Recension av ZWO ASI 120MC

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Recension av ZWO ASI 120MC

Post by Corpze »

Hej, nu har jag testkört den nya lilla rackaren som utmanar TIS, Point grey mfl. och jag har ingenting att jämföra med tyvärr, så detta kommer inte bli något A-B test utan helt och hållet från mina egna reflektioner.

Jag köpte den från Aliexpress som ZWO använder för att sälja sina prylar, betalningen och frakten gick smärtfritt, hade turen att slinka igenom tullen också så kameran kostade strax över 2000 med frakt.

Den kom prydligt förpackad med drivrutiner (redan gamla) på skiva, UV/IR filter, USB-kabel, kameran, 1,25" nosepiece samt en all-sky lins.
bild 1.JPG
bild 1.JPG (383.91 KiB) Viewed 11987 times
bild 3.JPG
bild 3.JPG (362.37 KiB) Viewed 11987 times
Efter en liten dry-run vid datorn med senaste betan av firecapture så lånade jag en PST från vår lilla astroklubb här i Arvika och testade fram och tillbaka mellan molntäcken under en hel vecka och letade fokus (vilket jag nådde först med 2x barlow) och lyckades prestera denna bild:
SunH-aplha-final.tif
SunH-aplha-final.tif (6.32 MiB) Viewed 11987 times
Kameran nådde bara 10FPS vid full upplösning men det var min dator som inte orkade med live-debayering så nästa gång skall den vara avkryssad. Bortsett från det så har kameran fungerat klockrent.

Jag provade även att montera kameran i ett avloppsrör med en gammal plexidome över sig för att testa hur den presterar som all-skykamera och där kändes den också hemma med mkt bra känslighet även om det är färgvarianten jag har.
976817_10151752822898949_728789520_o.jpg
976817_10151752822898949_728789520_o.jpg (66.82 KiB) Viewed 11987 times
Men eftersom jag inte klarar nånting vara som det är så kikade jag på om det gick att få ner brusnivåerna på kameran med peltierkylning (inte för att jag sett något brus men hört talas om att kylda kameror presterar bättre ;)
en st 40x40mm 60w 12v peltier från ebay inhandlades, en gammal AMD kylare med fläkt, lite thermal gucka på och såhär blev det:
Peltier
Peltier
bild 5.JPG (465.57 KiB) Viewed 11987 times
Och såhär stor skillnad blev det:
SunH-aplha_102653_0000.jpg
SunH-aplha_102653_0000.jpg (124 KiB) Viewed 11987 times
Det blev givetvis kondens på kameran men inget verkade nå in till chippet som tur är:
bild 4.JPG
bild 4.JPG (469.1 KiB) Viewed 11987 times
För 2000 spänn så tycker jag den verkar riktigt bra, men som sagt, har tyvärr inget annat än en gammal webkamera att jämföra med, och det är ju inte ens värt att jämföra med heller för den delen.

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Recension av ZWO ASI 120MC

Post by AstroFriend »

Hej Daniel!
Kul att du testad den, jag funderar på den monkroma ZWO 120MM eller 130MM. Skall bland annat använda den till guidning, och då kanske i första hand med programmet PHD som kan utföra dithering genom Astrojan Tools som jag använder för att kontrollera min DSLR kamera.

Har du provat den som guider i PHD? Hittade inte så mycket information, undrar om den arbetar mer som videokamera i det programmet med korta exponeringar som stackas ihop eller om den kan direkt exponera tillex. 1-10 sekunder i PHD.

Det står föresten i datat att den har 12bit ADC och även har det som output, får du 12 bitarsdata i dina filer, eller skalar den ned det till 8 bit? Har aldrig sett en kamera i den prisklassen som har 12bit som output så det vore ju unikt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Recension av ZWO ASI 120MC

Post by Corpze »

Nej jag har inte provat den för guidning då jag använder SynGuidern och försöker köra så mkt stand alone som möjligt, har inget obs så det blir till att kånka runt på prylarna :) Men jag vet att flera använder den tillsammans med PHD, dock så bör man ha så korta exponeringar som möjligt när man guidar...

Angående outputen så vet jag inte, när jag tog 10sek exp. så sparade jag ner dem direkt från firecapture som bmp och när jag öppnade dem i PS så låg de som 8bit... man jag ska se hur mkt filinfo jag kan få fram ur AVI'erna! Skall testa att kyla ner den ännu mer frampå också :)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Recension av ZWO ASI 120MC

Post by AstroFriend »

Hej Daniel!
Jag guidar idag med en modifierad webbkamera via separat teleskop och är begränsad till exponeringar på ca 0.1 sekunder. Går ju ganska bra ändå med PHD som kan stacka ihop de och få upp singal/bruset. Men mycket bättre om det går att ta långtidsexponeringar direkt med en annan kamera som jag nu funderar på att köpa. 0.5 till 2 sekunder är väl det optmala för guidning i de flesta fall.

Här finns inte heller något observatorium utan det blir balkongen eller att släpa på alla saker ut till mörkret. Bygger mig nu en liten vagn att montera EQ6:an på och andra saker, det är i samband med det jag skall byta ut guidetuben mot en off-axis guider och känsligare guidekamera. Mindre flex, lättare och kanske lite enklare. Tanken är ju också att använda kameran för planeterna, men solen har jag inte provat på på det sättet.

BMP filer kan nog bara spara max 8-bit per färgkanal. Men kanske finns andra alternativ som TIFF eller FITS att spara datat som? AVI filer har jag inte hållit på så mycket med men tror även de i vissa varianter kan lagra i 12 bitarsmod.

Är ditt primära mål solen, eller blir det planeter också? Fast solen är ju inte dumt, då har man något att göra på sommaren också.

Kul att läsa, jag följer nyheterna här!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Recension av ZWO ASI 120MC

Post by Corpze »

Hmm, jag tycker att ju lägre exponeringstid (känsligare chip) desto bättre för korrektion av monteringen? Men jag kanske sladdar till i tanken?

Jag har också haft tanken på OAG men räds lite av pillet från att finna en guidestjärna? Man blir rätt bortskämd med guidestjärnor med en ST102 och stora Baader guideringar :D

Såhär står det på firecapture´s hemsida om filformaten den kan spara i iaf...
- "File format of the capture file
Specifies the format of the capture file. Currently supported formats in FireCapture are AVI, SER, BMP, FIT and TIF. The default formats when capturing 8bit data is: AVI, BMB and SER. If your cam supports 12bit effective data and you have enabled the 16bit checkbox from the camera panel the supported formats are: FIT, TIF and SER. For BMP, FIT and TIF files you can enable zipping to an archive file from the capture settings tab. This reduces the file size, gives better performance and makes file handling easier. "

Jag ska se om jag kan spara ner en 12bit fil från kameran.

Nu är det solen som gäller, sedan blir det planeter :D

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Recension av ZWO ASI 120MC

Post by AstroFriend »

Hej Daniel!
Jo det är fördel med kort exponeringstid för guideningen, men det finns en gräns när mekaniken på en tung montering inte hinner med, en montering/teleskop på 50kg ändrar man inte läge på hur snabbt som helst. Egentligen ändrar man nu inte hastigheten på teleskopet, den skall ju vara jämn utan det är kuggarnas defekter, polinställningsfel, vind man justerar för och säkert många andra saker som påverkar. Men för turbulensen behöver man verkligen flytta teleskopet (oftast bråkdelar av sekunder), för att hantera det behöver man minska massan på det man skall reglera, en lösning är adaptiv optik, typ sådan som SBIG eller Starlight Xpress säljer. De kan kompensera för de enklare fenomenen som uppstår pga turbulensen. Då är det bara en liten spegel eller lins man behöver justera för de små snabba rörelserna. Professionell adaptiv optik kan arbeta i millisekundområdet.

Exakt var gränserna går för olika monteringar går vet jag inte. Men kan knappast vara mycket kortare en 1 sekund, antaglien är systemets insvängningstid betydligt längre men klart att exponeringen kan vara kort ändå, men kanske inte fyller så stor funktion, någon här som kanske har erfarenhet av var gränsen går för olika monteringar/teleskop?

Intressant att följa utvecklingen på monteringarna, nu börjar de direktdrivna nå oss amatörer. Tänk en konstruktion utan växellåda, där RA och DEC axlarna också är motoraxlarna.

Har ju märkt när jag kör ditheringteknik på guideningen att det tar några sekunder innan teleskopet stabiliserat sig på nya positionen, men då flyttar man verkligen teleskopet vilket är en skillnad, fast går nog att trimma bättre.

För min egen del har det hittills varit min okänsliga webbcamera och ljussvag optik som satt gränsen, dessutom från balkong och ljusföroreningar, jag brukar inte klara mycket mer än magnitud 7 eller 8 på en f/6.3 lins med 1 sekunders exponeringar. Skall ju också gå över till off-axis guidening och då blir det antagligen ännu mer ljussvagt men det kompenseras mer än väl av en bättre guide kamera.

Hann att googla lite mer på ZWO kameran, verkar helt klart att den levererar 12-bit ut, hänger mest på om program och dator kan hantera det. FITS och TIFF kan hantera långt mycket mer än 12-bit, SER känner jag inte till.

Blir spännande att se bilderna du tar, jag hinner nog inte köpa kameran innan dess och har lite andra ombyggnader som måste bli klara först.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Recension av ZWO ASI 120MC

Post by Corpze »

Vad är dithering för typ av guidning? Jag är ledig till veckan och med bra väder så ska jag nog försöka mig på lite mer solfoto, nu vet jag vad jag skall undvika för fallgropar som jag gick rätt i sist, samt att slöjmolnen stod ivägen på ovanstående kort... nu skall jag vänta på kristallklar himmel, tyckte jag hörde ryssvärmen stunda :D
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Recension av ZWO ASI 120MC

Post by Frazze »

Corpze wrote:Vad är dithering för typ av guidning?
Dithering är ingen typ av guidning, utan en teknik där man flyttar teleskopet en aning mellan exponeringarna så att datat inte hela tiden faller på samma pixlar på kameran vilket gör att artefakter (heta/kalla pixlar, återkommande brusmönster) kan rejectas lättare när man stackar bilderna.

Lite mer info här:
http://www.astro.uni-bonn.de/~mischa/ob ... tips2.html

Mvh
Daniel
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Recension av ZWO ASI 120MC

Post by AstroFriend »

Hej Daniel!
Dithering är en teknik man kan använda i kombination med Drizzle om man har undersamplade bilder. Jag använder det i första hand till min DSLR som har färgsensor. Har ju bara respektive färg på var 4:e pixel, den gröna varannan. Med ditherstyrning av teleskopet flyttar man kontrollerat men samtidigt slumpmässigt telekopet så att det går att återvinna full upplösning även i färg. Kräver att stackningsprocessen i programmet kan hantera det, typ DSS. Idealiskt skulle man ju flytta teleskopet en pixel i sid o höjdled. Har man en monocrome sensor kan man göra likadant där för att öka upplösningen. Men inte mer än optikens upplösning, alltså på undersamplade bilder. Finns lite olika varianter på Drizzle tekniken. Du kan läsa här om vad Wei-Hao Wang har fått fram och vad det ger i praktiken: http://www3.asiaa.sinica.edu.tw/~whwang ... index.html

Man använde liknande teknik på Hubble i början, kanske även idag. Hasselblad har haft den tekniken i sina äldre digitala kameror också.

Jag använder programmen Astrojan Tools, PHD och EQMOD ihop för att kontrollera kamera och montering.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Recension av ZWO ASI 120MC

Post by Corpze »

Nu har jag provat den som all-sky kamera också, monterade den i ett vanligt 110mm avloppsrör med en 100mm plexidome på, satte igång firecapture på "moving object mode" och igårkväll när ett redigt åskoväder fick det nya kamerahuset bekänna färg, lite orolig för att blixten skulle slå ner i den blev jag också då den är ca en halvmeter under taknocken på ett relativt öppet bostadsområde i Arvika.
bild-1.jpg
bild-1.jpg (275.74 KiB) Viewed 11699 times
Blixt0000.jpg
Blixt0000.jpg (938.39 KiB) Viewed 11699 times
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Tester”