Felopaul Astrosoft någon som testat?

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Felopaul Astrosoft någon som testat?

Post by AstroFriend »

Under kvällen när jag letade programvaror hamnade jag här:
http://www.felopaul.com/

Med Maxselector verkar man kunna analysera sin bild.

Någon som testat något av hans program?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Felopaul Astrosoft någon som testat?

Post by AstroFriend »

Har nu laddat ned MaxPlot och installerat.

Där har jag testat Max Selector eftersom den har några mätverktyg jag sökt efter.

Bilderna jag analyserat är 10st CFA filer som jag demosaicat och plocka ut grön1 från. Det går säkert att göra en debayer på CFA filen också, men inte provat. Programmet klara bara Fits filer så jag fick konvertera mina raw först.

Verkar ju vara över all förväntan. Här kan jag nu få fram hur bra fokus ligger över fältet och få fram om planet är lutat, kollimineringsfel och kurvatur.
01-maxplot-selected-stars.jpg
01-maxplot-selected-stars.jpg (238.68 KiB) Viewed 3189 times
Här finns markerat alla stjärnor som ingår i analysen. Ca 30000st. FWHM finns uppmätt i både x och y led. Det används för att få ett mått på rundheten på stjärnorna.
02-maxplot-fwhm-graph.jpg
02-maxplot-fwhm-graph.jpg (128.82 KiB) Viewed 3189 times
Här är en 2D plot av FWHM värdena, svårt att se texten på skalan, men man får förmoda att det är blått som är skarpast. I center ligger en smetig massa från stjärnorna i M13. Man skall naturligtvis välja en bild på ett rent stjärnfält.
03-maxplot-curv-tilt-colli.jpg
03-maxplot-curv-tilt-colli.jpg (127.71 KiB) Viewed 3189 times
Här är en annan 2D graf. Visar om man har ett lutning/tilt på kameran relativt optiska axeln. Kurvaturen framgår också.
04-maxplot-curv-tilt-colli-3d.jpg
04-maxplot-curv-tilt-colli-3d.jpg (39.96 KiB) Viewed 3189 times
Här motsvarande i 3D.
05-maxplot-coliimation.jpg
05-maxplot-coliimation.jpg (159.6 KiB) Viewed 3189 times
Kollimineringen framgår av denna analys. Tyder på att min refraktor inte ligger exakt rätt. Men jag tycker det ser ut som om Canon inte centrerat sensorn exakt efter optiska axeln så kan ju vara en effekt av det också.
06-maxplot-fwhm-statistic.jpg
06-maxplot-fwhm-statistic.jpg (121.03 KiB) Viewed 3189 times
Statistik för FWHM på de olika bilderna jag analyserat.

Min fokus håller sig på ca 4.5" vilket får anses väldigt bra med tanke på under vilka omständigheter jag tar mina bilder. Men kan ju vara felinställt i mina parametrar i programmet.

Det fanns massor av andra program han tagit fram för nedladdning.

Det här var ju intressant, och gratis att ladda ned också. Frågan är nu bara hur jag skall hinna med allt jag startat upp. Läge att gå i pension på stört?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Programvara”