Skype övning APT för Canon och CCD

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Skype övning APT för Canon och CCD

Post by AstroFriend »

Hej.
Nu när det gick så bra med Skype gruppsamtal och skärmdelning sist så lika bra att utnyttja det eller?

Hur många är intresserade av att jag visar hur ATP kopplas upp mot en Canon och ställer en batch lightbilder?

Har alla grejor inomhus så det blir inga astrobilder men väl på bekväm tid någon mellan dag.

Visar också hur man ställer in för dithering via PHD2 så långt det nu går utan att ha tillgång till stjärnhimlen. Man kan till och med styra flera kameror samtidigt. Dock inte något jag testat.

Kanske också focus control via ascom.

http://www.ideiki.com/astro/Default.aspx

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Skype övning APT för Canon och CCD

Post by Martin F »

Är tyvärr inte hemma annars hade fokuskontroll varit intressant.


Sent from my phone using Tapatalk
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Skype övning APT för Canon och CCD

Post by AndreasW »

Martin F wrote:Är tyvärr inte hemma annars hade fokuskontroll varit intressant.


Sent from my phone using Tapatalk
Hej Martin,

För dig som kör med kameraobjektiv är det väldigt smidigt med APT då man kan styra objektivens inbyggda motor. Går både att styra fokus manuellt (dvs göra små förändringar manuellt) eller låta programmet autofokusera mot en stjärna. För nya objektiv avseeda för video (tex 40/2.8 STM) upplevde jag att autofokusmetoden fungerade bra. För lite äldre objektiv tyckte jag autofokus fungerade sämre, där fick man bättre kontroll genom att göra små förändringar manuellt och titta på stjärnorna.

Fixade precis till mitt trådlösa nätverk så att det räcker ut till trädgårdslandet där jag har kameran. Fjärrstyrde sedan kameradatorn inifrån. Så mycket behagligare att sitta inne vid datorn med en kopp kaffe och hålla koll på fokuseringen än att behöva springa ut och med frusna fingrar försöka justera fokus manuellt som jag gjorde tidigare.

mvh

Andreas
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Skype övning APT för Canon och CCD

Post by Martin F »

Hej Andreas! Jag har styrt fokuseringen via BackYardEOS, men jag har även ett 150PDS med en tillköpt fokusmotor som jag ska försöka få liv i :)


Sent from my phone using Tapatalk
Patrik
Posts: 31
Joined: 2013-01-29 21:16:56
spamtest: JA

Re: Skype övning APT för Canon och CCD

Post by Patrik »

Hej Lars! Jag skulle vilja lära grunderna för inställningar i PHD2 för guidning av min NEQ6. Använder nu PHD men har inte fått 2an att fungera. Kan man göra grundinställningar utan att vara under en klar himmel? Bara använda kameran mot programmet PHD2.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skype övning APT för Canon och CCD

Post by AstroFriend »

Hej Patrik!
Jag har nog haft tur, min PHD2 fungerade rakt av. Någon gång har det kommit upp varningar om att tiden är för kort satt för pulsen skall hinna med att flytta monteringen tillräckligt mycket. Men i regel beror det på andra orsaker, till ex. dålig polinställning.

Men jag kan starta upp det så kan vi via Skype kolla mina inställningar och jämföra med dina.

Hur styr du din EQ6, direkt på guideporten eller via ASCOM och till ex. EQMOD?

Jag har det senare samt en QHY5 kamera.

Om jag minns rätt blir guidningen inte lika avancerad om man går direkt på guideporten.

Inte de bästa sakerna jag har men det fungerar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrik
Posts: 31
Joined: 2013-01-29 21:16:56
spamtest: JA

Re: Skype övning APT för Canon och CCD

Post by Patrik »

Hej igen,

När jag kör PHD på Starlight Xpress CoStar guidekamera via offaxis så blir det på NEQ6 guideport från kameran och usb från kameran till datorn.

När jag startar PHD2 så startar det ASCOM och man ska ställa in olika alternativ och lika med PHD2, när sedan programmet ska synka på en stjärna så blir det instabilt och det tappar guidningen.

Vad är EQMOD?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skype övning APT för Canon och CCD

Post by AstroFriend »

man kan väl enkelt utrycka sig så att EGMOD ersätter handterminalen till EQ6 och man kan styra allt via datorn.

http://eq-mod.sourceforge.net/

Du har tagit ur sladden till EQ6 port för guidning när du kör PHD2 ? Bara så de inte stör varandra.

Jag tror du behöver EQMOD, den går att köra via handterminalen också vill jag minnas ifall du inte har direct USB till EQ6.

Sedan måste du ju ha ASCOM, men det har du om jag förstår rätt.

Eftersom den hittar en stjärna och försöker synka så är det nog inte mycket fel. Kan du lägga ut din skärm där du har programmen installerade via Skype? I så fall kan vi kanske testa lite ikväll och se om vi kan klura ut vad som är fel.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skype övning APT för Canon och CCD

Post by AstroFriend »

Hej Patrik!
Jag tror vi kom en bit mot en lösning på hur du skall få igång PHD2 vid Skype uppkopplingen som vi hade.

Lycka till !

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Programvara”