kontrollera filterhjul

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

kontrollera filterhjul

Post by Frost »

köpte nyligen en filterhjul för planetfoto i lrgb denna http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... 5-usb.html men jag har ingen aning om hur jag ska kontrollera den, det står att ascom drivrutiner kommer med fast jag har inte märkt något, om det inte är så att den installerar sig själv då så är det nog bara eqmod som strular fast jag har nog aldrig fått eqmod att funka så ni som använder eqmod kan kanske tipsa om hur ni styr filterhjulen, uppsättningen är, eq6 kopplad via handkontroll och en rs-232 to usb adapter, kontrollen är i pc direct mode,nu så ska jag pröva cartes du ciel sedan jag prövat stellarium, för man kan väl inte starta eqmod utan ett programm, när jag gör det så buggar hela programmet och jag måste starta om datorn,
MVH frost
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: kontrollera filterhjul

Post by stoffe »

Vi börjar med EQMOD.

Du behöver en kabel mellan dator och montering, sen behöver du titta i enhetshanteraren så du ser vilken komport kabeln har och så anger du det i EQMOD och 9600 baud. Har komporten för högt nummer? Ändra det under avancerade egenskaper till ett lägre portnummer, klicka på ja om konflikten och starta om datorn med kabeln i. Vips så har du den komport som du egentligen ville ha.

Du kan ansluta till EQMOD på flera olika sätt, förslagsvis så gör det det via cartes du ciel och inte stellarium då stellarium saknar många funktioner och är dessutom svår att få en bra överblick över. Ska du bara testköra EQMOD så kan du starta det via ASCOM Diagnostics och välja connect.

Jag vet inte hur du gör för att starta EQMOD utan att göra det via de sätt jag föreslog. Det är ju bara att tycka på disconnect så stängs EQMOD.

För att kontrollera filterhjulet via datorn för planetfoto så kan du använda Firecapture, det har stöd för ASCOM filterhjul. Kika även in Sharp Cap.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: kontrollera filterhjul

Post by Oortcloud »

Hej!

Jag vet inte något särskilt om EQMOD. Men jag har filterhjulet i fråga. Jag vill minnas att jag laddade ner allt jag behövde från deras hemsida. Installerade Ascom och sedan deras Ascom drivers. Sen var det bara och tuta och köra.

Martin
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: kontrollera filterhjul

Post by Frost »

tack tänkte inte på firecapture det funkade så fort jag laddade ner drivrutinen, nu är jag redo för lite planet och månfoto inatt, tack så mycket :good:
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80

Return to “Programvara”