Test av EQ6 med remdrift

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Test av EQ6 med remdrift

Post by Starsoft »

Hej

Nu när jag börjat komma igång med min lilla obs så visade det sig när jag började testa guidningen att den inte fungerade som den skulle. Stjärnorna var helt runda men dom hade ett horisontellt streck genom centrum som gjorde att alla stjärnor såg ut som Saturnus. Det visade sig att monteringen hade fått en egenhet som gjorde att ca varannan minut så hackade den till fram och tillbaka i ra med ett antal bågsekunder under bara någon sekund vilket jag inte klarade att guida bort. Jag antog då att det berodde på något av kugghjulen mellan stegmotorn och snäckväxeln, så då tog jag i helgen fram det remdrift-kit jag hade beställt från Österike och bytte till remdrift. Bytet gick förvånansvärt bra, man är ju lite luttrad när det gäller astroprylar. Jag bytte också lagren till snäckskruvarna men det tror jag inte hade någon större effekt.

Idag klarnade det upp så att jag kunde prova hur systemet fungerade efter förändringen, seeingen var rätt kass men det ser ut som att jag kommer att bli mycket nöjd med den här ombyggnaden. Jag har nu tagit 5 st 30 min exponeringar med helt runda stjärnor, så remdrift är nog grejen.

Image
Här är en bit av en av 30 min exponeringarna, ingen kalibrering eller annan behandling, bara dålig seeing. Personligt exponeringsrekord med godkända 30 min exponeringar.

Med en fungerande guidning så bör en Sky-Watcher AZ-EQ6GT räcka väldigt långt bara den klarar vikten på optiken, då får man remdrift och hemmaläge som orginal.


Image
Så här ser en guidebild ut tagen med off-axis och lodestar på min 6" newton, guidningen går på 10-15 stjärnor vid 1s exponeringar, off-axis verkar också vara grejen, det ser inte ut som jag kommer att behöva min andra sökar-guidetub som jag tänkte ha i reserv när jag inte hittade guidestjärnor med off-axis kameran.

Att guida med hjälp av alla tillgängliga stjärnor är något som jag velat prova en längre tid, svårt att veta hur stor skillnad det kan tänkas vara jämfört med "normal" en stjärna guidning men jag inbillar mig att det blir lite kompensation för seeing störningar om man använder flera referensstjärnor.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Test av EQ6 med remdrift

Post by Init4theimaging »

Hej Anders.

Ser kanonbra ut och även uppmuntrande för min egen del. :good:
Har mitt kit på plats oxo, men väntar fortfarande på en lämplig kväll för säsongs premiär.
Väderprognoserna ser dock inte så lovande ut ett tag framåt :sad:

Mvh,
Daniel
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Test av EQ6 med remdrift

Post by Tompa »

Kul att det funkar så bra! Nu blir man mer och mer sugen på att konvertera. Mitt stora problem den sista tiden har varit fukt i kameran (åtgärdat) samt att försöka få fast kameran så att bildfältet blir plan (också hyfsat åtgärdat, det var riktigt pilligt...). Alltid är det något :D

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Test av EQ6 med remdrift

Post by Lazze »

I den här hobbyn tycker jag ibland att man lägger mer tid på felsökning än på astronomin, så visst känns det väl skönt när prylarna funkar som de ska.

Jag blev nyfiken på det där du skrev med att guida på flera stjärnor. Är det en egenhändigt utvecklad programvara du använder eller är det något som finns kommersiellt tillgängligt?

/Lasse
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Test av EQ6 med remdrift

Post by Docerland »

Hejsan!
Detta låter intressant! Inte hört talas om detta tidigare. Var får man tag i remdrift till EQ6?
Erland
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Test av EQ6 med remdrift

Post by stoffe »

Docerland, här finns informationen du söker.

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=8219
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Test av EQ6 med remdrift

Post by Starsoft »

Hej
I den här hobbyn tycker jag ibland att man lägger mer tid på felsökning än på astronomin
Så fort man blandar in en kamera och en PC så är det helt säkert så.

så visst känns det väl skönt när prylarna funkar som de ska.
Belöningssytemet i hjärnan går på högtryck :D

Jag blev nyfiken på det där du skrev med att guida på flera stjärnor. Är det en egenhändigt utvecklad programvara du använder eller är det något som finns kommersiellt tillgängligt?
Ja den är egenutvecklad, den kan använda både flera stjärnor och två guideteleskop, dessutom är tanken att jag ska kunna koppla på en AO enhet och använda den på ett lite annorlunda sätt. jag har också en del tankar om vad man ska kunna använda guidebilderna till utöver att guida med.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Tester”