Måste ha Maxim DL!

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Måste ha Maxim DL!

Post by skafar65 »

Har suttit och "lekt" med min NGC6946 bild i dag. Kan bara konstatera att jag måste ha MAXIM DL. Så mycket enklare och mer rätt det blir direkt. Nu när jag fått rätt på stackningsfunktionen och lite andra parametrar så, suck. Det är väl bara till att krypa till korset och hala upp dom där tusenlapparna! Efter denna dag skulle jag aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till Astroart! Troligtvis är det likadant när man fått rätt på guidningen via detta program. Helt suveränt helt enkelt!

Saker som MAXIM är bättre på:

1. Stackning, dom döda pixlarna är ett minne blott med Sigma Combine!

2. Färghantering, mina bilder får genast rätt färg. Inget laborerande hit och dit med procent av RGB!

3. Alla parametrar är betydligt lättare att finjustera med detta program.

4. Alla autoinställningar fungerar bra. Inga överdrivna parametrar.

5. Bilden blir helt enkelt bra från början. Nästan för lätt! :)

Bilden ligger nu på min sida. Som ni kanske redan vet så har den för kort exponering. Inget program kan göra något åt det (än så länge).

Jag tycker i varje fall att den blev bättre.


Mvh //Mickesomundrarvarförsnönärvitochlyseruppsåförbaskat

Ps hur är det egentligen är Astronet online ett eget forum som är tänkt att ta över Aquilas Yahoo grupp. Käns lite onödigt om föreningen har två ställen att diskutera i. Jag lägger in på båda. Ds
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Nej Micke, Astronet Online är inte tänkt att ersätta Aquila yahooforum, eftersom Aquila är ett medlemsforum och Astronet Online är ett nationellt (eller kanske rent av ett nordiskt forum). Möjligen skulle A.O. ersätta SAAF-forumet på Yahoo som verkar dött... A.O är ju strået vassare eftersom man inte behöver vara medlem för att läsa, ett bra galleri och två duktiga administratörer.... ehum.. :)
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Måste säga att MaximDL har varit värt varje krona för mig då vissa saker blir så mycvket enklare och man sparar massa tid på många saker.

Egentligen är det lustigt att så måånga lätt köper ett okular elelr någon annan astronomipryl för 3-4 tusen utan att tänka medans när man skall betala samma summa för en mjukvara så blir man snål.

I alla fall de som har köpt utrustning med kameror och teleskpå för 50 000 kr de borde kunna lägga några procent extra för att få en prigramvara som gör att man kan få ut det mesta möjliga med sin utrustning.

Men sedan finns det ju bra priusvärda budgetval för de som inte har så stora medel och inte har drabbats av svår Astroholic ännu :D



/Robert


PS Din nya variant ser klart bättre ut
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Finns inte Sigma Reject Combine som plugin till Astroart? När det gäller "rätt" färgsättning så kan man väl se till att A och F-stjärnorna blir vita. Man brukar få vad man betalar för. De allra bästa programmen kostar (oftast) mycket i inköp. T ex 7000:- för Photoshop CS2! Har nöjt mig med Photoshop Elements som jag fick med på köpet av en scanner. SkyTools är ett planetarieprogram som jag också har haft stor nytta av och betalat en rimlig summa för. När det gäller Office-programmen har jag nöjt mig med OpenOffice (gratis).
Roger
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Som en erkänd atstroholic så kan jag bara hålla med om att du inte klarar dig utan Maxim, enligt min mening så är maxim nog bättre på allt, ända som kan vara lite jobbigt är om du vill manipulera transferfunktionen vilket kändes mer intuitivt i astroart men är mer kraftfullt (som allt annat) i maxim, ända saken som jag saknar direkt är att det inte vad jag hittat finns någon blurr funktion inbyggt vilket man vill ha ibland.

edit: kom visst ett inlägg precis före mig som jag ju måste komentera på :)

Antagligen finns sigmareject som plugin till astroart, jobbade själv lite med att bygga ett men det sätt som astroart hanterar bilder på gjorde att det kändes lite jobbigt att göra på ett bra sätt, sen anser jag att dom som vill sätta solanaloga stjärnor som vita gör fel, man kan vilken (hyfsat klar) dag somhälst kontrollera detta genom att under dagtid titta upp på himelen och se att solen inte är vit utan är gul. Däremot bör A och B stjärnor vara vita medans sena F börjar bli lite gula.
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Om man "googlar" lite så hittar man plugins för Astroart på diverse ställen. T ex Sigma Combine och Auto Balance (färgbalansering) på http://www.msb-astroart.com/plug_en.htm. Hur bra de fungerar i praktiken vet jag inte...
Roger

Return to “Programvara”