går en planetkamera att använda som autoguider

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

går en planetkamera att använda som autoguider

Post by Frost »

jag tänker på tre saker som jag behöver,ccd kamera en autoguider och en planetkamera fast jag har min nikon d60 så det jag tänker köpa först är en autoguider eller en planetkamera, jag har sett planetkameror som också kan användas som autoguider fast jag hade tänkt att köpa en ganska bra planetkamera som den här http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... amera.html och det verkar inte som att jag kan använda den som autoguider.
tängte att jag kunde använda den som guderkamera när jag fotade deep sky och som planetkamera när jag fotade planeter då guidining inte är lika viktigt.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: går en planetkamera att använda som autoguider

Post by thanders »

En guidekamera bör ha ST-4 utgång som du ansluter direkt till monteringen. Du har väl en EQ6?
Har du sett den här:
http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... ket-1.html

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: går en planetkamera att använda som autoguider

Post by stoffe »

En ST4 utgång är nästan ett måste, det alternativ som finns om man kör EQMOD är pulseguidening. Däremot är det inte nödvändigt att ST4 utgången sitter på kameran, det går alldeles utmärkt att använda DMK31 monokameran till autoguidening men då krävs en extern ST4 utgång som kopplas till en utav datorns USB-portar alternativt att man använder pulseguidening om man har möjlighet till det. Exempel på ST-4 till USB konverterare är GPUSB från Shoestring Astronomy eller Hitec Astro USB Guider.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: går en planetkamera att använda som autoguider

Post by Frost »

tack för länken thanders, kameran verkar vara bra för det priset antar att det är för ett den inte har kylning. fast själva refraktorn var lite för liten än vad jag tänkte köpa, i framtiden så hade jag tänkt att köpa en eq1 eller en lätt montering som jag kan ta med på en resa utomlands plus refraktorn så har jag ett bra kit att fota widefield, jag tängte på orion awsome guiderpaket den verkar vara bra, annars så tänker på vad jag behöver för en bra guidning, när kan man komma upp på 20 minuters exponeringarna räcker det med en autoguider och pec training,

stoffe, jag har aldrig fått eqmod att fungera vet du någon tutorial som är bra?
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: går en planetkamera att använda som autoguider

Post by stoffe »

Hej

Jag tycker dokumentationen som följer med eqmod är utmärkt bra.

http://eq-mod.sourceforge.net/tutindex.html

I princip allt står där t ex hur man gör sin egen EQMOD kabel osv. Jag kan även hjälpa till med byggandet av en EQMOD kabel. EQMOD kan jag visa hur man använder i klubblokalen om du vill.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: går en planetkamera att använda som autoguider

Post by AstroFriend »

Hej Frost.
Vad är det som inte fungerar med eqmod?

Har du handterminalen med eller det kopplad direkt?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: går en planetkamera att använda som autoguider

Post by Frost »

AstroFriend wrote:Hej Frost.
Vad är det som inte fungerar med eqmod?

Har du handterminalen med eller det kopplad direkt?

/Lars
allt fungerar inte för mig, jag får ingen kontakt vare sig jag kopplar direkt till monteringen eller om jag kopplar igenom handkontrollen, detta är kabeln jag använder http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ter-p38885 , jag kan tänka mig att det är just kabeln som är felet fast jag har ingen aning om hur jag gör en egen.
I princip allt står där t ex hur man gör sin egen EQMOD kabel osv. Jag kan även hjälpa till med byggandet av en EQMOD kabel. EQMOD kan jag visa hur man använder i klubblokalen om du vill.
det skulle vara fint att få en visning utav programmet och eventuellt bygga en kabel fast jag har inte så mycket tid att åka ner till Uppsala kanske på en helg i så fall.
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: går en planetkamera att använda som autoguider

Post by AstroFriend »

Hej Frost!
Den kabeln/adaptern kan du bara ansluta till handterminlen, ansluter du den direkt till E6 monteringen kan något gå sönder då spänningsnivåerna på signalerna inte är kompatibla.

Om vi förutsätter du installerat.
ASCOM
och
EQMOD

Samt använder stjärnkartprogrammet CDC Cartes du Ciel, vilket är det program EQMOD rekommenderar, fast andra fungerar också men du kan ju börja med detta tills du fått allt att fungera.

När du har CDC igång och EG6 ansluten (via handterminalen) och spänningsatt. Handterminalen brukar jag inte använda själv, men vill minnas man skall ställa in den i datorläge utöver tid och plats.

Går du in i CDC menyn Telescope>telescopesetting. I systemfönstret under telescope skall ASCOM vara förbocket.

Sedan menyn i CDC Telescope>Controll panel
Välj select i interfacemenyn.
I rullfönstermenyn som kommer upp välj EQMOD ASCOM HEQ5/6, finns den inte där är inte installationen riktig.

Sedan väljer du config från ASCOM inteface fönstret.
Kontrollera att port stämmer med den COMXX som din USB till Serieadapter tilldelats. Du kan se det i windows system och enheter under portar (COM och LPT). Har du flera seriella enheter anslutna så prova att ryck ur USB kontakten så du ser vilken det är.

Om du senare ansluter din USB adapter till ett annat USB uttag på datorn får den i regel ett nytt COM port nummer tilldelat, så när du väl fått igång det reservera ett USB uttag för just denna.

Om jag inte missat något borde detta räck för att få kontakt med monteringen. Efter det har du flera andra saker att configuera innan det är klart att använda.

Jag är jättenöjd med EQMOD, speciellt sedan jag köpte adaptern EQMOD Direct så jag kan ansluta utan handterminal. Stoffe kan nog hjälpa dig med denna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: går en planetkamera att använda som autoguider

Post by thanders »

Frost wrote:jag tängte på orion awsome guiderpaket den verkar vara bra.
Just den guidekameran (Orion StarShoot AutoGuider) har jag. Den fungerar bra som guider, men är heller inte kyld. Skulle inte tro att det är nödvändigt med kylning eftersom planeterna är ljusstarka.

Jag byggde om en 9x50mm sökare till guideteleskop och guidar min 1800mm Mak på en NEQ6 inom typiskt 1,5bågsekund med den.
Annars är 200mm som guider nog i underkant för mitt teleskop, men det fungerar uppenbarligen hyfsat.

På Astronomy Shed http://www.astronomyshed.co.uk är Skywatcher ST80 mkt populärt som guideteleskop. Den optiska kvalitén lär vara bättre än vad priset antyder.
http://www.astrosweden.se/startravel-80-az3-/20908-0
http://www.astrosweden.se/startravel-80 ... op/20191-0

Funderar själv på att skaffa ett sånt.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: går en planetkamera att använda som autoguider

Post by Frost »

har tittat på olika autoguiders nu men vet ni villken som är bäst, det jag tänker just nu är en st80, bordsvariant så har jag ett portabelt reseteleskop, plus ALCCD5-II autoguider och planetkamera, det jag undrar är räcker det här för att få en lång exponering på 10-15 minuter,
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80