Nex / Synguider - guide

Utrustning och metoder.
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Nex / Synguider - guide

Post by Corpze »

Hej, satt härom natten och skrev ihop en enkel guide för att få Nex och Synguider att fungera så bra som möjligt, tricket är att finna en guidestjärna i guideteleskopet, använd hög förstoring, kanske 10mm okular.
Autoguiden.doc.zip
(113.34 KiB) Downloaded 346 times
MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Balboa
Posts: 10
Joined: 2012-10-17 14:30:02
spamtest: JA

Re: Nex / Synguider - guide

Post by Balboa »

hej Daniel
Hur gör jag för att öppna filen.
jag har själv en synguider och ett skywather 102,500mm som guideteleskop som jag ej har testat ännu
det vore bra om man kunde läsa din skrivna manual
Mvh Ronny
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nex / Synguider - guide

Post by Corpze »

Det är en vanlig Word-fil som är komprimerad, den borde få att öppna i Word, open Office eller wordpad etc...

Mvh
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Balboa
Posts: 10
Joined: 2012-10-17 14:30:02
spamtest: JA

Re: Nex / Synguider - guide

Post by Balboa »

Tack Daniel nu funkade det att öppna.
Jag avlägger rapport vid något senare tidpunkt när jag har testat synguiden ihop med teleskopet.
Enda gången jag har testat synguidern och guidetuben är på ett kamerastativ få att se om han hittade
några guidestjärnor, om brännvidden är för kort får man använda en barlow
Mvh Ronny
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nex / Synguider - guide

Post by Corpze »

Jag har använt den nu varje kväll med lite olika stjärnor, dels för att lära mig apparaturen men även för att se var begränsningen går. igår testade jag på Arcturus, mag 0.2, idag testar jag på Unukalhai, mag 2.63, tillsammans med min SW ST102mm, 500mm. Det ska och går alldeles utmärkt.
Just nu så har jag polinställt, gjort en 2-star align, letat upp stjärnan med ett DIY 12,5mm hårkors-okular.
Sedan dubbelkollade jag så att stjärnarn följer antingen DEC eller RA-axeln när jag "slewar" manuellt med handkontrollen (antingen den på monteringen eller den till synguidern)
Det glömde jag skriva till på guiden, skall göra det vid nåt tillfälle. Annars följde jag guiden jag skrev (och delvis hämtade info på nätet)
Nu hoppas jag på bra guidning vid nästa fotoutflykt :)

Edit, nu är guiden uppdaterad och på balkongen guidar den SPOT-ON (den rör sig inte ett uns från hårkorset) i 20 min nu :)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Nex / Synguider - guide

Post by Wolfgang »

Fick min Nexguider igår från Teleskopservice, som har blixtsnabba leveranser varje gång. Tack Berit och Hans för perfekt service. Ikväll regnar det, men i morgon fredag 18de verkar som jag kan göra första testen. Har också inhandlat (från samma firma) Celestrons off axis guider, lite pyssel att få den med samma focus som min Nightscape 8300, eftersom manualen föreslog att man skulle ha en mellanring, vilket visade sig vara fel, kameran skall sitta direkt på OAG.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nex / Synguider - guide

Post by Corpze »

Spännande, berätta gärna hur det går för dig med off axis guidern och hur lätt/svårt du hittar guidestjärnor!
Jag gillar denna fristående guidern mer och mer, i lördags körde jag över en timme utan problem.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;