Lite tips efter utvärdering av div program...

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Lite tips efter utvärdering av div program...

Post by GAIS »

När himmelen lyser med sin frånvaro måste man göra nått nyttigt...

Jag kanske sticker ut hakan här, men varför inte dela med sig vad man tycker och sina erfarenheter.
Jag vet att saken är som baken, och kan någon visa att det finns nått bättre sätt - är jag inte sen att annamma detta.

Så, som programmerare gillar jag givetvis att se hur diverse program fungerar och är att använda.
Nått som från starten retat mig är den ofta den totala avsaknad av användarvänlighet och onödigt höga inlärningströskel flertalet program har. Det är lite som 3D CAD för 10 år sedan.
Nästan alltid saknar programmen ett logiskt flöde eller standardförfarande. Något som dom säkert har haft, men efter alla uppdateringar inte är synligt längre.
Med andra ord, har man inte varit med från början blir det svårt att fatta programman. Många kan säkert använda dom, men efter ett tag måste man förstå dom (om ni fattar).
Många program skulle må riktigt bra att skrivas om från grunden (vilket program behöver inte det förresten?), men det är givetvis en kostnadsfråga.
Programmen är dessutom generellt riktigt usla att använda den kraft dagens processorer innehar. Det verkar som de flesta är byggda på gamla plattformar där stöd för t.ex. snabba grafikkort, cashing och dubbla processorer saknas. Minne gillar dom att sluka dock :wink: Maxim känns extra trött i mina ögon :evil:
Att programmen rent estestiskt är fula kanske inte har nån egentlig påverkan, men snyggt är inte dumt.
Dessutom är diverse program defakto bättre än andra (alltså själva slutresultatet) - det märker man när man testar sida vid sida.

Efter att antal kompisar blivit intresserade av astrofotografering böjade jag sondera vad som finns och vad som är bra, snabbt och enkelt.
Jag har själv idag t.ex. slutat använda Maxims program, dom tar helt enkelt för mycket tid i anspråk och resultat är enligt mig inte bättre. Nu får jag säkert många kompisar... :D

Nedan listar jag program/plugins och andra prylar som jag inte tycker man kan vara utan.
Kom ihåg att jag är en DSLR snubbe och har utgått från detta i mina bedömningar.

1) Photoshop
Skyhhög inlärningströskel men nästan helt utan begränsningar. Inte konstigt att detta är standard inom DTP området.
Lär dig använda macros, du tjänar snabbt massor med tid.

2) Noise Ninja
Efter att utvärderat diverse brusreduceringsprogram står detta fristående program (eller som plugin till PS) i en särklass.
Programmet SBGNR ger ett nästan lika bra resultat, men i noise ninja fattar man direkt vad och hur man skall göra. Dessutom är det snabbt.
Ett annat program, Noisware, är ofta använt av många, men resultatet är inte alls i klass med Noise Ninja.
Noise Ninja gör underverk och bör köpas som plugin för att kunna dras full nytta av. Skaffa detta!

3) GradientXTterminator
Snabb, stabil och gratis plugin för PS. Tar elegant bort gradienter

4) Nebulosity
Detta program är enligt mig det bästa program som finns för DSLR kameror. Detta är mitt huvudprogram idag.
Snabbt, stabilt, låg inlärningströskel och gör allt som t.ex. Maxim gör minst lika bra fast mycket snabbare. Kostar futtiga 20 dollar!, antagligen för lågt för att normalt nämnas med de andra etablerade programen.
Dessutom är fokuseringen bättre än på t.ex. Maxim (om man nu inte har "live view" förstås).
Stackningen är riktigt bra, liksom dark, flat m.m hanteringen. Dessutom har den den relativt komplicerade "Bad pixel mapping" funktionen som gör att du t.om. inte behöver ta t.ex darks varje gång du fotar (det funkar faktiskt).
Neb har även en "colours in motion" funktion som med ett knapptryck fixar RAW, stackning, bad pixel mappning och konvertering till t.ex. TIFF eller FITS.
De inbyggda editeringsmöjligheterna (Curves, Digital Development etc...) gör sitt jobb, men kan inte jämföras med PS.
Jag kör (körde) både Maxim DL, MaximDSLR och Iris. Enligt mig är Neb den perfekta medelvägen (inget program är förstås bäst på allt)
Jag har skrivit en snabbmanual som jag bifogar. Denna har jag gjort tillsammans med Craig Stark, utvecklaren av Neb.
<http://213.115.157.66/temp/Nebulosity - Getting great DSLR astro photos for post processing.pdf> (Länken kan nog bli knasig pg.a mellanslag, kopiera allt mellan <> till din webbläsare)
Anledningen att jag skrev manualen är att man SNABBT skall nå resultat.

5) DeepSkyStacker
Detta program behövs egentligen inte om man kör Neb. Men det stackar bästa av alla program jag testat.
Dessutom har den en kul funktion vid namn "live stacking", den stackar helt sonika medans du fotar - sparar givetvis tid.
Det är gratis. Vill man inte vara supertpetig vid stackningen eller letar efter live stacking kan vara utan detta program.

6) Astronomy plugin tools för PS av Noel Carboni.
Gör inget som du inte själv kan göra i PS, men du sparar massor av tid.
Kostar 30 dollar (tror jag) och är väl investerade.

7) PHDGuiding
Enkelt, snabbt, stabilt och gratis.
Är kanske inte bättre eller sämre än andra liknande program, men klart mer enkelt än t.ex. GuideDog.
Kan köras seamless i Neb, vilket givetvis är kanon.

8. Om man vill lära sig mer inom bildhantering av astrophoto.
Skaffa dessa två interaktiva produkter av den erkänt duktige Jerry Lodriguss
- A Guide to Astrophotography for DSLR
- Photoshop for Astrophotographers
Oavsett din nivå ger dessa program massor av bra input garanterat = köp dom, dom kostar inte många kronor

9) En bok du inte kan vara utan
Jag tror jag har över hundra böcker inom astronomi.
En bok jag just fick står i fullständig särklass vad det gäller astrofotografering och editering.
"The NewAstro Zone System for Astro Imaging" av Ron Wodaski.
Den tar "Alingsås Roberts" zon editeringsstrategi till helt nya nivåer. Det följer med en fet DVD med div interaktivt material.
Här har du och göra i åtskilliga nätter framöver.
Denna bok kan man inte vara utan... kostar dock 100 dollar.

10) En DSLRpryl du inte kan vara utan
Har du moddat din kamera?, köp Astronomiks clipin filter.
Nu finns det även ett filter som återståller din moddade kamera till orginal (du kan fota vanliga grejer igen, allt funkar - objektiv, vitbalans, autofokus).
Kolla på: http://www.teleskop-express.de/shop/ind ... -DSLR.html
Kräver dock att du inte monterade fast ett annat filter framför CCD'n vid moddningen.

Finns det några mer tips eller erfarenheter (eller kommentarer) så snälla dela med dig.
Jag vill vet allt! :D
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Lite tips efter utvärdering av div program...

Post by JohanH »

En imponerade genomgång av olika program. Jag har själv använt flera av dom, men har svårt att lämna Iris, även om det är ganska omständigt att använda och tar tid då det är svårt att få helt automatisk behandling som t ex i DeepSkyStacker. Nebulosity har jag aldrig använt men det ska jag testa.

Ett program för guidning som jag kan rekommendera är GuideMaster (http://www.guidemaster.de/index_en.asp). Jag han använt det i tillsammans med mitt EQ6 Pro sedan flera versioner tillbaks, och tycker det ger riktigt bra resultat.

Ett annat bra program som är gratis är PixInsight LE (http://pixinsight.com/download/LE/index.html). Det utvecklas inte längre, men det finns många bra funktioner i det. Dock är det lite trögt att komma igång med, men när man förstår hur det funkar tycker jag det är riktigt bra. Det finns en komersiell version av PixInsight, men den har jag inte testat.

/Johan
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Lite tips efter utvärdering av div program...

Post by GAIS »

Guidemaster har jag också kört, men PHD faller mig bättre på läppen. Det är nog en smaksak. Men skall du köra Neb (vilket jag verkligen rekoemnderar) skall du köra PHD.
Tillsammans är dom grymma enligt mig. Att gå från Guidemaster är steget till PHD löjligt litet, du kommer fatta direkt.
Hade du stackat i Neb med colours in motion tror jag dina röda stjärnor varit ett minne blått (detta är en av vitsarna med colours in motion)

Pixinsight var också med i mina "tester" (bägge versionerna). Inte så dumma alls, men klart mäckigare än Neb + PHD + PS
Nej, enligt mig behövs dom inte, men är klart roligare än Maxims program ;-)

Dina röda stjärnor fattar jag inte riktigt, jag har inte dom problemen med astronomiks clipin filter alls.

Många ser mig säkert som lite nördig - men Iris - kan man få ett sämre, tråkigare, långsammare, svårare gränssnitt?
Livet skall vara enkelt och snabbt - jag vill inte lägga ner onödig tid på ett program skapat för att användas av programmeraren själv.
Men samtidigt förstår jag givetvis styrkan i just Iris, men jag lägger hellre min kraft att lära mig nya saker i PS.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Lite tips efter utvärdering av div program...

Post by Wolfgang »

Hej, länken till snabbmanualen av Nebulosity fungerar ej. Kan du lägga ut den rätta är du snäll?
Jag har just köpt programmet, som du berömmer.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Lite tips efter utvärdering av div program...

Post by Corpze »

Var finner du nebulosity för 20USD, får det till 80 jag :P Maxim kostade en hel del om man ska ha DSLR-verisionen :/
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Programvara”