Nexstar 127 SLT autoguidning?

Utrustning och metoder.
Post Reply
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Nexstar 127 SLT autoguidning?

Post by tqila »

har försökt att få fram någon info angående nexstar 127 slt och astrofotografering men inte lyckats hitta info om det är så att teleskopet har autoguidning/följer objektet på himlen så att man kan montera en DSLR piggy-back (eller med t-ring genom okularhålet) och på så sätt fota med långa slutartider.

det enda jag fått fram är att stativet är rangligt och då svårt att fota för att det lätt blir vibrationer. men det jag vill veta är om det faktiskt är så att teleskopet rör sig efter objektet så man kan ha långa slutartider eller om det är så att man måste följa objekten manuellt med handkontrollen?

och om det går att montera en dslr-kamera piggy-back samt om det går med t-ring?
Nexstar 127 SLT
Thomas M
Posts: 18
Joined: 2011-10-13 20:05:11
spamtest: JA

Re: Nexstar 127 SLT autoguidning?

Post by Thomas M »

Har inte manualen framför mig just nu men jag har för mig att det ska gå att följa objekt. Ska försöka kolla upp det ikväll!

Har du testat att googla på foton tagna med instrumentet i fråga? På så sätt får du nog veta...
Glad amatör, även kallad astrosmurf.

Nextar 127SLT
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: Nexstar 127 SLT autoguidning?

Post by tqila »

jag har googlat lite men inte fått några andra träffar än där folk påpekar att det blir dåliga bilder pga stativet och att man måste förstärka det.

men ingen som nämner om teleskopet faktiskt rör sig efter objekten automatiskt eller om det är som mitt astromaster 130eq att man får snurra på rattar för att följa objektet (eller i nexstar's fall förmodligen trycka på knappar på handkontrollen)

och heller ingen som nämner om det går att fästa kameran piggy-back (dock läste jag någonstans att det går med t-ring i okularhålet, men det går väl förmodligen på de flesta teleskop)

vore jättetacksam om du kunde kolla upp det i din manual =)
Nexstar 127 SLT
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Nexstar 127 SLT autoguidning?

Post by anivision »

Teleskopet följer objektet på så sätt att den kompenserar för jordrotationen med att röra sig i både höjd och sidled. Just detta är dock nackdelen med alt-azimuth-monteringar, det gör att objektet, förutom att stanna kvar hyffsat i mitten av synfältet, också roterar. Detta gör att stjärnorna blir mer och mer avlånga ju längre ut i kanten på bilden man kommer. Hur tydlig effekten blir avgörs dock av hur lång exponeringstid man använder. Detta är heller inte något man kan kompensera för med en autoguider. Dessutom verkar det inte vara någon autoguideport på den, troligtvis för att det är ganska onödigt på denna typ av montering...

Bättre att satsa på ett teleskop som detta då det har en inbyggd "wedge", en pinne som får monteringen att luta:
viewtopic.php?f=32&t=6191
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: Nexstar 127 SLT autoguidning?

Post by tqila »

hm, är inte riktigt säker jag förstod det där.

hur kan objektet snurra runt? :)
jag tog det som en boll som rullar (fast stillastående då dvs)

menar du att teleskopet inte kan röra sig i en båge för att motverka detta eller är jag helt fel ute nu?
Nexstar 127 SLT
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Nexstar 127 SLT autoguidning?

Post by Corpze »

Nästan rätt, man kan säga att stjärnhimlen vrids, och det är just den som alt/az inte fixar... Svårt att förklara dock :-)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: Nexstar 127 SLT autoguidning?

Post by tqila »

ok :)

så det är fortfarande 600-regeln som gäller för att kunna fota med detta teleskop?
(dvs likadant som att fota med kamera utan teleskop och utan utrustning som motverkar jordens rotation)

eller går det att ha lite längre slutartider?
Nexstar 127 SLT
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Nexstar 127 SLT autoguidning?

Post by Cassini »

Kallas Field Rotation på engelska. Jag är inte förmögen att förklara det på ett enkelt sätt så jag skickar med en länk:

http://www.stargazing.net/yizen/fieldrotation.html
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: Nexstar 127 SLT autoguidning?

Post by tqila »

tack för länken, dock såg jag direkt att det där är något jag kommer somna av innan jag läst klart. :)

alldeles för mycket algoritmer och formler för att jag ska ens försöka förstå :)

men nu vet jag iallafall att det inte går att fota med teleskopet (dvs inte bättre än om jag bara fotar med min DSLR)
Nexstar 127 SLT
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Nexstar 127 SLT autoguidning?

Post by ThomasK »

Fenomenet syns tydligt om man följer stjärnhimmeln ett tag. Ett exempel är Castor och Pollux i Tvillingarna. När Tvillingarna går upp i öster står Castor och Pollux nästan lodrätt mot horisonten, men när de går ner i väster har de roterat till nästan parallellt med horisonten. Man ser det också på halvmånen som ibland står lodrätt men ibland nästan ligger ned.
Thomas Karlsson
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Nexstar 127 SLT autoguidning?

Post by Cassini »

tqila wrote:ok :)

så det är fortfarande 600-regeln som gäller för att kunna fota med detta teleskop?
(dvs likadant som att fota med kamera utan teleskop och utan utrustning som motverkar jordens rotation)

eller går det att ha lite längre slutartider?
Det är många variabler som påverkar hur stor effekten blir av field rotation. Bland annat latituden du befinner dig på, hur högt objektet står på himlen osv. Svårt att sätta en exakt siffra. Hittade en enklare men ändå utförlig förklaring här där det även skrivs om tips hur man delvis kan korrigera det i speciell programvara:

http://calgary.rasc.ca/field_rotation.htm

Mitt tips är dock att inte grotta ner sig i just detta fenomen första tiden. Njut av teleskopet och vad du ser visuellt först. Det är lite det som är tjusningen med denna hobby. Man blir aldrig fullärd och det finns alltid nya roliga utmaningar. Efterhand hittar man kanske ett favoritområde såsom variabla stjärnor, dubbelstjärnor, deep sky, planeter eller fotografering. Även skrivbordsastronomi är väldigt kul vilket är räddningen när man upplever fyrtiosjätte molniga natten i rad. :green:
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nexstar 127 SLT autoguidning?

Post by Hans Bengtsson »

Lycka till med teleskopet!

En sak att tänka på:
Den mänskliga hjärnan är specialdesignad för att inpränta och komma ihåg mönster. Det är därför vi minns ansikten så bra. Stjärnhimlen är full av mönster. Om man aktivt söker memorera de små stjärnfigurer man ser (på kartan och i teleskopet) så kommer man på ganska kort tid bli välbekant med ett förbluffande stort antal, och det går då mycket lättare att navigera på himlavalvet.

M v h
Hans Bengtsson