Astrobilder på fototapet

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
Post Reply
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Astrobilder på fototapet

Post by hbar »

hpk.jpg
hpk.jpg (40 KiB) Viewed 5389 times
Om man inte har någon egen bild med hög upplösning (tex en mosaik) så finns det många bilder som får användas för privat bruk på
http://hubblesite.org/gallery/album/galaxy/hires/true/

Jag valde 3 bilder för att täcka 6*2m med sammanlagt 130 mega pixels. Detta gav ca 75dpi och man kan inte se något spår av pixelesering. Dynamiken i tapeten är ungefär som en vanlig bläckstråleskrivare på halvmatt papper. Jag valde att ha ett skyddslager pålagt som visserligen minskar svärtan men tar bort reflexer o gör ytan tåligare.

Om bakgrunden är svart och underlaget inte är helt jämt så är det svårt att få perfekta skarvar då papperet som tapeten är gjord av är vit och kan synas om skarven glipar lite. Jag hade en putsad vägg som jag satte en renoveringstapet på och det gick att få ett bra resultat men det var mycket lättare på den släta dörren.

Plasthinnan som skyddar tapeten har lätt att släppa från basen om man råkar repa eller få ett veck på den. Den går inte sönder men där den släpper så blir det en lite ljusare bubbla som syns mot den svart bakgrunden. Vill man ha bästa bildkvalitet och inte tycker att det är problem med reflexer så blir det bäst utan plastfilmen. Har man barn (eller barnbarn som jag) så skulle jag rekommendera att välja med. Den underlättar också rengöringen från överflödigt lim.

Kostnaden är ca 300:-/m2 och där finns ett flertal leverantörer som förmodligen har likvärdiga produkter.

/Håkan
tortap
Posts: 148
Joined: 2013-08-24 23:23:33
spamtest: JA

Post by tortap »

Tack för redogörelsen. Har funderat i de här banorna själv. Vet du om det finns någon gräns för hur lite eller mycket dpi man kan få? Hjälper fler mpix eller finns där nån praktisk gräns?
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Astrobilder på fototapet

Post by hbar »

Här är en länk som kan ge lite info
http://www.photokaboom.com/photography/ ... stance.htm

En sak är med vilken dpi utskriften görs sen måste man ju också ta hänsyn till hur skarp bilden är. Begränsningen ligger ju inte i skrivaren när man skall se det på lite avstånd. Det är ju enkelt att bedöma hur bra resultatet blir om man tar upp bilden på datorn och förstorar en del av den så att bildskärmen motsvarar vad som blir på väggen.

Om man beställer en bild med lågt dpi så brukar de kunna göra den oskarp så att pixeleringen försvinner men de kan ju inte få fram någon information som inte var med från början. Använd tiff formatet så du slipper artefakter från jpg komprimeringen.

I de Hubble bilder jag valde så är det teleskopets upplösning som sätter gränsen men det hindrar inte att man kan se enskilda starkare stjärnor i M82 o M101. Zoomar man in på den högupplösta bilden över en del av Andromeda galaxen så kan man hitta hur mycket stjärnor som helst, här har du den i 17384*5558 pixels, lagom för en 5m lång vägg
http://hubblesite.org/gallery/album/gal ... 002a/warn/

/Håkan

Return to “Tester”