Strapatser på Hallandsåsen

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Strapatser på Hallandsåsen

Post by Timo »

Hej !
Berättar här lite av strapatserna som hänt senaste tiden i observatoriet.
Jag har i några månader nu försökt få rätt på guidningen med Maxim och mina 3000 mm i fokallängd. Inte alltid så lätt om man inte har en 80 - 100.000.- montering.
Problemet är att min Cassegrain väger rätt mycket tillsammans med SBIG,s CCD och att få den i balans i deklination är det svåraste. CCD,n är ju inte bara en rund "bytta" utan den har en del som skjuter ut i sidled också och denpå verka balanseringen en del. Åt vilket håll den pekar beror på hur du vridit kameran, bildfältet skall ju helst passa in på objektet också. Jag har i alla fall balanserat upp sökaren, som är en tung liten j-kel, och som sitter klo. 11.00 baktill. Alltså påverkar den balanseringen. Placerade då en tun på andra sidan, klo 13.00 :-) fylld med lite järnskrot och vips så blev förstås balanseringen bra när tuben stod lodrätt. Testade guida men inte blev det riktigt bra ändå.
Varför inte ? Jo om man placerar tuben lodrätt och lutar den lite i deklination så kan den slå ihjäl en om råkar befinna sig i vägen....
Alltså hade jag 2 80 mm refraktorer och dessa fick jag skruva fast på var sin skena fast mer framtill på min Cassegrain och det innebar en viktökning med kanske 5 kg till. Nu hade jag en himla tur med placeringen längs med tuben då den ena inte går att skjuta fram och tillbaka i ringar utan den sitter där den sitter.
Och nu ljöd ett primalskri över Hallandsåsen, folk trodde nog vargen var här, för nu guidade Maxin +- 0,5 pixlar som sämst fast det var med 3000 mm fokallängd !
Men här får gärna någon gnida geniknölarna lite, ungefär vart 80 - 90 sekund hoppar guidningen i deklination till först upp till 1,5 pioxlar sedan ner ungefär lika långt och det kansket ett par gånger för att sedan lugna ner sig igen i cirkus 90 sekunder. Om det gjort det i RA hade jag förstått det men i deklination ?
Polinställningen är bra men inte riktigt perfekt, den klarar inte 20 min utan att falla av lite.
En vecka tidigare så la min ST2000XM CCD bara av ....... ???? Fungerade som den skulle i Maxin , gick in i Pempro för att köra en PE men var tvungen att först ladda nya uppgifter då jag precis gått ner till 1820 mm med reduceraren. Mitt under det så tvärstannde Pempro. Fick ej igång kameran efter det.
Nästa dag körde jag SBIG,s drive checker och den laddade ner nya drivrutiner men sa hela tiden att en fil fattas. Laddade då ner drive checker på nytt och provade igen med bra resultat. MEN, min XP ville inte kännas vid några drivrutiner så kameran gick inte igång. Provade i Vista men samma sak.
Laddade ner Driver checker ett antal gånger de kommande dagrna men XP och Vista ville inte ge med sig. De kunde inte hitta kameran.
Till slut så tog ja bort drive ckecker och letade upp varenda fil som tillhör den. Fanns några dubbletter på olika ställen i datorn. Laddade sen ner drive checker igen och ett välbekant ljud från den inbyggda fläkten hördes. Äntligen efter flera dagars sökande fick jag äntligen igång den. Tyvärr hade ett antal fina nätter bara dragit förbi.
Men som luurad amatörastronom så är man van att det bara inte fungerar då och då.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Strapatser på Hallandsåsen

Post by Robert »

Guida vid 3000 mm är ingen barnlek. Jag har försökt lite med AAK's C11a och Losmandy. Efter det köpte jag egna teleskop med mer lätthanterlig fokallängd :)

Jobbigt med strulande drivrutiner. Själv höll jag på i 2 dagar med att få ordning på Windows installer som ville starta varje gång jag tog en bild i MAximDL :) Efter mycket registry pill och ominstallationer så fick jag det att fungera :)

Lycka till och hoppas vi får se nått resultat från dig snart
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Strapatser på Hallandsåsen

Post by Lazze »

Jag känner igen symptomen. Har själv tillbringat de senaste fina kvällarna med felsökning :(

En fråga om guideproblemen: Är det bara i Dec det hackar till eller får du möjligtvis något hack i RA samtidigt?

/Lasse
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Strapatser på Hallandsåsen

Post by Timo »

Nej Lasse, oftast bara dec. Ibland blir rycket så stort att även RA drabbas fast bara lite.
Det berodde på att jag inte hade kameran alldeles exakt koordinerat med teleskopaxlarna.
En kalibrering visade att när den körde RA så flyttade sig dec ungefär 3 pixlar och v.v. så felet var inte stort.
Tittade på snäckskruven idag och den såg rätt så torr ut så jag smorde upp den och det stora kugghjulet med nytt fett.
Löser det problemet så är det ju bra.
Kollade balanseringen idag igen och jag måste säga att jag aldrig tidigare haft den så bra balanserad. Det lovar gott för framtiden.
Men man blir lite rädd när man ser hur mycket som hänger på monteringen nu. Är uppe i 20 kg men det verkar som om den blev lugnare i guidningen med mer vikt.
Har beställt Astro Physics 0.67 reducerare så jag kan gå ner till 1800 mm ibland.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Strapatser på Hallandsåsen

Post by Lazze »

OK. Jag har haft lite guideproblem på sistone och märkte att RA och Dec ofta följs åt vid de tillfällena. Tänkte att du kanske råkat ut för något liknande.
Gissar i mitt fall att det beror på att guideprogrammet känner av att ljusstyrkan på guidestjärnan ändras när Ra hackar och då reagerar även Dec, men jag vet inte om det stämmer.
I vilket fall får man hålla tummarna att du fått till lösningen på problemet. Kvällarna är alldeles för fina för att man bara ska hålla på med problemlösning :wink:

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Strapatser på Hallandsåsen

Post by Bengt »

Jag hade gissat på en kabel som drar Timo.

Har haft det bekymret någon gång. Jag löste det genom lite buntband som jag fäste ovanpå grejorna så den inte drar i nederändan.

Kan knappast vara ett periodiskt fel eftersom en kugge tar ca 6 minuter på sig runt har jag för mig .


Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Strapatser på Hallandsåsen

Post by Timo »

Nej det var inga kablar som drog. De fäster jag så långt in mot tuben att de inte drar.
har redan avfärdat de "vanligaste" orsakerna och de verkar inte vålla problemet.
Vidare går ju inte snäckskruven i dec-axeln runt som RA så det kan inte vara det heller.
Våra Losmandy går runt på cirka 4 minuter.
Blir det inte bättre nu när jag fettat in det på nytt så tätnar mystiken :?

Trodde först att jag vridit kamera så att dec x-axeln i kameran. Då måste man ju tala om att axlarna bytt plats i Maxim.

Tja, vi får se. Hur som helst så fungerar allt bättre nu än tidigare.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Strapatser på Hallandsåsen

Post by skafar65 »

Hej Timo

Att det är svårare att guida i DEC axeln med en ekvatoriell montering håller jag absolut med om. Jag upplevde samma sak med Sphinxen och Atluxen. Kunde se hur bra ut som helst men sen när den skulle korrigera så blev det oftast för mycket och monteringen "hoppade" iväg. Väldigt irriterande. Jag förmodar att du provat att köra med korrigering åt endast ett håll? Kan ju vara så att allt är för bra balanserat så den lätt dippar över. Provat med att överbalansera åt ett håll och bara ha korrigering åt det andra?

Nu har jag bara erfarenhet av två ekvatoriella monteringar, men båda var så. Ingen annan som upplevt detta?

På Meaden har jag aldrig haft samma bekymmer, andra bekymmer men inte detta :o

Mvh //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Strapatser på Hallandsåsen

Post by Robert »

Jag har aldrig råkat ut för den dec problematiken med de 2 EQ monteringarna som jag har använt men det bor ju olika gremlins i varje montering och ställer till med hyss för oss :)
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Strapatser på Hallandsåsen

Post by Timo »

Detta är nytt för mig också.
Guidningen i dec på mina monteringar har alltid varit jämn och fin så det har bara behövts mindre korrigeringar av maxim eller vad jag nu använt.
Och ja Micke, jag har provat allt t.o.m. utan korr. i dec. Och min G11 har alltid en aning mer vikt mot öster, t.o.m. detta har jag lekt en hel del med och bara att ändra vikterna 2 mm kan göra stor skillnad i guidning. Det är lätt att testa sig fram när man har Pempro som reagerar långt före en själv.
Men jag tror och hoppas att det är avhjälpt nu när jag fettade om dec-sidan.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Strapatser på Hallandsåsen

Post by Robert »

Gissar att det var något skräp i kughjulen som gjorde att det kärvade för dig då Timo. och då det släppte på den punkten hoppadeden för långt. Din omfettning tog nog bort skräpet då.