Desperat för hjälp med SGP!

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
Firas
Posts: 37
Joined: 2015-10-16 11:17:09
spamtest: JA
Location: Stockholm

Desperat för hjälp med SGP!

Post by Firas »

Hej, är det någon som använder Sequence Generator Pro och bor i Stockholm?

Jag får inte min nya Moravian G2 8300 ccd kamera att fungera med den!
Jag har läst manualen och laddat ner ASCOM drivers och till och med uppgraderat Windows från 7an till 10an utan fram gång. Dessutom så kraschar programmet när den ska ladda ner en bild!
Jag vet inte vad jag ska göra eftersom det är svårt att identifiera om problemet är med min dator eller med programmet eller med någonting annat.

Finns det någon här som är snäll och kan hjälpa till?
Jag bjuder på lunch och tar med kameran och datorn.

Tack i förhand
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Desperat för hjälp med SGP!

Post by AstroFriend »

Hej,
Trist när sådant händer och du är ivrig att komma igång. Har tyvärr inga egna erfarenheter från det programmet. Men försökte hitta vilka krav programmet ställer på datorn. Fann inget under support men i en tråd på forumet:

I can't difinitively answer your question, but SGP's system requirements are pretty low. I sometimes use a miniPC (win10, 2GB ram, ATOM processor) with SGP, Stellarium, PHD2 etc including local plate solving with Astrometry.net and Platesolve2. My guess is you'll be fine but I don't know how processor and RAM hungry TSXPro is.

Verkar med andra ord vara väldigt låga krav.

Går det att installera programmet på en annan dator och testa eller gör licensnyckeln det omöjligt?

Ibland när jag har problem att köra program brukar jag ställa om egenskaperna för det i Windows att köra under administratör rättighet (höger klicka på filen och välj egenskaper). ASCOM till ex gör jag så på.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Firas
Posts: 37
Joined: 2015-10-16 11:17:09
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Desperat för hjälp med SGP!

Post by Firas »

AstroFriend wrote:Hej,
Trist när sådant händer och du är ivrig att komma igång. Har tyvärr inga egna erfarenheter från det programmet. Men försökte hitta vilka krav programmet ställer på datorn. Fann inget under support men i en tråd på forumet:

I can't difinitively answer your question, but SGP's system requirements are pretty low. I sometimes use a miniPC (win10, 2GB ram, ATOM processor) with SGP, Stellarium, PHD2 etc including local plate solving with Astrometry.net and Platesolve2. My guess is you'll be fine but I don't know how processor and RAM hungry TSXPro is.

Verkar med andra ord vara väldigt låga krav.

Går det att installera programmet på en annan dator och testa eller gör licensnyckeln det omöjligt?

Ibland när jag har problem att köra program brukar jag ställa om egenskaperna för det i Windows att köra under administratör rättighet (höger klicka på filen och välj egenskaper). ASCOM till ex gör jag så på.

/Lars
Tack så mycket för ditt svar Lars!
Min dator verkar behöva byta hård disken. Jag ska se om något ändras efter jag formaterat datorn också.

Return to “Programvara”