Polinställning med nya SW FW V3.32

Utrustning och metoder.
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Polinställning med nya SW FW V3.32

Post by Corpze »

Hej, jag laddade in nyaste FW från skywatcher till min EQ6a och givetvis hade jag inte testkört den innan VSP, så jag stod där och undrade hur i all världen jag skulle använda RA-ringen för at "vrida" polsökaren rätt. I displayen så visades Polaris in PA-scope: 04:16. Inget mer.
Polstjärnan skall ju givetvis ställas på 04:16, men hur använder jag RA-ringen till min hjälp? det stämde inte för fem öre.

En annan fråga jag har är, hur skall polsökaren sitta i monteringen? Om monteringen står på 24 (RA), skall då den lilla ringen stå kl 24?
MVH
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Polinställning med nya SW FW V3.32

Post by Frazze »

Jag tror polsökaren kan sitta lite hur som helst, det verkar de inte bry sig om vid monteringen i fabriken.

Så här gör jag:
Vrid monteringen i RA så att den lilla polaris-cirkeln pekar rakt ner i polsökaren. Ställ in RA-cirkelskalan på 12.
Vrid sedan RA så att RA-skalan matcher klockslaget i handkontrollen (Tror det är övre skalan på EQ6). Då bör cirkeln i polsökaren befinna sig där polaris skall vara och det är bara att justera in ALT och AZ så att polaris hamnar i cirkeln.

Jag kan ha blandat ihop om man ska använda övre eller undre skalan, så hamnar polaris-cirkeln helt fel så testa använd andra skalan.

/Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Polinställning med nya SW FW V3.32

Post by Corpze »

Ok, ska prova det så fort det blir tillfälle, ska inte polaris vara kl 12 när man sätter RA-ringen på 12? Det är den övre skalan man ska använda (övre hemisfären, övre skalan ;) )

Själva justeringen är inga problem, kunde polinställa skapligt med förra fw, ska dubbelkolla någon gång så att centreringen på okularet är 100% med RA-axeln också, var ett år sedan jag kollade det sist.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Polinställning med nya SW FW V3.32

Post by Frazze »

Corpze wrote:Ok, ska prova det så fort det blir tillfälle, ska inte polaris vara kl 12 när man sätter RA-ringen på 12? Det är den övre skalan man ska använda (övre hemisfären, övre skalan ;) )

Själva justeringen är inga problem, kunde polinställa skapligt med förra fw, ska dubbelkolla någon gång så att centreringen på okularet är 100% med RA-axeln också, var ett år sedan jag kollade det sist.
Nej polaris skall vara kl 6 för polsökaren vänder bilden upp och ned. Så när polaris är kl 6 i polsökaren är den 12 i "verkligheten". :)
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Polinställning med nya SW FW V3.32

Post by Corpze »

Givetvis... Haha :geek:
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;