EQMOD EQTOUR Månen ?

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

EQMOD EQTOUR Månen ?

Post by bjorsa »

Hej !
Har lite problem med eqmod och eqtour och det är att komma till objekt tex nu tänkte jag ta en titt på månen men finns inte i eqtour och vet inte hur jag skriver en adress i eqmod och har bara datorn ingen handkontroll inkopplad så finns det något enkelt program som typ eqtour men som har mer objekt som då tex månen ?
mvh/bjorsa
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: EQMOD EQTOUR Månen ?

Post by stoffe »

Enklast är att styra EQMOD med ett planetarieprogram. Vi är väldigt många som använder Cartes Du Ciel som kan laddas hem gratis här
http://www.ap-i.net/skychart/en/start

Det går även bra med andra planetarieprogram oxå, t ex Guide eller vilket som helst som har ASCOM-stöd.

Jag startar EQMOD via Cartes Du Ciel till och med. Hur får du igång EQMOD om du inte ansluter till det via ett program?
Du kan även ansluta till EQMOD via Maxim DL samtidigt som Cartes Du Ciel.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: EQMOD EQTOUR Månen ?

Post by AstroFriend »

Vad synd jag missade att du ville veta lite om EQMOD, ja hade ju i varje fall inte kunnat nå dig. Jag körde via Skype ikväll och visade hur man kan göra det med hjälp av CdC som Stoffe berättade om. Men det blir fler gånger och andra kan kanske också göra samma sak. Kolla Astronet ofta om det är något på gång.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: EQMOD EQTOUR Månen ?

Post by bjorsa »

Hej !
Jo jag startar upp med phd2 sen väljer jag ett objekt i eqtour och kalibrerar å sen börjar jag fota men igår så tyckte jag att jag ville fota å titta på månen men kunde då inte komma dit har provat stellarium och Cartes Du Ciel men händer inget så gör ju givetvis något fel men skall se på youtube om det inte finns någon tutorial på dessa program .
Fast skulle ju vilja ha något som eqtour men med mer objekt och trodde sånt fanns typ en virtuell handkontroll (synscan) men kan inte hitta något .

mvh/bjorsa
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: EQMOD EQTOUR Månen ?

Post by stoffe »

Om du har den svenska versionen av CDC gör så här.

Starta CDC -> Teleskop -> Anslut teleskop
Välj EQMOD.Telescope, tryck sedan på anslut. Knappen följning skall även vara intryckt och bli grön. Därefter startar EQMOD och då måste du trycka på UNPARK, sedan går du tillbaka till CDC och väljer ut ett objekt som du vill observera. Det kan du göra genom att söka på objektet uppe i sökrutan eller själva bläddra omkring på kartan och hitta det du ska observera. När du väl ska observera så högerklickar du på objektet. Då får du upp en liten meny. Välj Teleskop -> Rikta in teleskop. När du tryckt på Rikta in teleskop så kommer din montering att börja köra dit.

Funkade det?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: EQMOD EQTOUR Månen ?

Post by bjorsa »

Tack Stoffe !
Jo det funkar nu dvs teleskopet som står där ute i kylan svänger runt å har sig när jag klickar runt på stjärnhimlen i CDC å sen högerklickar å välj teleskop i menyn och gå till markörens position å då åker den dit :-) .

Å det går ju att köra phd2 och eqtour oxå samtidigt vilket är bra då jag brukar synkronisera med eqtour på någon stjärna i närheten av objektet då den sen hittar bättre då jag inte har fått till 3-star alignment med datorn men monteringen är 3-star alignad sen tidigare och den följer bra tycker jag och nu kör jag ju oxå med guidning så det är bara just det där att hitta exakt rätt dit man vill men som sagt synkar jag på en stjärna i närheten så kommer oftas objektet så man ser det på surfplattan sen är det ju bara att ställa in så den kommer i mitten eller vart man vill ha den .

Kör det hela inifrån vardagsrummet men wifi till bärbar som står i frigolitlåda ute vid monteringen vilket är skönt dessa kyliga dagar men när fotande börjar så kör jag canon till surfplattan och står där ute för att komponera å ställa skärpan sen tar magic latern över fotandet utan dator eller surfplatta då det programet ligger på minneskortet i kameran .
mvh/bjorsa

Return to “Programvara”