APT automation develop

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

APT automation develop

Post by AstroFriend »

Jag har sökt programvara för att automatisera mitt fotande under natten. Efter att konstaterat att utbudet var dåligt och dyrt tog jag kontakt med Ivylo som är en utvecklarna till APT, Astro Photography Tool. APT är ett program för att kontrollera kameran, CCD kamera med Ascom drivrutiner eller Canon DSLR.

APT kunde redan tidigare kommnunicera med monteringen (EQ6 i mitt fall med EQMOD) och göra dithering. Kan det göra det och då är det inte långt till att lägga in goto funktioner i foto planen. Jag frågade efter en sådan funktion att kunna flytta teleskopet mellan olika fotoobjekt. Efter 10 minuter hade jag fått svar att det går attt göra via script. Han fixade ihop ett sådant på ingen tid alls för att testa.

Här finns lite info:
https://groups.yahoo.com/neo/groups/Ast ... opics/3890

Efter det har han tagit fram script för att parkera teleskopet och ett annat för att stänga av datorn. Jag bad om det sista för att inte batteriet skall bli helt slutkört efter nattens fotograferande. Scripten är väldigt enkla som man säkert kan skriva själv framöver med lite instruktioner.

Han säger lite oväntat att detta som var väldigt enkelt att lägga till inte funnits tidigare är för att ingen efterfrågat det! Kanske ingen tänkt tanken tidigare. Så ni som också tycker detta är intressant, skriv på hans forum att det är intressant så kommer han att utveckla det vidare, just nu är det lite krångligt att mata in uppgifterna om hur det skall styras och först ikväll kommer en ny version där det kommer gå att använda i praktiken. OBS Endast fullversionen verkar kunna kommunicera med monteringen. Demon är gratis att använda.

Återkommer så fort jag fått över nästa version för test.

Framtiden (som kanske räknas i dagar):
Tar av pressenningen över teleskopet, startar upp kvällens plan och lägger mig, på morgonen finns alla bilder där på olika objekt. Nice! Och det till nästan ingen kostnad alls. Återstår bara att bekämpa molnen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Programvara”