Test av Indilib

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Test av Indilib

Post by Frazze »

För ett tag sedan snubblade jag över Indilib som är ett protokoll och en samling drivrutiner för att kontrollera utrustning för astronomi.
Jag har velat testa köra detta och se hur det fungerar men vädret har ju inte varit tillmötesgående den här hösten om man säger så.

Fredag den 19:e var det dock lovat klar himmel så jag tänkte att då måste jag passa på att få lite tester gjorda.

Efter att ha riggat upp teleskopet på min balkong och kopplat allt till en raspberry pi (som serverdelen körs på) med wifi. Klienten heter Ekos och körs i planetarieprorammet KStars på Kubuntu. Jag kör Kubuntu virtuellt via VMWare på min Macbook.
Jag styrde teleskopet till en lite starkare stjärna, men eftersom jag inte gjort någon som helst polinställning samt att ingen align gjorts så missade pekningen stjärnan. Det gjorde dock inget då det ändå fanns stjärnor i synfältet att fokusera på. Jag startade sedan autofokuseringen och då väljer programmet själv ut en lämplig stjärna, mäter HFR och bygger sedan upp en V-kurva för att räkna ut vart fokus ligger.
Allt gick utmärkt och det var fokuserat och klart på under en minut. Jag är mycket nöjd med hur min hembyggda motorfokuserare fungerar.

Efter att jag fokuserat så testade jag köra plate solve-funktionen för att centrera valt objekt i synfältet. Det fungerade också mycket smidigt, det tog bara några sekunder så hade solvern (astrometry.net) identifierat vart teleskopet pekade och justerat monteringen så att den stjärna jag valde tidigare nu låg mitt i centrum av synfältet. Mycket smidigt. Varje solve man gör sparas också i den pekmodell som används så pricksäkerheten ökar vid varje solve man gör.

När jag fotar från min balkong är norr skymt och jag kan således inte använda polstjärnan för att göra en polinställning. Ekos har en hjälpfunktion för att göra en polinställning som också använder sig av plate solve från astrometry.net. Där ska man för Az-axeln rikta teleskopet mot södra meridianen och sedan gör man en solve för att se vart man pekar, sedan flyttar monteringen sig en aning och en ny solve görs och sedan räknar Ekos ut hur mycket fel monteringen pekar. Därefter får man justera och göra en ny mätning för att se hur man sedan ligger till. Det gick också smidigt och det tog fyra- fem försök så hade jag hamnat inom några bågminuters fel. Jag nöjde mig med det men hade såklart kunna förbättrat ännu mer med några ytterligare justeringar. Samma förfarande får man sedan göra i Dec, med skillnad att man skall välja ut en stjärna i öster. Även där tog det ca fem omgångar innan jag kände mig nöjd.

Nu var det dags att prova fota lite och jag vill testa mitt nya Ha-filter så jag beslöt att fota flamnebulosan, för den låg hyfsat bra till från min balkong vid tillfället.
Jag valde att rikta in teleskopet på Alnitak för att få inramningen med stjärnan i centrum. Återigen så körde jag en plate solve för att få den centrerad och det fungerade perfekt. Min guidekamera stöds tyvärr inte av indi, så jag var tvungen att köra oguideat och valde att endast köra 30 sekunder till att börja med för att se hur det såg ut. Jag lade in en sekvens med 10 bilder och körde igång. Tyvärr så efter att det varit klart under hela kvällen fram tills dess så drog nu molnen in och av de 10 exponeringar som togs så gick endast 4 st att använda. Så 2 minuter Ha var allt jag lyckades få ihop den kvällen. Inte något att hänga i julgranen direkt. Dock fick jag göra en del lyckade test så ser man på det så var det ändå en lyckad kväll. Det var även mycket skönt att kunna sitta inne i soffan och styra allt via wifi istället för att sitta ute på balkongen och frysa :)

Här är resultatet av 2 minuter Ha på flamnebulosan.
Image

/Daniel
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Test av Indilib

Post by Docerland »

Hejsan!
Jag har också försökt mig på detta men inte lyckats få det att fungera än. Däremot har jag lyckats få linguider att fungera. Linguidern är installerad på RPi'n och sedan kan jag styra denna via VCN. Fungerar utmärkt.
God Jul!
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Test av Indilib

Post by Frazze »

Intressant. Jag ser att linguider har stöd för Meade DSI 2 Pro, jag använder en vanlig DSI 2 så den kanske också fungerar?
Kan vara värt att testa och se om det fungerar tills jag har införskaffat en lodestar som indi stöder.

Mvh
Daniel

Return to “Programvara”