träningsnatt av ny utrustning

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

träningsnatt av ny utrustning

Post by Bengt »

Igår var det dax för nystart.

Som vanligt med både bakslag och framgångar.Som jag nämt är det i princip bara nya grejor utom kamera jag kör med denna säsongen jämfört med förra. Som alla vet brukar byte av något slag sällan åstakomma total framgång utan en massa nya problem.

Gemenin i G11 börja trilskas med ett problem som jag egentligen visste om skulle komma snart. Det inbyggda knappcells batteriet behöver bytas .

Nåväl det gick trots detta lägga in alla parametrar och köra som vanligt. prislappen blir bara blysamma 20 kr för såna små problem.

Värre problem är William optics tuberna. Detta gäller i princip alla modeller. Säkert fler än jag som märkt att deras fokuserare inte kan låta bli flexa ner en bit vid påhängning av lite tyngre kameror om tuben är lite längre utdragen.Man tycker på en så pass dyr som en flt 132 på 45 tusen, man kunde löst detta men icke. Vet dock att min modell har fått bättre fokuserare än där satt tidigare . Då låste man tuben på sidan, idag sitter spännskruven under. Kanske är jag bortskämd med tackahashi, televueoch moonlight fokuserare. Fenomenet som uppstår är säkert bekant . Ljusstarkare stjärnor strålar som på lågbudgetoptik . Har sett detta fenomen på flera astrobilder sista åren även på andra märken . Men mina tester igår bekräfta att detta fenomen förvärras markant när jag hängde på både jmi motorfokuserare och kamerapaketet och jag fick ha dragläget långt ut . Tog jag bort Motorfokuseren och satte en extender minska det. Använde jag bara en reducerare och kamerapaketet så hamna fokuspunkten långt in och sviktet minska så mycket så problemet i princip försvann. Tur att jag investera i en reducerare från början. Antar detta fenomen blir extra tydligt med längre bränvidder.
Någon som har samma erfarenheter ?

Får bli en moonlight på inköpslistan i framtiden om ingen här har en bättre lösning.

Maxim dl v5 gav mig rejäl huvudvärk och ville inte som jag ville med guidern. Tog fram min gamla laptopp med en äldre mer välbekant look på maxim. Och det var inga problem.

Dagg problem hade jag nog förträngt. Får bli inköp av ett litet liggunderlag inom snar framtid.

Inga färdiga bilder blev det. Tog en serie på Jupiter med toucamen men tvivlar på att seeingen och Jupiters läge blev några framgångsrika bilder.

Piren blev dock en total framgång. Otroligt stabilt. Man kan till och med banka lätt på röret med handen utan det syns några vibrationer. Buntband får dock köpas in så kablarna inte hänger och slänger.
Här kommer inte höjas något golv. För första gången kan man stå med fullständigt rak rygg och titta bekvämt i en refraktor.

Kvällens happening blev dock en titt genom 5 tummaren på gamle Jupiter. Även m13 löstes upp fint i denna trots allt "lilla tub.

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: träningsnatt av ny utrustning

Post by Timo »

Hej Bengt,

ja det är synd och skam att fokuseraren inte håller måttet på en såpass dyr tub !
Som med många andra teleskop får du väl byta till en Moonlight men det är sura pengar.

Du hade problem med Maxim 5 tidigare också kommer jag ihåg. Vi kan kanskle hjälpas åt för jag får den att fungera.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: träningsnatt av ny utrustning

Post by Bengt »

Tack Timo för erbjudandet!

Mitt problem med maxim är att jag får den att hitta min kamera och guider . Men när jag köra över till guiderläge registreras ingen guidning i grafen .( Nej jag har inte glömt photomode).Måste vara ett ställe som ska klickas i som jag inte behövt innan. Någon som kanske kan hjälpa mig?

Bengt

Return to “Tester”