Stackningsproblem i Pixinsight - skumma färger

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Stackningsproblem i Pixinsight - skumma färger

Post by Martin F »

Hej!

Håller på att utvärdera PI och tycker att stackningen är mycket bättre än i DSS. Mindre brus, skarpare stjärnor mm. Dock har jag ibland svårt att få till färgbalansen. All redigering gör jag i Photoshop. Från DSS är det bara att köra Gradient XTerminator, stretcha och använda curves och sedan justera mättnaden så brukar färgerna stämma hyfsat.

Från PI tycker jag ofta att bilden har nån slags gul/brun ton och när den korrigeras finns det ibland inte mycket färg kvar. Märkte idag att om jag stackar samma data (från 3 olika nätter) så får jag helt olika färgton om beroende på om jag väljer referensbild från ena eller andra dagen.

Några tips? Vill helst inte redigera nåt i PI (kör Photoshop för det) men tar glatt emot tips om det finns några parametrar att ta hänsyn till vid stackningen.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Stackningsproblem i Pixinsight - skumma färger

Post by Frazze »

Stackningen justerar inte färgbalansen, det måste man göra efteråt.
Jag antar att du kör med BatchPreProcessing skriptet? Det jag kan tänka mig är att dina referensbilder skiljer sig lite åt positionsmässigt och då får man lite olika data i slutbilden vilket kanske kan göra att färgtonen skiftar lite. Sen är beror det också på hur ScreenTransferFunction (STF) visar bilden om du kör auto på den.

Färgbalansen fixar man efter stackning med color calibration modulen, och gärna i kombination med background neutralizer (som körs före färgkalibreringen).
Här är nyttig information om hur PI justerar färgbalans http://pixinsight.com/forum/index.php?topic=2542.0

Någon anledning till att du inte vill använda PI till något annat än stackning? Jag själv använder aldrig PS längre...

Med vänlig hälsning,
Daniel
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Stackningsproblem i Pixinsight - skumma färger

Post by Martin F »

Jag får inte till redigeringen som jag vill ha den i PI. Inlärningskurva säkert men jag saknar många traditionella bildredigeringsverktyg, t.ex möjligheten att arbeta i lager med penslar.

Däremot blir stackingen väldigt bra.

Det jag jämfört är två stackade bilder. Samma utgångsfiler men olika referensbild så bildvinkeln är annorlunda. Inga justeringar alls gjorda i PI, öppnar dem sedan direkt i PS. Färgerna blir inte alls bra i den ena trots samma utgångsmaterial.

Har dock fått någorlunda hyfs på den färgmässigt med Colourcalib och Background neutralizer och sedan sparat som TIF. Tycker inte DBE blir alls lika bra som Gradient XTerminator i PS.

Skulle gärna köpa bara stackningen i PI (batch preprocessing) :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Stackningsproblem i Pixinsight - skumma färger

Post by Martin F »

Jag har alltså inte köpt Pixinsight ännu. Är på trialperioden. Känns dyrt om jag bara ska stacka med det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Stackningsproblem i Pixinsight - skumma färger

Post by Frazze »

Martin F wrote:Jag får inte till redigeringen som jag vill ha den i PI. Inlärningskurva säkert men jag saknar många traditionella bildredigeringsverktyg, t.ex möjligheten att arbeta i lager med penslar.

Däremot blir stackingen väldigt bra.

Det jag jämfört är två stackade bilder. Samma utgångsfiler men olika referensbild så bildvinkeln är annorlunda. Inga justeringar alls gjorda i PI, öppnar dem sedan direkt i PS. Färgerna blir inte alls bra i den ena trots samma utgångsmaterial.

Har dock fått någorlunda hyfs på den färgmässigt med Colourcalib och Background neutralizer och sedan sparat som TIF. Tycker inte DBE blir alls lika bra som Gradient XTerminator i PS.

Skulle gärna köpa bara stackningen i PI (batch preprocessing) :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Själv har jag nog faktiskt fått bättre resultat med DBE än med GradientXterminator när jag använde det, men problemet är att hitta rätt inställningar för just den bild man jobbar med i DBE, det är inte lätt alla gånger. Så man måste lägga ner mer tid på DBE, helt klart. Fast ibland klarar man sig med ABE, och då går ju det snabbt som ögat :)
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Stackningsproblem i Pixinsight - skumma färger

Post by Martin F »

Hmm, har inte hittat ABE än :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Stackningsproblem i Pixinsight - skumma färger

Post by Frazze »

ABE hittar du precis ovanför DBE :)
ABE.jpg
ABE.jpg (77.32 KiB) Viewed 3369 times

Return to “Programvara”