Ikväll skall jag testa polinställning...

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Ikväll skall jag testa polinställning...

Post by GAIS »

... med PEMPro, AlignMaster, PoleAlignMax samt en till som jag inte kommer ihåg just nu.
Tänkte dela med mig av mitt resultat då kanske nån kan vara intresserad... om nu inte vädret ändras...

Hittills har jag bara provat* alignmaster (www.alignmaster.de). Ett billigt program där allt som krävs är en GoTo-montering samt hålkorsockular alt kamera.
* Jag har även tidigare testat PoleAlignMax - men då var jag för "grön" för att kunna dra nån vettig slutsats. Kommer mest ihåg att det tog rätt lång tid.

Det jag direkt gillade med alignmaster var fyra saker:
1) Det är mycket snabbt (defakto är det i princip samma grej som Celestron just nu hårt marknadsför (All star polar alignment)).Det är en iterativ modell som därmed är mycket snabbare än drift. Övriga program jag tänkt testa är driftkloner allihop.
2) Det är enkelt - riktigt enkelt t.om.
3) Resultatet är bra
4) Du behöver inte kunna se "polstjärnan".

Punkt tre är ju vad man åstadkomma - så kvällen får avgöra om Alignmasters "genväg" kan matcha de övriga mer noggranna algoritmer.

Med förhoppning att jag kan återkommare senare (om ni vill).
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Ikväll skall jag testa polinställning...

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Jag tänkte också köra ikväll har laddat ned sista versionen av PAM, detta får bli en polar alignment kväll! Kommer du att vara vid teleskopet med internet connection?

M.v.h

LG
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Ikväll skall jag testa polinställning...

Post by GAIS »

Alla var kass!

Eller mer exakt - efter en fantastisk eftermiddag och bra nattprognos lyckades jag med årets första.... precis klar... moln... massor av stora höga moln som kom snabbt från ingenstans.
Tog in grejerna direkt... 5min senare regn.

Man får helt enkelt återkomma.

Hoppas på LG... skulla kul om du provade Alignmaster.

Är uppkopplad nu ett tag.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Ikväll skall jag testa polinställning...

Post by Lars-Gunnar »

Hallå,

En liten rapport från gårdagens nattsudderi m.a.p polinställning, jag gick och la mig 04:40 i morse, förbannad. Jag testade först Polealign max sedan polealign delen av Pempro.

Polealign max: Programmet funkade utan strul (nästan) men jag ifrågasätter resultatet, fick fram axel felet i den första plotdelen, den delen Robert brukar använda. Innan jag rörde någonting testade jag med olika stjärnor och felet blev olika i alla fallen från ca 15 arcmin till 300 arcmin maxfel. Frågan är vilken Ra/dec skall den första stjärnan ha? Jag lyckades inte komma så nära att fininställningen att hårkorset uppenbarade sig. Jag känner att det är för svårt att komma hyfsat nära utan polealign scopet man har ingen känsla när man skruvar och inte ser något visuellt resultat. Frågan är, skall man jobba med en och samma stjärna eller skall man hoppa mellan olika stjärnor?

Pempro strulade direkt från början, måste läsa in mig på detta bättre, PEMpro använder inte pinpoint utan någon kvasidrift metod. Det är inte alltid man får en solve direkt i pinpoint och då tar det tid, kanske Pempro är snabbare här.

En modifierad driftmetod testade jag också där man använder kameran, och kör på först en stjärna med 0 dec så nära meridianen som möjligt och kör den fram och tillbaka från chipets kanter i Ra med hårkorsets på. Man får då en tendens till v-format spår, men detta var för litet för att kunna justeras med azimut skruven. Sedan kör man en stjärna i 0 dec i rakt ostlig eller västlig riktning och sveper i declination, också här blev felet så litet så det inte gick att kompensera med "elevations" skruven. Den här metoden gör sig nog bättre med större brännvidd på scopet.

Som sagt någon som kan Polaralign max får gärna komma med en instruktion bl.a vilka stjärnor man skall välja

/LG
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Ikväll skall jag testa polinställning...

Post by Timo »

Lars-Gunnar !

Jag har kört Pempro och dess Pole Aling och det fungerade hyffsat. Gäller att starta upp monteringen exakt mot norr.
Men för att få det riktigt bra så använde jag den beprövade driftmetoden fast med CCD och hårkors på skärmen.
Mot söder , cirka 0 grader i dekl. Stjärnan mycket ur fokus så den blir några centimeter stor på skärmen och sen är det bara att låta monteringen följa och se om du får drift upp eller ner. Jag använde kontinuerliga 1 sekunds expo. var 20 sekund. Efter ett par timmar hade jag ingen drift på 15 - 20 minuter.
Tilläggas bör att jag kör med en fokallängd på 3000 mm.
Förrutom hårkorset så drog jag en smal rektangel över hela skärmen från vänster till höger (med musen) vars linjer låg precis i över och underkant av stjärnan.
På så vis har man 3 linjer att kolla avdriften med.

Hoppas du får ordning på någon av programmen.

Pempro och PEC fungerade alldeles utmärkt för mig. Är nu nere på +- 5 bågsekunders avvikelse.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Ikväll skall jag testa polinställning...

Post by GAIS »

Nu är slaget avgjort!

Efter att testat PEMPro, PolarAlignMax och Alignmaster kan jag dra följande slutsatser:

1) NOGGRANNHET
Alla lyckades bra men bäst PolarAlignMax och Alignmaster delar nog 1:a platsen.
Hamnade på ca +- 4 bågsekunders avvikelse eller bättre i samtliga fall.

2) SNABBHET
Inget snack, AlignMaster var som Usain Bolt och resten som en lätt haltande Öisare.
Jösses vilken skillnad.

3) ENKELHET
Om AlignMaster var överlägsen ovan så var den om möjligt ännu mer överlägsen här!


Vinnaren är därmed enligt mig självklar: AlignMaster (ni kanske inte håller med, men för mig blev det egentligen ingen match).
PolarAlignMax är gratis, AlignMaster 20 dollar och PemPro massor mer.... (men har och andra sidan en massa andra bra funktioner).
Demo hittar du på http://www.alignmaster.de/


Såhär använde jag AlignMaster med bästa resultat:

1) Gör en hyffsat polinställning (typ polarscope)

2) Aligna din montering. OBS: Jag har en HEQ5pro, om du också har en sådan gör INTE 3-star alignment.
Gör du det modulerar monteringen för cone error. Detta sabbar AlignMasters algoritm.
Jag körde med fördel bara en 1-star align.
Problemet kanske (bör vara) är samma med andra monteringar....

3) Starta AlignMaster och ställ in Latitud etc...

4) Börja loopa exponeringar i lämpligt program och se till att du har ett hålkors på bilderna. Jag körde 0,5s bin 2x2 i Maxim...

5) Välj lämpliga stjärnpar för att använda för poljusteringen i AlignMaster. Detta fattar du när du kör AlignMaster.

6) Nu svänger monteringen till den första stjärnan. Centrera i Maxim den men synka INTE.

7) Sen upprepas samma procedur för den andra stjärnan.

8) Sen flyttar AlignMaster den sista stjärnan där den borde ligga om du hade en perfekt polinställning.
Centrera den med ALT och AZ rattar på monteringen.

9) Upprepa vid behov 5-8. Jag behövde inte göra det mer än 2ggr. Den sista mest för att kontrollera att det blev bra.


Den bör nämnas att AlignMaster funkar även om du inte har en kamera.
Kameran använder jag endast för att går snabbare och blir mer noggrant.
AlignMaster kräver egentligen "bara" en GoTo montering samt hålkort ockular/eller kamera.


P.S Killen som gjort AlignMaster är samma snubbe som gjort det trevliga guideprogrammet GuideMaster... AlignMaster en i princip samma sak som Celestrons AllStarPolarAlign, men kändes mer pang på rödbetan.
Det var länge sedan jag använde ett så enkelt och bra program. PHDGuidning är t.ex ett enkelt och bra program, men AlignMaster var enklare.
Tro nu inte att jag är sponsrad... bara glad!

Övrigt:
Va lite bilder det kommer in... vad gör ni gubbar och tjejer.
Det är väl inte så att alla blivit IFK Göteborgare och tappat sugen på allt roligt här i världen?


GOD NATT :wink:
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Ikväll skall jag testa polinställning...

Post by Timo »

Mattias,
utmärkt summering av programmen.
Då skall jag testa Alignmaster för den verkar ju vara 10 ggr snabbare än Pempro vad gäller polinställning.
Orkar jag så skall jag testa hur nära jag kommer med driftmetoden jämfört med ex. Alignmaster. Vore kul att veta om alla de timmar man lägger ner är förgäves om det blir lika bra med Alignmaster.

Vad gäller tappa sugen så för min del måste jag vända på tabellen för att det skall ske. Det slipper ju du :lol:

Annars har jag andra saker att tappa sugen för men det återkommer jag kanske till sen. Tampas som bäst med Scott på Losmandy.

Ha det så bra norröver !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Ikväll skall jag testa polinställning...

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Kom just på att jag körde Polealignmax med en full modell, dvs synkad och 8 stjärnor som add align, detta borde ju inte alls funka, det gjorde det ju inte heller. En sync borde vara ok eller vad tror ni?

M.v.h

L-G
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Ikväll skall jag testa polinställning...

Post by GAIS »

En stjärna är nog ett tvång, annars kommer nog "modellen" ställa till det.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Ikväll skall jag testa polinställning...

Post by Terje »

omedelbart när monteringen bygger upp någon form av modell så kommer polinställningen att inte fungera för fem öre.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ikväll skall jag testa polinställning...

Post by Robert »

Ja om man har gjort en modell med Gemini så blir allt bara fel om man försöker polinställa med polealignmax det vet jag av egen erfarenhet och förvirring....
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Ikväll skall jag testa polinställning...

Post by Lars-Gunnar »

Hallo

Skall man göra någon sync i Gemini alls? eller skall man bara synka i det program som styr teleskopet via PAM? Jag har en såndär isolerad usb kontakt så jag kan köra både GCC (Gemini) och Thesky 6 samtidigt, väldigt smidigt, men man har ju ingen handkontroll då förstås, men den använder jag inte i alla fall...

/LG