Celestron Nexstar 5SE

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Celestron Nexstar 5SE

Post by Peter R »

Jag blev kontaktad för ett tag sedan av en medlem i STAR - Stockholms Amatörastronomer där jag höll ett föredrag förra året.
Hon hade köpt en Celestron Nexstar 5SE men inte kommit igång med den och förstod inte manualen.
Så vi träffades uppe på min terrass i förra veckan under en klar himmel. Monteringen kunde jag lätt bära i en hand och teleskopet som bara väger 2,5 kg såg ut som en miniatyr av mina egna men det är en fullfjädrad SCT på 125/1250 mm.
Det går snabbt att få teleskopet på monteringen och rödpunktssiktet på plats. Det var första gången jag testade en sådan och den fungerade förvånansvärt väl för att få en stjärna i 24 mm okularets synfält även om positionen är jobbig så fort stjärnan står lite högt.

Vi började med det "enkla" sättet att komma igång, teleskopet i alt-azimutalläge, den halvautomatiska "Sky Align" och fick flera gånger det nerslående resultatet "alignment failed" :sad: Prövade då med "One star align" på Vega med samma negativa resultat.
Jag förvånades en aning över att teleskopet frågade efter dag, tid osv men inte efter var vi befann oss. Jag föresatte att det var korrekt inmatat för Stockholm.
Det positiva den kvällen var ändå att vi kunde bl. a. titta på Mars i 52x förstoring genom att manuellt centrera planeten och jag fick en riktig aha-upplevelse av en liten men knivskarp (aningen dallrande) och kontrastrik bild med tydligt synliga mörkare partier på den lilla röda planetskivan och en ljusare pol. Det var en apo-känsla som jag inte hade förväntat mig ur denna lilla tub.
Vi avslutade kvällen där och då och det var befriande att bara montera av tuben och blixtsnabbt bära ner allting. En stor skillnad mot när jag själv avslutar en fotonatt och måste gå många rundor med montering, motvikter, 2-3 teleskop som har stått ute på kylning, väskor med okular, kameror, filter, värmeband, batterier...

Nästa dag hade jag googlat runt och det visade att det var många som hade haft samma problem med "Alignment failed" trots att man följer instruktionerna till punkt och pricka. Det bästa rådet jag hittade var att återställa handkontrollen till fabriksinställningarna för då frågar den efter ens geografiska koordinat under uppstart. På kvällen prövade jag igen med "one star align" på Vega och det funkade direkt. Matade in M57 och blixtsnabbt var den centrerad i synfältet.
Ägarinnan hade köpt det för att ta djuprymdsbilder med långa exponeringar av Vintergatan med en en DSLR och jag förklarade lite varsamt att det kunde hon troligtvis glömma, att stativet kunde omöjligt vara tillräckligt stabilt i ekvatorialläge eller ha tillräckligt precist följe.
Med teleskopet i alt-azimutalläge fäste jag kameran med en 1,25" adapter i diagonalen, då skulle den åtminstone gå fri från monteringen, ställde fokus på Vega och centrerade sedan på M57 och tog en serie exponeringar på 5, 10 och 20 sekunder vid 12.800 Iso. Döm om min förvåning när ungefär hälften av exponeringarna även på 20 sekunder såg fina ut. Som med alla SCT så är inte bildfältet plant utan bara de centrala delarna är skarpa och med en fullframe kamera blir det givetvis mycket vignetering.
Bilden nedan är en stack på 8 exponeringar som jag har deroterat manuellt i Photoshop och sedan cropat.
Den centrala stjärnan är nätt och jämt synlig.
Klicka två gånger på bilden för full upplösning.
_MG_6402x8-4M.jpg
Gången därpå prövade jag att göra en "Solar System Align" och fick förslaget att centrera Mars. Alignment successful och på några sekunder var vi igång. Jag satte på en PowerMate 2,5x vilket ger 3.125 mm fokalavstånd och min färgplanetkamera. Mars på 5° höjd försvann snabbt i diset men jag fick en användbar sekvens med följande resultat.
20180908_214527_L_0PN-001-02.jpg
20180908_214527_L_0PN-001-02.jpg (26.58 KiB) Viewed 4657 times
Kanalerna var väldigt förskjutna på grund av den låga höjden och har alignats i Photoshop. Resultatet hade troligtvis kunna bli ännu bättre med en ADC (Atmospheric Dispersion Corrector).
Mars är inget lätt mål just nu och jag har under de senare försöken fått sämre resultat än det här med mitt speciella planetteleskop.

Slutsats:

Jag läste en del om denna serie teleskop för många år sedan och det fanns mycket missnöje med bl. a. den bristande precisionen i följet. Jag levde vidare med denna föreställning och hade avskrivit det som ett dåligt val.
Celestron har troligtvis förbättrat det mesta sedan dess, bland annat har den encodrar, och jag blev väldigt förtjust i denna lilla juvel.
Jag har inte testat det i ekvatorialläge men förväntar mig att med en noggrann uppställning så presterar det bra även där.

Alla mina förutfattade meningar har kommit på skam med detta paket. Det var befriande och en ren terapi att vara igång på nolltid, bjudas på en skarp och kontrastrik bild, till och med kunna fotografera både DSO och planeter med resultat långt över förväntan för en sådan liten diameter och vara tillbaka inne i värmen på mindre än 1 timma.


/*Peter R
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Celestron Nexstar 5SE

Post by ragge »

Kul att se vad som går att göra även med enklare grejor om man tar sig förbi fallgroparna. Och detta var ändå från en ljusförorenad plats, hur hade det sett ut från en mörk plats undrar man. Encodrar, det var inte illa (även om de är av enklare slag).

Ragnar
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Celestron Nexstar 5SE

Post by magnahrl »

Hej Peter,

Intressant rapport om 5" SCT. Visar så bra att man inte nödvändigtvis måste ha ett teleskop modell större för att uppleva stjärnhimlen! Huvudsaken är att kvalitèn är bra. Så är det så befriande att snabbt komma igång och avsluta Jag har själv haft mycket glädje av min C80ED refraktor de senaste 12 åren. Alt Az monterad dock.

Magnus A.

Return to “Tester”