 4133 times
Här är en bild från förra året när jag drog fram kablage (Kan styra allt inifrån garaget). Vänstra monteringen ser lite lustig ut men det är för att den är förberedd för en gammal paramount med trasig elektronik som jag håller på att bygga om. Den klarar inte vår latitud så därför behöver jag det lutande planet.

/Håkan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Kan monteringen vara ute JÄMT?

Post by Jonas »

Ämnet har varit uppe för diskussion ett antal gånger. Senast förra året. kanske finns tips att hämta där:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... presenning

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt