Varför ovala stjärnor?

Utrustning och metoder.
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Varför ovala stjärnor?

Post by Cristofer »

På många av mina bilder har jag problem med att stjärnorna inte är runda. Vad kan det bero på? Igår var jag ute och testade fota (första gången den här säsongen) och stjärnorna blev inte helt runda.

Jag använder följande grejer:
CGEM-montering med en WO FLT110 som fototub
WO 80 som guideteleskop
Smartguider som guider.
Canon 350D

Bläddrar man mellan bilderna på kameran så är stjärnorna på exakt samma ställe, så guidningen håller stjärnorna på plats, men dom är avlånga och det verkar vara i RA-axeln som dom varierar.
Kan det bero på guide rates? den är inställd på 50% av sidereal. Vad händer om man ökar/minskar?
Kan det bero på aggressivitet på guidern? Eller kombinationen guide rates/aggressivitet?
Kan det bero på backlash? Man kan ställa in backlash, men den är nu på noll.
Jag har PEC-tränat, men tycker inte att det blev någon skillnad.
Kan monteringen vara instabil på något sätt?
Eller är det guidekameran, någon som har erfarenhet av smartguider?

Många frågor blev det.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by Starsoft »

Hej

Om du lägger in en bild här så går det lättare att se vad som kan vara problemet.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by Cristofer »

Här kommer en bild från förra säsongen. Kameran sitter fortfarande kvar på teleskopet och jag har inte tagit flats än, så för tillfället får det bli en gammal bild, med samma problem. Bilden är croppad men i fullstorlek.

Image
http://rymden.files.wordpress.com/2010/08/m51.jpg
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by Bengt »

Jag ser direkt att du har precis samma problem som jag där framförallt större stjärnan strålar på ett ojämnt sätt. Jag skyller detta på den där skitfokuseraren som sitter på dessa tuber. CCD chipet hamnar lite snett i strålgången.
Tror även om det är så din guider visar en fin kurva du lider av det problemet som många av oss tampats med flexproblem.
Bättre balansering kan kanske bota en del.
Det är min teori.
Hur har du hängt upp din guidetub?
Fråga två har du använt reducerare?


Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by Jonas »

Hej Christofer,

Svårt att ge ett entydigt svar men sitter kameran monterad bra på teleskopet, dvs den sitter vinkelrätt monterad mot objektivet? Dum fråga kanske men som du vet kan minsta avvikelse ge upphov till oönskade optiska fenomen.

Jag ser att du har en WO och eftersom jag alldeles helt nyligen intresserad mig för en 132 FLT, fick jag information om att linserna på denna teleskop i vissa fall suttit för hårt spända i linscellen och därför gett upphov till s.k. "pinched stars". Du kan läsa mer om fenomenet här: http://www.wilmslowastro.com/tips/m80collimation.htm
Det hade varit tråkigt om det är det sistnämnda eftersom det kräver ett ingrepp i optiken. Hoppas det finns en enklare förklaring!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by Bengt »

Har ju läst om pinched star tidigare men blir inte klok på om det syns även visuellt.

Mitt lilla fenomen uppstår framförallt när kamerans fokuspunkt hamnar långt ut . Då är det större risk för kamerans chip sitter lite snett.Visuellt kan jag inte se något konstigt.

Bengt
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by Cristofer »

Guidetuben sitter fast med guideringar ovanpå teleskopet. Jag använder en flattener (WO FLT Flattener). Jag har försökt balansera så gott jag kan, men det är svårt att veta om det verkligen är balanserat. Finns det något bättre sätt än att bara känna om det är i balans?

Kan det vara ett rent optiskt fel? Jag har märkt att stjärnorna strålar konstigt, men just nu är det ett sekundärt problem då jag vill först och främst ha dom runda. Men det kanske finns ett samband?
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by Jonas »

Om man säger så här; de första åren/året som WO levererade sina 132 FLT, hade flera köpare problem med för hårt spända linsceller. Vissa sände tillbaka tuberna för justering och när de fick tillbaka dem, var de fortfarande inte riktigt OK.
Det är mest en hypotes att din refraktor skulle vara behäftad med samma problem men likheten med bilden i den länkade sidan finns. Kan du få refraktorn undersökt?
Jag vill varna dig för att skruva isär teleskopets optiska del. Johannes Jensen i DK gjorde det och när han efter många vedermödor själv justerat kollimeringen, menade han att det nog hade varit värt att sända tuben till WO istället - även om det inneburit några tusen i frakt.
Jag vill som sagt inte "måla fan på väggen" men det skulle vara bra om du kunde på en optisk test av optiken. Efter en sådan vet du i varje fall om felet sitter där eller någon annanstans.

Bengt, du nämner fokuseraren. Jag bytte lite funderingar runt denna med Astro-Erik och han menar att han inte riktigt kan förstå kritiken men menar också att den inte klarar en tung CCD-kamera med filterhjul. En DSLR menar han ändå att den ska klara.
Det ska också sägas att jag läst artiklar från dem som tycker ungefär som du Bengt.
Jag har också läst att WO har bytt ut fokuserarna på senare modeller. Stämmer det?

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by Lazze »

+1 för pinched optics vad gäller den starka stjärnan i bilden och problemet gäller inte bara WO.

Jag köpte en Meade 5000 klon från Opticstar i slutet av förra året. Kollimeringen var fel, och jag lyckades inte kollimera om den. Det var som att linserna satt fast i cellen. Jag hade en lång mailväxling med Opticstar som slutade med att jag fick skicka linspaketet till fabriken i Jinghua för kollimering eftersom de hade rätt verktyg att göra om det. Opticstar vågade inte göra det.
När jag fick tillbaka den var kollimeringen bättre, men spikarna i stjärnorna som kommer av att kollimeringsskruvarna är för hårt spända hade blivit värre.

Vad gäller de äggformade stjärnorna: Hur bra är polinställningen på stativet. Har du kollat hur många bågsekunder/bågminuter du ligger från polen?

/Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by Jonas »

Christofer, jag skulle vilja föreslå att du tar upp diskussionen på http://www.cloudynights.com/ Där finns en hel drös kunniga människor i ämnet som troligtvis kan hjälpa dig. Åtminstone till besslut om vad du ska testa.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by skafar65 »

Hej

Jag tycker helt klart att problemet måste bero på dålig följning i detta fallet. Det ser man ju klart och (otydligt) på M51 i bakgrunden. Galaxen är ju ganska suddig vilket beror på att guidningen inte varit bra. Hade bara stjärnorna varit riskornsformade och Galaxen skarp, då hade det varit ett problem. Sådana här bilder har jag fått fram i 100 tal :) Prova med ett par korta exponeringar, typ 10 sek. Stacka dessa. Hur ser det ut då? Om det inte heller funkar prova ännu kortare. Är stjärnorna fortfarande risformade då vet jag inte... Kanske någon form av vibrationer?

Mvh //Micke
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by GAIS »

Som jag ser det är det följningen som är dålig eller flex.
Flexen skulle jag gissa på då jag själv har en FLT... och fokuseraren är ingen bra och flexar vilt.
Min fokuserare gick att justera, så den funkar fint nu... men WO har mängder av olika varianter av "samma" fokuserare så din kanske inte kan justeras.

Om du lägger upp en (1st) bild som INTE är beskuren kan jag kolla offaxis fel på CCD'n via CCDInspector.
Om dettta inte skulle vara fallet är det sannolikt ett följningsfel eller guide flex.

Sen är ju fokuseringen inte nått vidare, detta kan även bidra till att konstiga syndrom då färgerna inte träffar chipet i samma "vinkel".
Detta är nog inte problemet då vita stjärnor är lika dåliga som t.ex röda.

Kollimeringen tror jag minst på... men lättare att avgöra om man ser en ej croppad bild.

Självklart kan det vara en kass lins du har, men eftersom jag själv har en FLT110 och har haft samma problem så gissar jag helt klart på fokuseraren.


Gör så här:
1) Lägg upp en ocroppad bild
2) Lägg upp en guide log fil

Har man denna data kan du säkert få svar från nån av oss.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by Cristofer »

Tackar för alla synpunkter. Jag ska lägga upp en ocroppad bild senare, är för trött nu. Jag tror att det är guidningen som spökar. Jag gjorde ett nytt försök ikväll och denna gång använde jag mig av en webkamera och PHD guiding, istället för smartguidern. Jag tycker att resultatet blev bra, men jag har bara kollat på bilderna på den lilla skärmen på kameran så det är svårt att se, men man ser dock att dom är betydligt rundare än igår. Det är nog för tidigt att dra några slutsatser, men kanske fungerar det bättre med en dator vid teleskopet och PHD guiding, då man kan justera mycket mer än med smartguidern. Läste någonstans att man ska ha 2-3 sekunders exponeringstid på guidekameran, så den inte far iväg direkt om det t ex är dålig seeing. Detta kan man inte alls ställa in med smartguidern.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by skafar65 »

2-3 sekunder? Det är i varje fall inte något jag använder mig av. 1/2 - 1sek är vad jag använder. 3 sekunder hinner det hända en hel del på om man inte har en Paramount :D

Mvh //Micke
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Varför ovala stjärnor?

Post by Cristofer »

1-3 sekunder var det, hittade igen dokumentet där det stod: http://www.stark-labs.com/craig/article ... 0Stark.pdf sid 9.