Unix astro information sökes

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,

ja IAstrohub låter också väldigt intressant. Tänk så enkelt nu när man har en (nästan i varje fall) fungerande Raspberry, man byter bara ut det lilla minneskortet och vips så har man nu funktionalitet på utrustningen. Och det går ju ganska fort att ta fram ett ny programvara att ladda ned då man kan återvinna mycket av det man tidigare satt ihop.

Senare skall jag lära mig hur man gör backup och nya egna image filer av installationen.

Har du testat? Man kanske kan ha flera imagefiler till Raspberryn samtidigt, en med operativsystemet och en annan med programpaketet och en tredje med vns servern.

Man borde också kunna ta bort mycket ur Ubuntu installationen som man inte har någon nytta av i astrosammanhang, spel, office osv. Kanske inte så svårt. Sedan gör man en ny image på det som är kvar, problemet blir väl tyvärr när man uppdaterar, då kommer alla tillbehören med igen också.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Hej!

Jag har gjort backup på mitt SD-kort, ja. Smidigt och enkelt i Linux....:)

Jag tror inte det är nån större vinst med att strippa ner Mate, dock. De onödiga programmen tar plats men inte prestanda. Men om du avinstallerar dem så kommer de inte in igen automatiskt, med mindre än att du skapar om hela systemet på SD-kortet. Till skillnad från Windows håller Linux koll på vad som ska vara med och inte, ett enda integrerat "programvarusystem".

Ska handla ett extra SD-kort och testa iAstrohub i veckan tänkte jag.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Här hittade jag på INDI forum en hjälpfil. Där verkar finnas förslag på hur jag dels löser vilken upplösning som skall användas vid VNC remote.

Sedan ser jag att han haft problem med Tight VNC och rekommenderar en annan. Får försöka klura ut hur man avinstallerar nuvarande VNC och sedan installer den nya.

Det står en hel del andra saker också som kan vara värt att läsa igenom.

Här är hjälp PDF filen:
http://www.indilib.org/media/kunena/att ... KStars.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

För att ändra vissa filer behöver jag vara inloggad som administratör, nu loggar det in automatiskt och troligen inte som administratör.

En sorts autostart fil jag gjorde lyckas jag inte redigera som jag kan med andra filer, kommer inte upp något val, klickar jag på den körs den bara.

Ja ja, det tar sin tid med findetaljerna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Unix astro information sökes

Post by hbar »

Tillbaks i Lund o fick mitt paket med pi-7" Touchscreen Display.
https://www.element14.com/community/doc ... y#matchkey" onclick="window.open(this.href);return false;

Pi-3 sitter monterad baktill och man kommer lätt åt alla kontakter som ni ser på bilden. Skall installera o testa när jag är tillbaka i obset till helgen.

Mjukvaromässigt så är ju allt förberett för Raspbian men det går förhoppningsvis att installera display o det virtuella tangentbordet även under mate om det skulle behövas. Närmst var det ihop med Lin_guider eller phd jag tänkte det kunde vara bra att ha (om det är hanterbart).

Såg att det var lätt att få så att pien blev en access point
https://www.maketecheasier.com/set-up-r ... ess-point/" onclick="window.open(this.href);return false;
men det fans det ju anvisningar för i IAstrohub också.

Tittat en del på strömförsörjning. I fält så är ju en köpe 12-usb inte alltid så optimalt om man vill minimera effekten. Dels kan det vara problem att spänningssätta allt via usb (för hög ström) o många 12-usb adaptrar kör med linjärregulatorer o kastar bor mer än halva effekten. Där är vissa problem med ccd kameror som försörjs via usb (som tex loadstar). Dels sitter det en 1A säkring på pi-2 o 3 sen är kablarna lite klena. Pien kommunicerar med usb slaven som frågar hur mycket ström den får ta o har man en hungrig ccd så kan det ökas från 600mA till 900mA
max_usb_current=1 i filen /boot/config.txt
men då behöver kortet matas mer direkt. Återkommer när jag mätt upp o testat lite mer.

Mycket tacksam både för alla tips som sparat massor av tid o att jag blev igångsparkad på något som legat o åkt jojo i kön över saker som bör göras.

/Håkan
pi-7.jpg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Du verkar vara i samma glädjerus som jag över detta med Raspberry och Linux. Du bygger delvis upp ett annat system och det blir spännande att se hur du löser detaljerna. Skapa gärna en ny tråd om det projektet så blir det lättare att följa.

Jag har nu ikväll lyckats få mitt system att fungera så att det går att fjärrstyra med VNC, fick dock byta ut Tight VNC mot Vino VNC innan det lyckades.

Har uppdaterat min hemsida hur jag gick tillväga för att lösa det:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tml#part03" onclick="window.open(this.href);return false;

Det finns många fler smådetaljer att lösa men nu är det så klart att jag kan börja testa Kstars och se om Raspberryn klarar allt jag vill göra. Skulle kapaciteten vackla så finns det nog mycket som kan göras i Linux systemet för att hjälpa till.

Kul om fler hoppar på detta så vi är fler att utbyta ideer.

Miska det kanske skulle skapas ett nytt ämne under forumet, ett Linux! Fast o andra sidan blir ju alltid Windows inblandat på något sätt så kanske bra under Programvara. Eller vad tycker ni andra? Vore ju mer samlat och lättare att hitta under en egen avdelning.

12 till 5 volts omvandlare med usb kontakter på och har hög verkningsgrad har jag också letat efter. Framgår inte ens av databladet och de räknar väl med att när det körs i bil har man alltid ström så det räcker och därmed kan slösas med energin. De jag har i bilen för andra ändamål blir väldigt varma. Dock har jag dissikerat några och sett att de är switchade, gamla mobilladdare. De fungerar alldeles utmärkt att driva hubbar med men man får ju kontrollera noggrant.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Hej!

Ja verkligen kul med era båda projekt! Jag blir klart inspirerad av ditt, Håkan, som ett mobilt set-up. Där har jag en bit kvar.... hur gör du med lagringsutrymme för bilderna?

Lars, jag kan tänka mig att en sak som ställer till det lite för dig inom kort, är plate-solving. Den online-solver som finns som alternativ har traditionellt fungerat dåligt. Jag och många med mig kör istället offline. Här finns två möjligheter: antingen installerar du i din raspberry, eller på nåt annat i ditt näverk (remote kallas då det i Ekos). Om du installerar på din Raspberry kommer du att få platsproblem.... det finns en beskrivning i tråden om Ubuntu Mate på Raspberry Pi i Indiforum om hur man hanterar det - grundidén är att klura ut vilka astrometry-filer du faktiskt behöver och bara installera dem, så får allt plats.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Exakt vad jag funderat på. Idag använder jag AstroTortilla off line som plate solver och det tar väldigt mycket plats och jag tror inte Kstars fungerar ihop med AstroTortilla. När jag installerar Ubuntu/Kstars på mitt kort så verkar inte hela minnesutrymmet på 16GB utnyttjas, är det som olika partitioner man skall se det? Antar man kan adressera även området utanför även om jag tänkt lägga bilderna på en USB sticka. Men det där är finliret som kommer senare, men bra att vara förberedd och ta in all info som kan fås för i slutänden är platesolving ett måste

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Hej!

Ja, Ekos har sin egen platesolving som fungerar väldigt väldigt bra. Men hela astrometry-kitet, dvs de datafiler som Ekos använder, tar massa plats, så det behöver du trixa med där, och hitta precis vilka filer du behöver. Du hittar instruktioner för att installera astrometry-filerna här: http://indilib.org/about/ekos/alignment-module.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bara själva filerna där, .deb-paketen, är på nästan 23 GB. De blir normalt lite större när du installerar (de är packade i deb-paketen). Du kan installera de som verkar troligast, och se om det funkar, notera vilken fil som används för att lösa, och så avinstallera resten. Och löser den inte, så installerar du nån fil till och testar. Man kan testa med en tagen bild, så det behöver inte vara på natten eller så, det är perfekt dagtids-pyssel.

Ja, det är olika partitioner på SD-kortet. Möjligen har den partition som Mate-systemet ligger i inte tagit hela SD-kortet. DU kan justera det genom att utöka till hela utrymmet - det är enklare än att skapa en separat partition för bilder och annat, även om det i sig har sina fördelar. Det här kan du inte göra från Raspberryn - partitionerna kan inte vara monterade när man ändrar dem. Men nåt program i Windows finns väl, som man kan ändra partitioner med, när du har SD-kortet i din win-dator?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Jag tror det stod att min installation tar 8GB och det är mycket lite plats kvar. Alltså bör det då vara två 8GB partitioner. Såg också någonstans det du nämner att man kunde utöka partitionen.

Seså, nu har jag lite mer att fundera över.

Försöker ansluta Canon 6D kameran. Det gick ett tag men fruktansvärt långsamt och sedan låste sig Kstars. Återstartade Raspberryn och nu fick jag samma problem som igår. Det går inte att ansluta till kameran och detta felmeddelande fås:
2016-10-05T14:32:30: Can not open camera: Power OK?
2016-10-05T14:32:30: Camera open error (-53): Could not claim the USB device

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Hej!

Det borde fungera väl med en 6D. Det där felmeddelandet brukar tyda på att det är nåt fel på hur Raspberryn "hittat" kameran, dvs att den inte lyckas kommunicera rätt med usb-porten. Jag fick en hel del såna meddelanden tidigare också, men min 350D är också mer strulig. Testa att starta om både raspberryn och kameran och se vad som händer då.

När det gäller partitioner behöver du ett program i din laptop som kan göra det - inte från Raspberryn alltså. Så hitta nåt windowsprogram som kan redigera partitioner, stoppa in SD-kortet i laptopen, justera, stoppa sen in det i Raspberryn och kör igen. Men ta först backup på det du hade - när man ändrar partitioner finns alltid en risk att det blir fel.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Jag hade ett ytterliggare problem som jag tror jag löst nu, Raspberryn var fruktansvärt långsam och låste sig ofta vid körning remote över VNC.

Jag provade att via det grafiksa gränssnittet att uppdatera mjukvaran, men det bara kraschade. Sedan gick jag in i:

System>Administration>Software & Updates

Sedan:

System>Administration>Software Updater

Sedan höll den på i närmare en timme och uppdaterade allt som fanns installerat. Efter återstart så tycks det fungera mycket bättre nu med remote VNC styrning.

Dock Canon kameran vägrar fortfarande, men det har fungerat tidigare, men efter krasch verkar det omöjligt att få igång det igen, kanske man kan göra någon reset på den Canon driver delen och dess inställningar.

En annan sak jag märkt, när Raspberryn stått på ett längre tag så går det inte att att ansluta via VNC längre. Tror dock att det är så enkelt att det är skärmsläckaren som går in efter 30 minuter och att Raspberryn inte återuppväcks via VNC. Skall prova att koppla ur skärmsläckaren och se om det hjälper, men det brukar på Windows maskiner gå att sätta en flagga att maskinen skall ta upwake från USB eller LAN portarna, kanske man kan det här med?

Partitionerna får jag ta sedan, men såg senast att systemet och program endast tog 5 GB av de 8 GB tillgängliga i partitionen. Om jag gör en ny image file av installationen så antar jag den vill lagra den i de 3GB som är ledigt i den partitionen och det räcker ju inte, men kanske enkelt går att lagra på ett extern USB minne också.

Nu när jag kommit så långt att det fungerar bra att köra över VNC antar jag att det går att dela ut bilden över Skype också ifall någon skulle tycka det vore intressant längre fram att se vad jag gjort och kanske även det kan komma idér och tips den vägen. Jag använder upplösningen 1920x1200, 60fps, praktiskt men det gör ju att uppdateringen av skärmen går ganska långsamt. Kan man minska på storleken av Kstars så den inte tar upp så mycket plats på skrivbordet? Då skulle jag kunna minska upplösningen på skrivbordet och fortfarande få bra överblick.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Hej!

Canon-kameran: byt USB-sladd, starta om allt. Starta Raspberryn utan att kameran är igång, starta kameran och kör
$ dmesg
i terminalen. Då ska den berätta där att den hittat en Canon-kamera. Gör den det? (dmesg listar de senaste system-meddelandena)

Jag vet inte riktigt vad du menar med en ny spegling?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Jag har provat med ett par kablar redan tidigare men verkar inte hjälpa. Dock om jag ansluter kameran innan jag startar Kstars så kommer en EOS ikon upp på skrivbordet och jag får en fråga vad jag vill göra, till ex. starta Kstars. Tyder ju på att operativsystemet hittar kameran men inte Kstars, så borde vara något med Ekos och inställningarna, eller vad tror du?

Omstartar gör jag hela tiden, ganska bryskt ibland då jag ligger i remote, typ drar ur strömkabeln. Det talas om en resetknapp, men det kanske inte gäller Raspberryn, eller är den så liten att jag inte sett den än?

Skrev lite dumt med spegling, jag menade en image fil av nuvarande installation. Antar att den lagras på Raspberryn, men kanske inte är så.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Unix astro information sökes

Post by magnuslar »

Hej!

Imge-filen lagrar du nån annan stans än i Rasberryn, så du kan skriva den till SD-kortet igen om nåt blir fel.

Ah. Om du får upp en ikon så har systemet automonterat kameran. Välkänt problem. Den måste avmonteras först. Eller rättare: du behöver stänga av automonteringen. OM du öppnar en filhanterare i Mate så borde du kunna högerklicka på kameran där och avmontera den. Ska installera en Mate så jag kan se hur det ser ut helt i detalj.

Se här om detta kända problem:
http://indilib.org/forum/ccds-dslrs/783 ... s-faq.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unix astro information sökes

Post by AstroFriend »

Ok, jag trodde jag var tvungen att mellanlagra imagefilen på Raspberryn, men om det går att få den direkt i Windowssystemet är ju inte SD kortets minnesutrymmer något problem.

Jaha, det var fel att kameran kommer upp på skrivbordet, jag som trodde det var ett tecken på att det delvis blev rätt. Då skall jag se om jag kan avmontera den, sedan kanske allt fungerar som det ska så jag kan börja testa mot kameran.

Jag ändrade igen i upplösningen på skrivbordet i Raspberryn, från 1920x1200 till 1364x768 och nu blev det mycket bättre respons på kommandona via VNC. Kstars/Ekos ryms inte riktigt på skrivbordet, hittar ingenstans där man kan få en mer kompakt version av den.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Programvara”