Datorprestanda för astrofoto.

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Datorprestanda för astrofoto.

Post by taipan »

Jag är en sån som använder min MAC till allt som har med data att göra. Foto, bildbehandling och vardagligt bruk.
Har även en gammal(9år) bärbar PC med Vista :). Nu när jag köpt en ZWO 120MM för att fota solen så har jag ju blivit tvingad att använda dator även vid astrofoto och då även PC då det inte fins så mycket program för Mac. Med Sharpcap på min gamla pc (CPU Intel Core 2 Duo T5450 1.66GHz) får jag ju ändå till det med de utlovade 30b/s som min kamera kan klara när jag fotar solen så egentligen duger ju min gamla dator till för detta. Även stackning av AVI går helt ok och även om det tar några minuter och inte sekunder så är jag ok med det.
Nu är jag inte med i svängarna när det gäller processorer osv i dagens läge så jag undrar helt enkelt vilka prestanda krav man ska sätta på en dator för fältet och stackning av sol, måne och planetbilder?
Grejen är att batteriet på min gamla dator inte hänger med så länge så jag funderar på att köpa en ny billig bärbar på med bra batteritid och tillräcklig prestanda.

Ta denna som exempel:
https://www.netonnet.se/art/dator/barba ... 0592.8908/
Ok med minne och med om än liten SSD(går ju att uppdatera) samt sjyst batteritid.
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by Magnus Nyborg »

Laptopen du länkar fungerar sannolikt alldeles utmärkt för ändamålet, så länge du håller dig till ASI-120 och motsvarande. Inget ont om ASI-120, bara ett konstaterande om att den kameran inte belastar bussarna eller disken speciellt hårt. Du kan dessutom använda en vanlig disk med den kameran, så blir det billigare att få en _stor_ disk, inget direkt behov av SSD-prestanda i onödan (fast du kanske vill ha snabb bootning). Alternativt kan ASI-120 även köras samtidigt med en extern USB-3.0 disk, åtminsone av vad jag själv noterat avseende prestanda, bussarna hinner med båda.

Det springer sedan iväg fort om man vill använda några av de senaste kamerorna från ZWO elller QHY...

mvh,
Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by stoffe »

Eftersom du har en ZWO ASI120MM och inte en ZWO ASI120MM-S så räcker det med en dator med en bra USB2.0 kontroller. Testa din kamera på olika datorer och se om du kommer upp i 35 fps utan frame drops i helsensorläge, en bra USB2.0 kontroller ska kunna köra 100% USB traffic setting. Annars rekommenderar jag 2 kärnor med hyperthread eller helst 4 kärnor samt 8 gb ram. Hårddisken på den datorn du länkade till kommer snabbt att bli för liten, skaffa minst 256 gb eller mer. Själv har jag 500 gb i min laptop och det tycker jag känns lagom för flera kvällars lagrade av film. På min teleskopdator så har jag 1 tb mekanisk disk och en riktigt snabb 128 gb ssd för att kunna lagra filmen så snabbt som det behövs. Dock måste ssdn vara ansluten till SATA3.0 vilket ger 6 gigabits maximal överförningshastighet om man ska vara riktigt optimal och även uppfylla framtida eventuella behov när man ändå är igång. Tänk när du köper dig en ASI174MM t ex :)

Billigast för din del är att du köper dig ett nytt batteri till din gamla laptop för 200-300 kr på ebay eller liknande.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by taipan »

Jo men visst är det snabba anslutningar och lagring som är det viktiga i samanhanget eller spelar processorkraft in oxå? Storleken på SSD går ju att öka på i framtiden och internminnet lika så upp till 16Gb i mitt exempel. USB 3 fins ju oxå. Sen är det klart att man inte kan veta hur pass bra komponenter man använder i en sån billig dator.
Denna i3 dator torde vara bra mycke snabbare än min gamla tänker jag.

Denna tex är ju lite dyrare men har bättre prestanda. Skulle man vinna nått på att välja den lixom.
https://www.netonnet.se/art/dator/barba ... 2278.8908/
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by Magnus Nyborg »

ASI120MM/MC genererar maximalt knappt 45MB/sek av bilddata, eller 360Mb/sek seriellt. Så länge du håller dig till den kameran så behöver du inte ha snabbare disk än så, och det klarar i princip alla HD-diskar numera. 1 timmes kontinuerlig capture genererar då ca 162GB med data i fullframe, så totalt behov av diskutrymme beror på hur uthållig du är. Lite marginaler på alla håll är naturligtvis bra, men en SSD är här helt onödig (för bildtagningen). I övrigt kan jag heller inte se att en i3-processor skulle ha något problem med detta. Kvaliteten på USB-portarna är betydelsefull, men kommer den med USB3 portar så hanterar den även USB2 max-speed.

Jag köpte själv en ASI185MC strax innan jul. Den genererar upp till 250MB/sek av fullframe bilddata (2Gb/sek seriellt), vilket ställer helt andra krav på hårdvaran. Bildtagningen fungerade sådär på en i5:a med en relativt slö 500GB HD (5400rpm) som klarar ca 60MB/sek, och processorn gick ofta i taket. USB3-porten fungerade utmärkt, men i fullframe så blev det för mycket konflikter så jag nådde bara ca 5-15fps under capture - 50fps i preview. Detta resulterade i ett nyinköp (läs: födelsedagspresent som fick kosta max 10000:-), en i7:a med SATA3 som jag sedan pumpat full med steroider, 12GB RAM, den medföljande SSD-disken på 240GB (375MB/sek) byttes ut mot en 1TB SSD kapabel av 520MB/sek med 2GB RAM-buffert för disken, partitionerad som 128GB OS, 700GB data och 100GB extra over-provisioning (för extra livstid). Med allt detta skulle jag kunna filma fullframe i maxhastighet i ca 45 minuter, sedan är disken full. Jag tror det kommer vara långt mellan gångerna detta kommer hända, men en högupplösande mosaik av solen eller månen kan tänkas hända. Merkurius-passagen genererade totalt 210GB filmer, varav jag iofs kastat dryga hälften.

Så frågan är egentligen, har du tänkt att nöja dig med den helt acceptabla ASI120MM du har, eller kommer du uppgradera även kameran inom kort? Om du inte uppgraderar kameran räcker sannolikt din först föreslagna laptop fast ersätt disken med en bättre HD på 500GB eller större.

mvh,
Magnus
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by taipan »

Återigen. Köper jag en dator med usb3 och en sjyst SSD och utrymme för att räcka till det jag tänkt filma räcker det för att kunna uppdatera kameran i framtiden eller spelar själva processorn roll för detta? Kan inte tänka mig att det är så arbetsamt för den eller? Givetvis smartast att köpa det kraftigaste man har råd med men om man ska snåla in på nått kanske det är smartare att spara in på processorn och lägga pengarna på bra anslutningar, minne och snabba diskar menar jag.
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by Magnus Nyborg »

Vad gäller processorn så valde jag att inte chansa och gick för en i7:a. Därmed vet jag inte om det krävs, kanske fungerar det även med en i5:a eller tom en i3:a. Men det är även andra detaljer för mig som tillkommer.

1. Fullt pådrag så lastas processorn 100%, med mindre dippar ned mot 95%.
2. Jag har en färg-kamera. Preview i färg belastar processorn extra med upp till ca 20% (beroende på upplösning och framehastighet, i SharpCap). Om man har en mono-kamera kommer detta lasta avsevärt mindre (av de 20%). Om jag väljer att inte visa preview i färg så slipper jag den lasten.
3. Jag kör oftast TeamViewer mot laptopen. Även det lastar processorn en hel del, upp till ca 40% verkar det som.

Om jag tar bort dessa onödiga faktorer så verkar min processor lastas med upp till ca 40% under capture i fullframe. Räcker en mindre processor? Ingen aning.

Jag använder SharpCap för bildtagningen, andra använder FireCapture, och jag har än så länge bara börjat jämföra dessa. För max hastighet behöver dock SharpCap få en högre processor-prioritet, annars börjar den droppa för många frames - detta är efter diskussion med Robin Glover som utvecklar SharpCap en möjlig förbättring som han troligen implementerar i kommande version. Där får jag då ut 108fps konsistent. I FireCapture har jag hittils bara fått ut 54fps fullframe, men vet inte om jag har missat någon inställning.

Detta trixande med processor-prioriteter gör det extra osäkert om en i5:a eller tom i3:a skulle klara av detta. Personligen misstänker jag att jag gjorde rätt som valde en i7:a, även fast det bara var en 'säker chansning'. Med den kameran jag valt...

Så den enkla frågan om man kan spara in på processorn går nog inte att besvara på ett enkelt sätt. Det beror på vilken kamera du väljer och vilket sätt du sedan använder den på.

mvh,
Magnus
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by taipan »

Sitter o leker lite med firecapture på min gamla dator. Med USBTrafic på 90% Ligger jag runt 30b/s och drar jag upp den på 100% kommer jag upp runt 35b/s. I Scarpcap fins det ett räkneverk som räknar droppade frames men kan inte hitta något sånt i Firecapture. I båda dessa lägena ligger processoranvändningen runt 75-80% om man kollar aktivitetshanteraren.
Väljer jag 16bit läget hamnar hastigheten bara runt 10-13b/s. Vad vinner man på 16Bit jämfört med 8Bit på en monokrom kamera? Dynamiskt omfång?
Detta är väll som sagt de prestanda man kan vänta sig av den kameran jag har. Tanken med det köpet är att fota solen med min Lunt 50mm Ha teleskop på 350mm vilket får med hela solen på detta chippet. Vill även försöka få till sjysta bilder på månen med min 400mm 80ed refraktor vilket oxå borde funka väl med denna kameran.
Hade väll tänkt försöka mig på Jupiter oxå men är medveten om att mina grejer är ganska klena i det samanhanget pga kort brännvidd.

For deep sky tänker jag använda mina EOS och BYE till att börja med så nån mer avancerad astrokamera är inte planerad inför denna säsongen. (fins ju ett planetläge där oxå som man kan experimentera med)

En fråga angående fokushjälpen i FC, gäller det att skruva tills man kommer till 100% eller hur funkar det?
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by stoffe »

I Firecapture så går frameraten ner automatiskt istället för att den droppar frames. Vilket jag tycker är en smartare lösning. Om man inte kommer upp i tillräckligt hög framerate så har man nog inte slagit på high-speed mode som finns om man klickar på det blå lilla kugghjulet. Det finns massor av inställningar i detta program.

Vad som är onödigt eller inte är upp till vad fotografen har för behov. Men det är bra att ha en 4-kärnig processor, det avlastar systemet tillräckligt bra för att kunna köra en höghastighetskamera och ha snabba bussar t ex SATA 6 Gbit och USB3.0 5 Gbit fullt ut.

16 bits läget gör nödvändigtvis inte att du får 16 bit. Har du en kamera som endast kan ge 12 eller 14 bitar som högsta färgupplösning så blir det det kameran kan leverera som högst. Att ha ett högre bit-djup ger lite mer frihet i efterredigeringen. Lika bra att använda om man har bra seeing med andra ord om man inte får lägre fps förstås.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by Peter R »

Jag är en sån som använder min MAC till allt som har med data att göra. Foto, bildbehandling och vardagligt bruk.
Samma här men min senaste kamera ASI-120MC-S funkar inte med mitt program AstroIIDC som jag har använt till mina TIS-kameror i många år. Stoffe tipsade mig om oaCapture http://www.openastroproject.org/oacapture/
Det är open source och utvecklaren James är väldigt hjälpsam med att avhjälpa problem som man stöter på.
Vad vinner man på 16Bit jämfört med 8Bit på en monokrom kamera? Dynamiskt omfång?
.
En färgkamera som jobbar i 8 bitar kan generera 16,7 miljoner färgnyanser och enligt mig vinner du knappast något i praktiken på att gå upp i bitdjup. På en monokamera däremot är det bara 256 nyanser och där kan det eventuellt vara vettigt att testa större bitdjup ifall bilderna kräver stor stretchning i efterbehandlingen, exempelvis om du plåtar solen i H-alpha och vill kunna få med både ytan och protuberansena i en enda tagning. Men du får inte större dynamiskt omfång.

/*Peter R
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by taipan »

Ok. Ska testa 16bit moden o se om det 12bit min kamera vist ska fixa gör någon skillnad. Trots lägre b/s

OaCapture får jag inte att funka så bra. Får inga b/s alls. Kanske min Mac som börjar bli till åren :)
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by Peter R »

Jag tror jag har läst att USB-2 kamerorna har lite mera problem så jag köpte modellen med USB-3 trotts att mina Mac bara har USB-2.
När du har anslutit din kamera så ska den dyka upp i menyn "Camera". Men sedan måste du klicka på den för att den ska bli vald, annars kan du exempelvis inte ställa in b/s.

/*Peter R
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by taipan »

har precis googlat lite och hittat denna tråd.
http://zwoug.org/viewtopic.php?f=21&t=6279
Ska testa när Jag kommer hem.
Vore ju trevligt om man kunde hitta program så man kan använda macen lite mera till detta.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by taipan »

Satt o kollade lite på Dustin. Man kanske skulle ha en PC för detta bara för att göra det enklare.
Slutgiltig behandling i PS osv kan jag ju fortfarande göra i min Mac.
Denna verkar sjyst.
https://www.dustinhome.se/product/50109 ... nkpad-l560

Mycket portar, bra med möjligheter för minnesexpansion, ok disk, bra batteritid och under 10000:- fixar jag det med ett par övertodspass.....
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Datorprestanda för astrofoto.

Post by stoffe »

OaCapture funkar fint för Linux i alla fall. OSX har jag ej tillgång till. Men hur som helst, jag tycker du ska testa "compatible firmware" till att börja med. OaCapture är ganska bra, dock ej att jämföra med Firecapture men utvecklingen går snabbt och med många användare så blir populariteten högre och utvecklingen går snabbare.

Eftersom OSX är en Unix klon så borde det gå att få fram en terminal. Om du får det, skriv lsusb och lspci och dumpa texten i ett meddelande här. Då ser du om du får kontakt med kameran, så ser man oxå vilket chipset datorn har. Min X220 bygger endast på hårdvara som har bra drivrutinsstöd och beprövad teknik. Det var därför jag köpte denna laptop för några år sedan.

Jag hade stor framgång med ICH10 chipset och ASI120MM USB2.0 den fungerade helt perfekt och gick att få ut maximal framerate. Ett tips från mig är att du låter ett ensamt chipset få sköta kameran själv, inte ha någon mus eller någonting annat anslutet till samma chipset. Det kan du ha till ett separat instickskort om du har den möjligheten. Det blir väldigt svårt att göra detta på en laptop. Har din laptop plats för expresscard så löser man det relativt enkelt.

Så här ser min X220 ut med dessa kommandon. Dock utan ansluten kamera då jag för tillfället inte äger någon kamera. (men snart så gör jag det).

lsusb
Bus 002 Device 048: ID 0bdb:1911 Ericsson Business Mobile Networks BV
Bus 002 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 005: ID 04f2:b217 Chicony Electronics Co., Ltd Lenovo Integrated Camera (0.3MP)
Bus 001 Device 004: ID 0a5c:217f Broadcom Corp. BCM2045B (BDC-2.1)
Bus 001 Device 003: ID 147e:2016 Upek Biometric Touchchip/Touchstrip Fingerprint Sensor
Bus 001 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family DRAM Controller (rev 09)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09)
00:16.0 Communication controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family MEI Controller #1 (rev 04)
00:16.3 Serial controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family KT Controller (rev 04)
00:19.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82579LM Gigabit Network Connection (rev 04)
00:1a.0 USB controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #2 (rev 04)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family High Definition Audio Controller (rev 04)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 1 (rev b4)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 2 (rev b4)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 4 (rev b4)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 5 (rev b4)
00:1c.6 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 7 (rev b4)
00:1d.0 USB controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #1 (rev 04)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation QM67 Express Chipset Family LPC Controller (rev 04)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family 6 port SATA AHCI Controller (rev 04)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family SMBus Controller (rev 04)
03:00.0 Network controller: Intel Corporation Centrino Advanced-N 6205 [Taylor Peak] (rev 34)
0d:00.0 System peripheral: Ricoh Co Ltd PCIe SDXC/MMC Host Controller (rev 07)
0e:00.0 USB controller: NEC Corporation uPD720200 USB 3.0 Host Controller (rev 04)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.