Guidetub för manuell guidning

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Guidetub för manuell guidning

Post by Präriefoten »

Hej,

Har tittat runt efter ett lämpligt lätt guidescope för manuell guidning till min Skywatcher 150 på EQ5 då jag nyligen införskaffat en DSLR. Egentligen behöver jag något som ger någorlunda klar bild vid 80x förstoring för att kunna följa med stjärnorna, men vad ska jag välja? Har kikat på flera nybörjarrefraktorer då dessa är billiga och troligtvis ganska lätta. Frågan är också hur jag skall montera ett guidescope ovan på piggybackskruvarna.

Jag funderar kring Vixen Space Eye 70, Sky-WatcherMercury 707 eller något åt det hållet.
Vad har ni för erfarenheter och rekommendationer?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Guidetub för manuell guidning

Post by Tompa »

Det är en knepig fråga att besvara på rak arm. Jag har testat några olika varianter, men blev inte nöjd förrän jag skaffade en ccd-kamera med Off Axis Guider. Detta beror på att de varianter som jag testade innan var så pass dåliga i konstruktionen att de flexade alldeles för mycket.
Jag använde vid försöken med guide-teleskop min EQ6-a, SW190-tuben (F=1000mm) och en Canon EOS550D.

Mitt första försök var med en ombyggd 8x50-sökare och en QHY5-kamera. Här skruvade jag bort sökarens okular och satte i en distansring (plaströr, hemmasågat) som gjorde att kameran hamnade på ett fokuserbart avstånd. Mycket silvertejp var inblandad i konstruktionen, men den funkade förvånansvärt bra, trots kort fokallängd. Kameran hittade guide-bara stjärnor för det mesta.

Eftersom silvertejpslösningar är lite knepiga att få att hålla, så köpte jag sedan en sådan här:
http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... ingar.html, med distansringar och adaptrar till QHY5-kameran. Detta blev inte alls bra. Fokuseraren var så pass klen (plastkonstruktion) och tillsammans med distansringarna wobblade fokuseraren betänkligt. Den silvertejpade sökarlösningen var klart bättre. Jag funderade ett tag på att sälja vidare guideteleskopet, men behåller det så att någon annan slipper bli lurad :green:

Med en sådan här adapter: http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... iding.html och rätt sökare tror jag att man får en stabil guider, som kan funka bra, förutsatt att man låser fjäderskruvarna på sökaren. Detta kan ses som "silvertejpslösningen "de-luxe" :D

Ett annat alternativ är kanske att hitta en separat Off Axis Guider typ denna: http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... KTION.html. Det kostar mer, men flex är besvärligt att bekämpa. I detta fall är QHY5-kameran för okänslig för att hitta bra guidestjärnor, här behövs en Lodestar guidekamera för att det skall funka bra, så då drar priset iväg ordentligt.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Guidetub för manuell guidning

Post by thanders »

SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Guidetub för manuell guidning

Post by Präriefoten »

Tack för svaren och förslagen Tompa och thanders.
Vill bara förtydliga att jag vill följa stjärnorna manuellt då jag inte har några motorer som kan göra det åt mig. Vill inte riktigt ge mig in på den avdelningen då det redan känns som om det är mycket prylar att hålla reda på.

Skywatcher ST 80 har jag funderat över då den kan användas som en litet portabelt teleskop vid resor alternativt användas vid motorbaserad guidning i framtiden.
Image
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Guidetub för manuell guidning

Post by Jonas »

Hej Martin,

Vid helt manuell guidning, dvs visuellt följa en stjärna genom ett parallell-monterat teleskop, är en gammal tumregel att guideteleskopet ska ha dubbla fokallängden som det fotograferande teleskopet har. Det kan du kanske åstadkomma genom förlängning med barlow.

Ditt initiativ är gott men förbered dig på att det blir en ganska jobbig övning. Jag har varit där på 70-talet - och då hade jag ändå motordrift i RA med frekvensomvandlare men ingen justering i DEC.
Det är inte bara det att du ska hålla guidestjärnan i mitten av ett belyst dubbelt hårkors, när du justerar, ska du också undvika att teleskopet vibrera så att det uppstår spår i bilden.

På den tiden jag höll på med detta, var det film som gällde och eftersom filmens känslighet minskade efter endast några minuter, var det visserligen känsligt men inte så känsligt som dagens digitalkameror som behåller inställd känslighet hela tiden.

Vill du inte skaffa GoTo-paket, rekommenderar jag dig därför att åtminstone skaffa motorer på båda axlarna med fjärrkontroll så att du inte rör teleskopet när du guidar. Alternativt att du inte fotograferar genom teleskopet utan sätter kamera med objektiv ovanpå teleskopet och använder teleskopet som guidetub. Det är den absolut lättaste och billigaste lösningen. Kör med ett objektiv på mellan 20 och 100 mm brännvidd - helst fasta brännvidder (om du inte har en s.k. proffs-zoom).

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt