AVX-montering krockar med stativbenet. [Löst]

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Swedishoyster
Posts: 15
Joined: 2021-07-20 20:08:51
spamtest: JA

AVX-montering krockar med stativbenet. [Löst]

Post by Swedishoyster »

Fick så äntligen min Celestron AVX som ersätter det gamla EQ2. Helt galet hur mycket stabilare det är :-)

Men det första härket gör när jag kör two star alignment är att teleskopet krockar med stativet, eller rättare sagt hållaren för handkontrollen, fast den sitter precis som på alla bilder.
I panik stänger jag av den, sätter den i ursprungsläge och försöker igen med andra stjärnor, och eländet krockar igen med ett annat ben.
Nu vågar jag inte använda det tills jag rett ut detta.
Teleskopet är ett Evostar 80ED med medföljande diagonal.
Jag bor på latitud 59,19 vilket också är inställt i monteringen, polstärnan var i polsiktet och stativet vattenpassat, så där borde inte problemet ligga?

Är det någon inställning som behöver göras och hur gör jag den? Gärna förklaring på en sexårings nivå, känner mig väldigt trögfattad med alla nya termer.
Är det ett hårdvaruproblem, ska jag ha nåt som flyttar ut teleskopet en bit, det finns ju en mängd skenor och adaptrar.
Är det fel på monteringen?
Det enda jag finner i manualen är att man kan flytta den sk "alignment peg" om man bor på "lower altitudes" så att inte motvikten ska krocka med tripodbenet när den är i sin "lowest part of the swing", men nu är det ju teleskopet som krockat, på två olika ben...
Har jag, efter krocken pajat något innuti, hur kontrollerar jag det?
Är detta ett olösligt problem så jag bara måste lära mig vilka stjärnor som är i no-go zone?

Hade sett fram emot detta så mycket, nu fick jag avsluta kvällen med att fota månen med systemkameran istället och sen gå in och umgås med familjen...
Celestron AVX-montering.
Sky-Watcher Evostar ED80 DS-Pro
Zwo ASI533MC Pro
Zwo ASI120MM Pro
Asair Plus
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: AVX-montering krockar med stativbenet.

Post by Bengt »

Nu kan jag jag inte din montering på de jag använt matar man in när det är stopp och meridian flipp.
Bengt
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: AVX-montering krockar med stativbenet.

Post by magnahrl »

Hej!

Har du försökt gå in på Cloudy Nights "mount forum" å diskutera saken? Där brukar det finnas överflöd av goda råd, erfarenhet å kunniga kollegor.
Själv har jag använt en Celestron80 ED på föregångaren till din AVX. En CG5-GT. Som jag minns det hade jag inga problem med kollisioner med stativbenen. Om inget hjälper kanske en "halvpir" kan vara en lösning. Vet inte säkert om det finns nån sån som passar AVX.
Lycka till!

Magnus A.
Swedishoyster
Posts: 15
Joined: 2021-07-20 20:08:51
spamtest: JA

Re: AVX-montering krockar med stativbenet.

Post by Swedishoyster »

Half pier skulle ju vara en utmärkt lösning men det verkar inte finnas alls till AVX.
Celestron AVX-montering.
Sky-Watcher Evostar ED80 DS-Pro
Zwo ASI533MC Pro
Zwo ASI120MM Pro
Asair Plus
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: AVX-montering krockar med stativbenet.

Post by Datarolf »

Hej!

Jag har för några år sedan haft en AVX-montering och har inget minne av att det fanns några inställningar för att begränsa utslaget i DEC eller RA. Så jag tror inte att det är något fel på monteringen. Du måste helt enkelt välja kalibreringsstjärnor som är så lågt belägna att teleskopet inte hamnar i ett läge där det riskerar att krocka med något stativben. Möjligen kan du flytta fram teleskopet några centimeter i fästet för Vixenskenan på monteringen. Det ger visserligen ökad obalans, men kanske inte så mycket att det stör följningen av stjärnorna, och borde minska risken något för krockar med stativbenen.

Vänliga hälsningar
Rolf J
Swedishoyster
Posts: 15
Joined: 2021-07-20 20:08:51
spamtest: JA

Re: AVX-montering krockar med stativbenet.

Post by Swedishoyster »

Datarolf wrote: Möjligen kan du flytta fram teleskopet några centimeter i fästet för Vixenskenan på monteringen.
Ja det är så jag löst det tills vidare.
Tack för alla svar.
Celestron AVX-montering.
Sky-Watcher Evostar ED80 DS-Pro
Zwo ASI533MC Pro
Zwo ASI120MM Pro
Asair Plus

Return to “Monteringar”