ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Post by megmar »

Här är en live stackning från ikväll på drygt en timme. Alla subs är med inklusive dåliga. Inga darks.
Det var fullmåne också :sad:
M63.png
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Dina bilder och CN länken du skickade visar tydligt att dagens kameror med lågt utläsningsbrus kan hantera korta exponeringar. Fortfarande rimligen så att det riktigt djupa rimligen blir betydligt bättre med lite längre exponeringar, men upplösningen är ju minst lika intressant. Det är ju ytterst sällan ett teleskops teoretiska upplösning utnyttjas i deep sky bilder. Antar att det är din PDS 130 du använder, ligger ju på samma upplösning teoretiskt som min TS130, hur liggger din pixelskala?

Med ett 20cm teleskop ligger man runt 0.5 bågsek i det gröna våglängdsområdet om minnet inte sviker mig. Med 1000mm fokallängd och färg kamera får man man ett lätthanterligt system. Att en färgkamera tappar halva upplösningen per bild sett gör inget, det återskapar man senare när man har så många bilder att utgå ifrån. Jag har ju delvis sådant redigeringssystem färdigt i AIJ men man nog inte hantera så många bilder i det, protesterar redan vid 100.

I DSS finns ju möjlighet att live stacka bilder så man slipper spara allt på hårddisken, minns inte vad du skrev tidigare, men var kanske precis så du gjorde?

Registax är ju betydligt mer avancerat eller dess modernare efterföljare. Tror dock inte man stacka live med dom.

Det var precis så här de gjorde på universitet när jag var med till Lapalma år 1997 för att observera stoftringarna runt andra stjärnor, de nådde ca 0.2" upplösning i IR med ett 2.5m teleskop. Vill minnas de tog hundratals bilder i sekunden.

Kanske dags att tänka om nu med dagens kameror hur man sätter upp sitt fotosystem.

Jätteroligt du testar detta!

Mitt eget system är en 130mm APO refraktor, antingen f/5.3 eller f/7. 900mm i det senare fallet, jag har optimerat det för stora sensorer och vida fält. Imagecircle ca 35mm eller 55mm. Upplösningen ligger runt 0.8", med riktigt små pixlar skulle man utnyttja upplösningen bättre men antar det också är intressant med större pixlar i ett undersamplat system och med drizzling återfå upplösningen. Återkommer när jag är hemma igen med några beräkningar hur ett sådant system skulle kunna se ut.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Post by megmar »

AstroFriend wrote:Kanske dags att tänka om nu med dagens kameror hur man sätter upp sitt fotosystem.
Ja, tror det var den här bilden av Emil som fick mig att börja testa. Han kör med ASI 174MM i detta fallet.
Men en 40cm dobson gör ju sitt till.

http://www.astrokraai.nl/viewimages.php?id=250&cd=7" onclick="window.open(this.href);return false;
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Post by AstroFriend »

Gjorde lite huvudräkning här om hur man lämpligen dimensionerar ett högupplösande optiskt kamera system.

Varje bågsekund avbildas vid 1000mm fokallängd som 4.8my.

Söker man en teoretisk upplösning på 1 bågsekund bör optikdiametern ligga på ca 150 till 200mm.

Med Nykvist samplingteorem säger att man skall sampla 2ggr. I ex ovan skall pixeln vara 2.4my. Svårt med så små pixlar, säg att man ökar fokallängden till 1500 eller 2000mm. Då blir det istället 3.6 eller 4.8my pixel.

En 200mm f/7 men helst ljusstarkare teleskop med en 3.6my kamera vore ju en intressant kombination för korttidsexponerande kamera med gain satt ganska högt. Ja såsom du gör.

Jag har ju lite funderingar på en RC 10" f/8, har faktiskt redan köpt en 3" field flattener till min nuvarande APO refraktor med baktanke på att den också skall passa en RC. Vi får se vad det blir av de tankarna. F/8 kanske låter kanske ljussvagt men 2000mm fokallängd gör ju att det går att arbeta med lite större pixlar och därmed ljuseffektivare. Det belysta fältet i detta system blir ganska stort säkerligen 55mm eller mer.

Att sikta på 1" upplösning är ju egentligen en orimlighet, redan 2" är ju ouppnåligt för de flesta. Men vore ju ett utmanande och roligt experiment att se hur långt man kan utveckla deepsky korttidsexponeringar.

Jag vill minnas Lasse här har uppnått 1.7" från observatoriet i Uppsala med ett 17" instrument. Det var med relativt långa exponeringar. Monteringen är säkerligen av mycket hög kvalite också.

Allt detta med reservation för att mina huvudräkningar blivit rätt. Utgått från visuella 550nm våglängdsområdet.

Bara de bästa instrumenten klara att fokusera nära den teoretiska gränsen och det bara i de centrala delarna, utåt kanterna blir det fort sämre.

Det här får räknas som ett översamplat instrument och inte så bra på "normala" deep sky fotande. Mer flexibilitet fås om sensorn kan göra äkta 2x2 binning. Man kan ju också tänka sig optimera med ljusstarkare och kortare fokallängd och Drizzling i efterföljande bildbehandlingen. Många vägar att nå samma resultat men vissa mer flexibla.

Jag sätter ihop några exempel på min hemsida under projekt så blir det tydligare vad jag menar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Post by megmar »

Var ju ett par fina nätter i förra veckan. Testade att ge mig på M87 och dess "relativistic jet".
Menar nog att den går att detektera med 4x4s. Kanske tom på en enskild 4s sub, men osäkert.
M87_4subs.png
Kör man på med lite längre integrationstid så framkommer strålen tydligare.
M87_145subs.png
Var tvungen att stretcha på väldigt annorlunda sätt för att få fram strålen så man ser ju inte M87 och andra galaxer så bra på dessa bilder..
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Post by Martin F »

Jag tror vi är många som följer ditt experimenterande med stort intresse, även om i alla fall jag inte har så mycket att tillföra diskussionen :)

Sent from my phone using Tapatalk.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Post by Lazze »

Fint fångat :good:
Jeten ligger på min att-göra lista men kommer nog att få vänta ett tag till.
Använde du någon typ av filter när du fotade den eller är det rena Lum-bilder?

/Lasse
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Post by stoffe »

Jag undrar om du använder guidening? Fotar man med korta exponeringar så kan man guida med samma kamera som man fotar med. Jag har testat lite på det sättet med planetfoto.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Post by megmar »

Sorry för sena svar alla..
Martin F wrote:Jag tror vi är många som följer ditt experimenterande med stort intresse, även om i alla fall jag inte har så mycket att tillföra diskussionen :)
Tack, jag kommer fortsätta skriva då och då även om jag nu har testat det mesta som jag ville kolla av. Bla vore det intressant att se vad större aperatur kan ge för möjligheter. Skulle tex vilja testa med en SkyWatcher GoTo dobson. Tyvärr inget teleskop jag har råd att köpa bara för att "labba" med :)

Lazze wrote:Fint fångat :good:
Jeten ligger på min att-göra lista men kommer nog att få vänta ett tag till.
Använde du någon typ av filter när du fotade den eller är det rena Lum-bilder?
Tack Lazze, det är rena Lum-bilder, inga filter.

stoffe wrote:Jag undrar om du använder guidening? Fotar man med korta exponeringar så kan man guida med samma kamera som man fotar med. Jag har testat lite på det sättet med planetfoto.
Nej har helt slutat med guidning (separat guidescope). Tar bara massa tid att ställa in och orsakar mer problem än den löser för mig just nu. Jag kör en väldigt simpel polinställning som tar ca 2 minuter. Efter det så kan jag oftast köra på i 30-60 minuter innan jag måste justera riktningen i de sällsynta fall när jag gjort längre integrationer.


Sen fick jag frågor via privat meddelande, men tänkte att fler kan vara intresserade så lägger ut svaren här:

Kameran köptes in från FLO och den jag har är utan kylning: https://www.firstlightoptics.com/zwo-ca ... amera.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilderna, om man tar i TIF format, tar upp 1 MB resp 4 MB styck, beroende på om man kör med 2x2 binning eller utan binning. Jag kan ladda upp en ZIP med typiska råbilder om nån är intresserad av att kolla?
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Post by megmar »

Min favoritgalax M51 låg bra till igår kväll, ingen måne, men höga moln på väg in.
Testade lite med 8s exponeringar. Tog den bästa (enligt DSS) och bildbehandlade som vanligt med StarTools och GIMP: software binning 2x2, stretch, brusreducering, justera svartnivån etc.

Man kan få med en hel del på 8 sekunder :)
DSO_222407_0230_PROC.png
Orginal TIFF bild konverterad till PNG:
DSO_222407_0230.png
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Post by megmar »

Testade lite lucky imaging på M13 häromkvällen. Tog 2000 ensekunders exponeringar utan binning och sen stackade jag ungefär de 50% bästa enligt FWHM och DSS Score. Fick märkliga defekter på den stackade bilden: stjärnorna är utdragna och hela nederkanten och även en stor del av överkanten av bilden var som "utsmetad" med jättedåligt fokus!? Kan det vara tilt eller kollimering?
Så har croppat ner den här bilden rejält. Upplösningen blev ändå OK tycker jag.

(klicka bilden för att se bättre version)
M13_1015subs_cropped.png
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Post by AstroFriend »

Om du har distorsion i din optik och objektet flyttar sig över bildfältet mellan exponeringarna kan alignen få problem. Alltså att objektet hamnar på olika områden i fältet med olika effekter av distorsion, då måste man ha en högre ordningens transfer funktion vid alignen och många referenspunkter, Affine med 3 punkter duger inte.

Guidar du bör dock inte detta inträffa.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Post by megmar »

Lyckades knipa tredjeplatsen i en tävling arrangerad på stargazerslounge :)

Imaging Challenge #3 - 30 Second Exposures - Winners

Deltog med en bild på M51 med 8s exposures. Kul att det börjar sprida sig ett intresse för korta exponeringar.
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Post by Lazze »

Grattis till medaljplatsen :good:

Har själv till slut skaffat en CMOS-kamera och ska prova på lite kortexponeringar för att se om jag kan göra mig av med guidningsbehovet. I alla fall där det inte behövs mycket smalbandstid.

/Lasse
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: ASI 290MM - DSO fotografering med korta exponeringar

Post by megmar »

Lazze wrote:Grattis till medaljplatsen :good:

Har själv till slut skaffat en CMOS-kamera och ska prova på lite kortexponeringar för att se om jag kan göra mig av med guidningsbehovet. I alla fall där det inte behövs mycket smalbandstid.
Tack Lasse!
Ska bli spännande att höra hur det går med din nya kamera. Är det en ASI 1600 månne?
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC