Någon som använder Pinpoint LE?

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Någon som använder Pinpoint LE?

Post by Lazze »

Jag tänkte prova på lite plate solving eftersom jag fick med Pinpoint LE när jag köpte Maxim.
Igår gjorde jag några försök att peka Pinpoint mot Tycho 2-katalogen som jag har i Cartes du Ciel, men det lyckades inte alls.

Tycho 2 ligger som en massa .dat-filer i ett antal delkataloger i CdC. Är det någon som vet om man måste göra något speciellt med stjärnkataloger som Tycho 2 för att Pinpoint ska kunna använda dom?
CdC kan använda data även om filerna ligger i delkataloger men det kanske inte funkar med Pinpoint?

/Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Någon som använder Pinpoint LE?

Post by Robert »

http://forums.dc3.com/showthread.php?t=4694
Tycho-2

As of April 2011, the Tycho 2 catalog is no longer available in its original format. In order to support our customers, we have placed this catalog online at http://tycho2.dc3.com/ Copy all of the files in this directory as well as all subdirectories, preserving the subdirectory structure exactly, to a directory on your system or to a CD-ROM at the root. Set your catalog type to Tycho-2. Set your catalog path to the directory into which you copied the tree. See the README.txt file at the root of the catalog data.
Det borde hjälpa dig... Dock verkar websidan med filerna vara nere just nu
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Någon som använder Pinpoint LE?

Post by Grinde »

Hej, jag kör med Pinpoint LE som kommer med Maxim, men använder GSC 1.1 katalogen, funkar riktigt fint! Men är Tycho 2 katalogen att föredra?
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Någon som använder Pinpoint LE?

Post by Lars L »

Pinpoint LE? Är det någon isglass eller något gott öl Z? :S
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Någon som använder Pinpoint LE?

Post by Lazze »

Robert,
Tack för länken. Jag kunde heller inte ladda ner Tycho 2-katalogen så jag gick över till GSC 1.1 som nämndes i samma länk i stället. Konstigt nog varnar Pinpoint för att jag använder den okorrigerade GSC-katalogen trots att Pinpoints egen hemsida länkar till exakt samma fil.

"Hej, jag kör med Pinpoint LE som kommer med Maxim, men använder GSC 1.1 katalogen, funkar riktigt fint! Men är Tycho 2 katalogen att föredra?"

Jonas,
Har du GSC-katalogen är den bättre. Den går till Mag 16 medan Tycho 2 går till mag 11. Jag var bara lite bekväm av mig eftersom jag redan hade Tycho-katalogen på datorn, men nu har jag som sagt laddat ner GSC 1.1-katalogen.

"Pinpoint LE? Är det någon isglass eller något gott öl Z? "

Lars,
Indirekt, ja.
För när jag fått Pinpoint LE att fungera med CdC ska jag unna mig en riktigt god, kall pilsner med imma på utsidan glaset och rejäl skumkrona :D

Men det verkar dröja lite.
CdC vill inte kännas vid GSC 1.1-katalogen utan vidare, utan där verkar det som jag måste bröta mig in i kartgenereringsfunktionen för att få CdC att visa samma stjärnor som Pinpoint gör plate solve på.

Pinpoint i Maxim tog en bra stund på sig när jag provade på en bild jag tagit på NGC4725 men hittade rätt till slut. Det tog tid trots att den fick startkoordinater som låg max en halv grad fel.
Problemet är att den visar 5-6 bågminuter annorlunda än koordinaterna jag fick fram i CdC:s katalog. Ska prova någon annan deep-sky katalog till CdC får jag se.

/Lasse
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Någon som använder Pinpoint LE?

Post by Hans Bengtsson »

En sak man får tänka på är att GSC är en astrometrisk, inte fotometrisk, katalog. Koordinaterna är precisa och tillförlitliga, magnituderna för enskilda stjärnor kan ha mycket stora fel. Tycho-2 har bra koordinater och bra magnituder, men magnituderna är inte V och B utan VT och BT. Omvandling till V och B kan göras formelvägen. För rent visuellt bruk är dock VT bättre än V, eftersom VT bättre motsvarar "normalögats" känslighet för olika våglängder.

mvh
Hans Bengtsson

Return to “Programvara”