Program för att testa systemklockan/tidsstämplar i bilder

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Program för att testa systemklockan/tidsstämplar i bilder

Post by glappkaeft »

Jag har kodat ihop tre Javaprogram för att testa systemklockans uppdateringsintervall samt noggrannheten på tidsstämplar i bilder.

Det första heter TimeRate (.class) och testar systemklockans uppdateringsintervall. Detta intervall beror på operativsystemet, dess inställningar samt vilka program som körs. Som exempel så har systemklockan på min stationära Windows 7-burk ett uppdateringsintervall på 1 ms när jag har patiensspelet "Kungen" ingång, 5 ms när jag kör videospelaren VLC samt 15.6 ms (60 Hz - matchat mot min monitor) när inga program som begär kortare intervall körs.

Man startar programmet genom att öppna Kommandotolken, gå till katalogen där man lagt "TimeRate.class" och köra kommandot "java Timerate". Har man inte Java korrekt installerat (ingen PATH variabel angedd) måste man ange hela sökvägen till sin "Java.exe" som ligger någonstans bland alla andra program.

Det andra heter TimeRateHack (.class) och kan i Windows Vista/7 (fungerar inte i XP och har inte testats med Win 8) ställa om systemklockans uppdateringsintervall så att den uppdaterar varje ms (detta kräver annars C/C++ systemanrop). Programmet testar systemklockans intervall både före och efter den försöker ställa om uppdateringsintervallet. Öppnar man en andra kommandotolk kan man dessutom dubbelkolla med TimeRate. Även TimeRateHack startas i kommandotolken, i detta fall med "java TimeRateHack". Stänger man fönstret som öppnas så återgår systemklockans beteende det vanliga.

Det tredje programet TimerWindow (.jar) gör samma sak som TimeRateHack men startar sedan ett GUI-baserat program som kontinuerligt försöker skriva ut den aktuella systemtiden i millisekunder på skärmen. Skärmen kan sedan fotas och denna tid jämföras med den tidsstämpel som lagras i bilden. På grund av skärmbuffring och skärmens fördröjning när pixlar byter värde så kommer värdet att på bilden släpa efter en del och även exponeringens längd måste tas i hänsyn.

Om man bara är intresserad av GUI:t räcker det med att dubbelklicka på TimerWindow.jar för att starta programmet. Är man även intresserad av systemklockstesterna så måste man dock även här öppna en kommandotolk och skriva "java -jar TimerWindow". Om man packar upp jar-filen (i de flesta komprimeringsverktyg) så finns också källkoden för TimerWindow där.

Samtliga program finns i
TimerWindow.zip
Program för systemtid/tidskalibrering
(11.67 KiB) Downloaded 338 times
som lämpligen zippas upp i en katalog som är lättillkomlig i kommandotolken.

Hoppas någon har användning av dessa program!
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer

Return to “Programvara”