En fundering kring råd gällande motordrivet EQ till DSLR

Utrustning och metoder.
Post Reply
terry
Posts: 3
Joined: 2012-02-29 17:10:11
spamtest: JA

En fundering kring råd gällande motordrivet EQ till DSLR

Post by terry »

Hej! Först och främst, vilka fantastiska bilder ni tar och lägger upp här, verkligen en fröjd för ögat (och fantasin!).
Jag känner att jag väldigt gärna vill prova på lite mer, men fortfarande väldigt enkel, astrofotografering. Precis över Barn door nivå så att säga.

Har haft foto som hobby & passion i 14 år nu så är ganska väl rustad i grunderna i foto men just tillbehörsbiten för det här är helt ny mark och jag tänkte fråga om råd bland er som är lite mer kunniga.

Har ägnat senaste tiden åt att läsa så ögonen blöder och sambon börjat utrycka sitt missnöje över att jag ägnar halva natten åt det och vandrar runt rödögd om dagarna. Hon kommer säkert bli överförtjust när jag väl kommer igång och är ute och ränner hela nätterna. Vad jag har kommit fram till är iallafall att jag vill ha en motordriven EQ lösning att montera mellan stativ och kamera.

Alternativet är astrotracern O-GPS1 (http://forums.dpreview.com/forums/readf ... d=39284452) som verkar fungera väldigt bra men vara svår att kalibrera, och i andra trådar inte fungera så bra alls. Nackdelen med den är att jag kommer att behöva flytta runt kameran för att hålla det jag vill på samma ställe efter 2-3 bilder, fördelen är att den verkar väldigt smidig och kan ge så mycket som 60 sekunder och uppåt med 300mm objektivet. Jag vill ta många exponeringar och stacka ihop dom sedan för bästa resultat.
Priset på den verkar vara runt 2.200-2.500kr.

Med en motordriven EQ lösning föreställer jag mig att jag förutom att slippa rikta om kameran så ofta även kommer att lyckas med längre slutartider utan stjärnspår vilket känns väldigt attraktivt! Men här brister mina kunskaper och jag skulle gärna ta emot tips!
Vad jag har hittat är Sky-Watchers EQ-1-montering av tysk ekvatoriell typ (http://www.rymdbutiken.com/product.html ... gory_id=18)
Med motorpaket skulle det landa på ungefär detsamma som för O-GPS1.
Det finns gott om sidor som säljer olika saker, men jag vet helt enkelt för lite för att kunna bedöma vad jag behöver för det jag vill göra, vad som skulle vara okej, och vad som skulle vara rent skräp.



Utrustningen jag redan äger och tänkt använda är en DSLR (pentax k-5), stativ, trådutlösare samt objektivparken som sträcker sig från 16mm upp till 300mm. Jag har inget teleskop och inga planer på att skaffa ett annat än om det skulle följa med som paketlösning för monteringen.
Jag är inte på jakt efter något system som kräver att jag kopplar in det till en dator utan en "kom-igång" montering strax över Barn Door nivån, jag släpar redan med mig "bara det viktigaste" när jag går ut på fotopromenad, dvs kamera, massor med batterier varar hälften inte ens passar till mina prylar, blixt, diffusor av glassburkar och yoghurtflaskor, alla objektiven, mellanringar, trådutlösare, stativ, macrobälg, extra snus, konverterare, gamla manuella takumar objektiv (bara ifall andan skulle falla på). Osv, osv, så värst mycket mer att släpa runt på behöver jag verkligen inte :)

Huvudplanen är att fotografera med fokallängd på 16mm, 50mm, 85mm samt 200mm.

Alla tips och tankar mottages tacksamt! Ni ser ungefär vars mina tankar om pris ligger, pluggar till sjuksyrra med CSN så jag kommer nog inte bli just nå rikare i framtiden heller :)
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: En fundering kring råd gällande motordrivet EQ till DSLR

Post by Frazze »

Om man tänker fota enbart med vanliga objektiv och har all fotoutrustning redan så kanske en Astrotrac kan vara något?
Den fäster man bara på sitt vanliga stativ och sen är det bara att tuta och köra.

Tror Göran Strand här på forumet har en sådan.

http://www.astrotrac.com
terry
Posts: 3
Joined: 2012-02-29 17:10:11
spamtest: JA

Re: En fundering kring råd gällande motordrivet EQ till DSLR

Post by terry »

Tusen tack för tipset! Läste igenom och den verkar vara precis vad jag hade tänkt mig! Förstod jag texten rätt är den "all inclusive", och det behöver inte köpas till motorer och polarscope heller. Den ska jag försöka läsa mer om. Stor och dyrare (såklart:) men klart intressant.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: En fundering kring råd gällande motordrivet EQ till DSLR

Post by glappkaeft »

terry wrote:Tusen tack för tipset! Läste igenom och den verkar vara precis vad jag hade tänkt mig! Förstod jag texten rätt är den "all inclusive", och det behöver inte köpas till motorer och polarscope heller. Den ska jag försöka läsa mer om. Stor och dyrare (såklart:) men klart intressant.
Dubbelkolla det där med polsökarteleskopet. Jag har en relativt ny Sky & Telescope liggandes någonstans med ett test av den produkten och om jag inte minns fel så sa dom att det är ett tillbehör. Mitt minne är dock inte ofelbart, traven av S&T är hög och vilka tillbehör som följer med kan ju variera (med mitt Celestrontelekop följde polsökaren med fast det skulle vara ett tillbehör enligt manualen).
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
terry
Posts: 3
Joined: 2012-02-29 17:10:11
spamtest: JA

Re: En fundering kring råd gällande motordrivet EQ till DSLR

Post by terry »

glappkaeft wrote:
terry wrote:Tusen tack för tipset! Läste igenom och den verkar vara precis vad jag hade tänkt mig! Förstod jag texten rätt är den "all inclusive", och det behöver inte köpas till motorer och polarscope heller. Den ska jag försöka läsa mer om. Stor och dyrare (såklart:) men klart intressant.
Dubbelkolla det där med polsökarteleskopet. Jag har en relativt ny Sky & Telescope liggandes någonstans med ett test av den produkten och om jag inte minns fel så sa dom att det är ett tillbehör. Mitt minne är dock inte ofelbart, traven av S&T är hög och vilka tillbehör som följer med kan ju variera (med mitt Celestrontelekop följde polsökaren med fast det skulle vara ett tillbehör enligt manualen).
Tack för rådet. Jo har verkligen inte tänkt göra något förhastat särskilt eftersom det är ett helt nytt fält för mig och terminologin är ofta rena grekiskan, dubbad till spanska. Har bara en vag uppfattning om vad som kan behövas för det jag vill göra.
Tänker läsa på några månader till innan jag gör slag i saken, ekonomin är på tok för ansträngd för att jag ska ha råd med "misstag". Med lite tur så känner jag mig varm i kläderna lagom till försommaren och kan möta höstens mörker i nybörjarvänliga temperaturer med inprövad utrustning. Till min stora glädje såg jag att släkten har koja mitt i ödemarken, helt perfekt läge enligt light pollution-kartorna jag sett!
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: En fundering kring råd gällande motordrivet EQ till DSLR

Post by glappkaeft »

Var någonstans bor du? Det kan finnas en astronomiförening i din närhet och det brukar gå så mycket bättre, billigare och snabbare om man kan lära av andras misstag istället för av egna. ;)
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer