Saturnus test

Här kan du skriva om tester som du utfört med kameror, filter, optik etc.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Saturnus test

Post by stoffe »

1. 2-3 minuter eller 5-6 minuter, ibland längre. Det beror på om det finns en synlig storm på Saturnus. Ska man filma längre med en storm så kräver det derotation av filmen i WinJupos. Det går även utmärkt att stacka olika roteringar för att sedan derotera och stacka ihop allt man filmat under hela kvällen. Det ger det bästa resultatet på mitt material. Livederotation är oxå möjlig, den är inte helt dum att använda för färgkameror.

2. Svar i delvis 1, men jag har börjat med att stacka ihop flera sekvenser för att sedan slå samman i efterhand. Det blir speciellt märkbart när man har en monokrom planetkamera som jag har. T ex Jupiter är standard på R/G/B att filma drygt 7 minuter vilket blir tre stycken R/G/B sekvenser på vardera 2 min 30 sek. De RGB deroterar jag för att få så många bilder i stacken som möjligt. Det höjde mina resultat en bit uppåt.

3. Det är svårt att svara på, det beror på din optik. Själv kör jag 8000 mm f/40 som standard och då blir fältet relativt platt redan från början. Dessutom är det ett så litet fält man fotar med, nu är det annorlunda med en DSLR som har stort fält. Men försök håll planeten ungefär i mitten. Skaffa motordrift, det kommer höja alla typer av observationer oavsett om det är visuellt eller för foto.

Här är min variant av dina data. En snabbbehandling med stackning i Autostakkert2, RGB-align i Registax 6 + Wavelets, skärpning i Photoshop CS6. Därefter har jag konverterat till en 8-bit Jpeg. Tog ca 20 minuter att göra totalt men det är svårt att få fram mer data ur din film. Min stackning tycker jag själv blev över förväntan med tanke på råmaterialet. med tanke på att jag använde drizzle 3x. Mina erfarenheter säger att det blir inte alls lika bra att göra uppskalningen i efterhand, den blir bäst i stackningen. För monokroma kameror så finns det ett ännu bättre läge som heter 2x resampling för att få upp storleken. Se min stora version av Venus som exempel.
http://astronet.se/view_image.php?id=3889

55% av de bästa rutorna, HQ-refine och 3x drizzle användes i Autostakkert2, jag kör den senaste betan vilket är den versionen som rekommenderas.
Attachments
004 1090 24fps 3x_g3_ap38_Drizzle30_R6_PS_CS6.jpg
004 1090 24fps 3x_g3_ap38_Drizzle30_R6_PS_CS6.jpg (29.9 KiB) Viewed 5060 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Saturnus test

Post by stoffe »

Ny version!

En 65% R-RGB variant av din Saturnus, tyckte den blev skarpare och bättre så här. Lite mer gul. Jag har inte justerat färgerna på någon av dina bilder som jag behandlat. Men jag tycker Saturnus ser lite gulaktig ut i teleskop i låg förstoring. Åtminstone såg den ungefär ut så här i färgerna i min 20x80 kikare sist jag observerade den visuellt. Bakgrunden blev något flammig när jag la på ytterligare Wavelets i Maxim DL. Jag tog förra bilden och gjorde RGB-split i Maxim DL och en combine colour och valde LRGB, där satte jag rött på luminanskanalen och satte lum-weight till 65%, wavelets med lätta inställningar. Sedan en Jpeg-konvertering i ViewNX.
Attachments
004 1090 24fps 3x_g3_ap38_Drizzle30_R6_PS_CS6-LRGB.JPG
004 1090 24fps 3x_g3_ap38_Drizzle30_R6_PS_CS6-LRGB.JPG (25.11 KiB) Viewed 5055 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.