Polinställning utan att kunna se Polaris

Utrustning och metoder.
Post Reply
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Polinställning utan att kunna se Polaris

Post by anders »

Hej alla kunniga.
Jag har en balkong i söderläge med god sikt österut och mindre bra västerut, jag bor i Solna och har alltså utsikt rakt in mot Stockholm, extremt ljusförorenat med andra ord. Jag kan alltså bara se ljusstarka objekt. Finns någon metod att under dessa begränsade förutsättningar göra en "polinställningen" så Go to och följ funktionen fungerar tillfredsställande även för kortare fotografering ?
Mvh Anders.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Polinställning utan att kunna se Polaris

Post by Peter R »

Jag har i stort sett fri sikt åt alla håll men det är ibland så mycket dis att jag knappast ser Polstjärnan eller så kan jag ha bråttom att komma igång och inte behöver superprecision i följet. till exempel för att fotografera Solen, Månen eller Jupiter.
Då använder jag bara en kompass för att få riktningen mot nord och ett vattenpass för att få höjden till Polaris.
Har du fått in en bra inställning så kan du göra 3 markeringar på balkongen för stativet så går det fortare nästa gång.
Annars är det drift align som gäller. Det finns många tutorials på nätet.

/*Peter R
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Polinställning utan att kunna se Polaris

Post by anders »

:good: :good:
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Polinställning utan att kunna se Polaris

Post by Robert »

Jag polinställer med hjälp v programmet PoleAlignMax. Fungerar mycket bra och kräver ingen sikt åt norr. Kräver dock en kamera och MaximDL.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Polinställning utan att kunna se Polaris

Post by anders »

Robert wrote:Jag polinställer med hjälp v programmet PoleAlignMax. Fungerar mycket bra och kräver ingen sikt åt norr. Kräver dock en kamera och MaximDL.
Och en dator antar jag :good:
Mvh Anders.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Polinställning utan att kunna se Polaris

Post by Robert »

Japp.