Guide problem i DEC

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Guide problem i DEC

Post by skafar65 »

Hej

Efter tre fantastiskt fina kvällar här i Valleberga borde jag vara på ett strålande humör. Men…. Jag har trots att jag verkligen gjort allt inte lyckats få med en ända lyckad bild från dessa nätter. Jag är nu så trött och besviken på mig själv!

Jag har lärt känna mitt teleskop och alla finesser det har. Gjort en fin driftaligment, kollimerat och tränat PEC. Så långt OK men när det väl kommer till kritan och det är dags att fotografera då är det precis som hela världen är emot mig!

Ni som använder Maxim DL, ni känner ju till det där lilla L.et som bildas vid kalibreringen? När jag sluter mina ögon ser jag det framför mig, fortfarande! Har även vaknat ett par gånger i natt med mardrömmar om deformerade L! Är det normalt?

Det vill sig helt enkelt inte! Jag har i stort sett samma problem i framför allt DEC guidningen som jag hade med Vixen! Man kan nästan ana ett mönster här! Jag måste helt enkelt göra något fel? Eller vad är det som händer? Jag kan inte minnas att jag haft sådana problem innan med mina andra teleskop. DEC guidningen borde ju vara det minsta problemet, eller?

Jag fixar och trixar med Backslachen, ändrar kalibreringstider osv. För att få L.et rätt så måste man öka på Backslachen. När man då får ett fint L ja då arbetar DEC rörelsen alldeles för grovt. Den hoppar vid över gång mellan DEC plus och minus.

Driftaligmenten har jag gjort så noga att den i och för sig inte behöver någon guidning i DEC på ca en kvart. Så jag skulle i princip kunna stänga av den men det ska ju gå. Vad gör jag för fel? Kör ni andra med DEC guidning? Kanske avstängd i ena riktningen? Hjälp mig, jag blir galen!

//Micke
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Guide problem i DEC

Post by GAIS »

Prova PHDGuiding http://www.stark-labs.com , du kommer inte bli besviken... och det är gratis.
Jag var döless på Maxim och guiding, PHD funkar direkt och varje gång.
PHD funkar för mig på alla monteringar jag testa direkt (Meade LX200, Velestron CPC, HEQ5pro)
Kolla bara så den stöder din guidekamera.

Gör såhär:
1) Välj kamera
2) Välj montering (alltså typ ASCOM, GPUSB eller vad du nu ha för typ av styrning mellan datorns USB och ST-4 porten på monteringen)
3) Klicka på "Start take pictures" eller vad det nu heter
4) Focusera
5) Klicka på en lämplig stjärna (den får en grön 4-kant runt om PHD gillar stjärnan)
6) Klicka på stopp
7) Klicka på guide (Nu börjar PHD calibrera, tar ca 1min. När den är klar står det "guideing" och ett grönt kors syns på hela stjärnan)


Övrigt:
1. Under "Tools" klicka på "graph" och du ser i realtid ditt fel. Värde kring 0,27 är vad jag får och enligt manualen bra)
2. DEC guidning är väl inget som något program gillar. Detta är default "off" i PHD. Jag kör med den på men ser ingen skillnad.
3. Man kan ställa in en hög parametrar om man vill, men jag, och manualen, rekomenderar att strunta i det.
4. Bild repetition kör jag på 0,2s (default), vilket funkar för mig. Men jag har kört upp till 2s när en guidestjärna är mycket svag.
5. OBS Ställ inte för tight backlash. PHD kollar din backlash och kallibrerar automatiskt för det. Det är en fördel i PHD med lite backlash.

Hoppas det hjälper

OBS!!! Du använder inte några gamla Vixen sladdar?, dom är ju inte ST-4 kompatibla!

Och så lite humor: Kanske Atluxen inte var så dum nu när Meade är lika käcka! - Kanske skit bakom spakarna? :D
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Guide problem i DEC

Post by skafar65 »

Hej Mattias

Tack för tipset! Jag ska prova PHD nästa gång. Tycker däremot att det skulle vara konstigt om det skulle funka bättre än Maxim DL. Har ju precis köpt den senaste versionen av detta för mucho dolares! Men ibland är gratis godast :D Hur är det med PHD? Måste man vrida kameran rätt för att den ska förstå hur den är positionerad? Det ser jag som den största fördelen med Maxim DL.

Humor, ja du kanske har rätt :D Men om jag nu ska förtydliga så var detta ju inget problem på Atluxen, det var mer på Shpinxen jag upplevde samma problem fast där, ännu värre! På min LX200 kan jag som sagt inte påminna mig om att jag hade detta problemet.

Så du menar att du inte alls använder dig av DEC guidning? Fantastiskt om man skulle kunna få det så bra uppställt och bara som du säger på 15 minuter att det skulle vara möjligt! Men det är klart det beror ju även på vilket F-tal man fotar vid. Jag kör ju primärt nu via ofaxis guider på min 10" F8. Tror nog jag skulle klarat ut det hela om jag kört med en mindre tub uppe på Meaden. Men har inga grejor hemma till det för tillfället :(

Som sagt, vädret har varit fantastiskt, nu vänder det väl igen och det tar någon månad innan man får ett nytt tillfälle att prova igen :(

Mvh //Micke
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Guide problem i DEC

Post by GAIS »

PHD fattar själv hur kameran är installerad. Bara tuta och kör.
Jag känner igen mig i din frustration beträffande Maxim... det tog mig 6mån innan jag helt enkelt insåg att Maxim är inte bäst på allt.
Jag ber dig att seriöst testa PHD... det kostar dig inget... och jag blev nöjd efter några minuter.
Läs på: http://www.stark-labs.com/nebulositytut ... rials.html (as simple as a push.... dokumentet)

Beträffande DEC.
Självfallet är f talet och exponeringstiden av högsta intresse.
Detta har jag hafti åtanke när jag köpt min setup, då jag inte har ngt permanent OBS.
Därför ligger jag på 15-20min.
Självfallet blir det också begränsningar i exp. tid. Jag bör inte gå över 6min efter div ovetenskapliga tester.
Med den skyglow jag har hemma är detta inget problem.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Guide problem i DEC

Post by Bengt »

Hej Micke!
Kan inte tänka mig det andra programmet är bättre än maxim.dl vad gäller guidning med ccd kamera. tror inte du löser ett sånt där problem så enkelt som bara byta mjukvara.

Finns en del saker jag tänker på som kan vara problemet när jag hör ditt bekymmer. Har också någon gång drabbats av sneda L så ge inte upp än.Brukar ofta vara en enkel orsak.

Jag kör alltid med dec påkopplad om du undrar

Punktar upp 9 saker jag inte vet om du checkat.


nr 1 . polinställningen fel. är den fel med några grader får du direkt dessa bekymmer när den driver åt fel håll i guiderläget. Men du skriver du har gjort en sådan vilket kanske då kan uteslutas.

nr 2 seeing. Vet inte hur seeingen varit de sista kvällarna men har ibland haft samma fenomen med dålig seeing och för mkt dis.Oftast har det dock hjälp att byta mot en starkare guiderstjärna.
nr 3 . fel balansering. Skulle också direkt ge dessa fel. Har någon gång missat gör det när jag bytat huvudtub då kan den driva åt fel håll under kallibrering.
nr 4 för lång exponeringstid. med ett för stort periodiskt fel kombinerat med h för lång exp tid under kallibrering så kan L et bli snett.


nr 5 kabelfel. har du kopplat din montering till 232 porten så maxim.dl vet altituden. Inget fel jag själv märkt påverkar på detta sättet eftersom jag numera skippat den sladden. Utan egentligen någon skillnad.

nr 6 spänningsfel. Din montering kan ju lida av att den får stötvis spänning och gör små ryck. hade det problemet för många år sedan med min gamla eq5:a

Nr 7 vil jag inte gärna skriva men har din tub ett optiskt fel så kanske den har problem guida på en koma avlång stjärna vilket säkerligen kan orsaka ett liknande problem. Prova först med guidetub är mitt tips. Något annat som kanske man inte vill ha som felkälla är attt din montering helt enkelt har glapp i dec. inte första gången i så fall Meade haft problem med detta. Själv fick jag sätta dit ett dec fix kit på min gamla lx 50 . Men kanske ändå osannolikt för ett sånt fel borde många fler haft vilket jag inte hört de haft numera.

Nr 8 i Maxim.dl kan du ändra känsligheten. . Jag hade även testat utan pec. påkopplad. På min montering rör den bara till i kallibreringen.
Misstänker dock du redan ändrat det mesta i guidermenyn redan. Men du får gärna ringa mig så kan vi gå igenom menyn och vilka parametrar jag brukar använda.

nr 9 Har en del andra funderingar man kan testa men de kan jag ta per telefon om detta jag skrivit inte är felkällan.


Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Guide problem i DEC

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Tackar för dina råd och din lista! Säkerligen är det något eller flera saker på den som jag slarvat med. Vissa saker kan jag inte ens fixa nu eftersom jag ej har något balansering sätt ännu på detta teleskop. Tycker det i och för sig inte borde behövas då jag ej hängt på några tyngre grejor på det än. Polinställningen bör väl vara rätt om man kan köra oguidat i DEC i en typ kvart. Eller tänker jag fel?

Optiskt fel tror jag inte då jag genomfört en väldigt noggran kollimering. Stjärnorna ser fina ut i guide fönstret men man vet ju aldrig...

Kan det vara något med of-axis guidern? Det har man ju inte så stor erfarenhet av? Kanske en sne spegel eller något?

ST4 kablen är från QCam kameran. Aldeles ny. Är det standard? Funkar dom till Starlights kameror? Känner att det kan vara en mängd grejor! Får kanske gå tillbaka till basic! Använda mig av Starlight kameran med guider huvud. Det gamla Maxim DL programmet. Då är det bara teleskopet som är nytt. Mindre felkällor? Jag vet inte. Tror jag ska prova det nästa gång.

Mvh //Micke
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Guide problem i DEC

Post by GAIS »

Du säger off axis guider... där skulle jag definitvt lagt min kraft i felsökning med tanke på din erfarenhet och många tips redan.
Har själv ingen erfarenhet av off axis själv, men själva konceptet borde kunna bidra till "onormala" fel.
Har du kollat hur det funkar om du alignar den med fototuben?, funkar det då borde du ha ringat in felet.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Guide problem i DEC

Post by Bengt »

Hej Micke!

Hade absolut börjat med att balansera upp tuben och plockat bort off axis guidern och kört det gamla koncepetet först H9 + sxv guider. Balansering är jättenoga på alla monteringar.Meade har tidigare inte haft så starka motorer i dec. Minns ju hur fint det funkar med att hänga på meads egen daggkåpa. Den gjorde ju att det inte ens gick att köra upp tuben i dec . När man då som du gjort hänger på en ganska tungt kamerapaket bak på tuben så tror jag det är dömt att misslyckas utan balansering. Har du inget att balansera med lånar säkert Timo ut sin skift nyckel han hängde längst fram på Tacken en gång i tiden . Silvertejp att hålla fast den kan jag skicka till dig :D

Tänk sen på att provköra på en ljussstark stjärna.

Mina offaxis försök på min lilla woc har jag redan berättat om. Det går helt enkelt inte med den optiken att få till det . Förmodligen på grund av just för att bildfältet inte är tillräckligt plant längst ut. Jag skulle nästan utesluta den felkällan på din optik för då har man byggt en mkt konstig komafri spegel :D

Om alla ovanstående försök misslyckas så återstår en stark kandidat som felkälla .. din dec drift har för mycket bachlash. Vad jag känner till så finns det ingen bot mot ett sånt problem på en gaffelmontering men det får vi inte tro det är så illa. Det enda du möjligen kan göra är att laborera med är hur hårt du låser din montering i dec

Hade nog än så länge tagit det piano med detta problem. Finns mycket kvar än att testa.
Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Guide problem i DEC

Post by Terje »

Jag känner mig lite orolig för att du kanske har tuben lite för bra balanserad, du bör ha en viss liten bak eler framvikt på den för att undvika att monteringen "fladdrar" detta gäller i princip alla monteringar. Om du har lite bakvikt så bör du undvika det mesta av den eventuella backlash du har i monteringen.
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: Guide problem i DEC

Post by Mats »

Hej alla!

Som relativ nybörjare på det här försöker jag ändå kommentera denna nu lite gamla tråd.

Jag köpte en Ccam5 för någon månad sedan och började guida. När jag efter ett tag förstod att koppla på Dec-guidningen fick jag genast problem med oscillation av teleskopet. Hittade följande lösning:

Felaktigt inställd polaxel ger en konsekvent drift åt ett enda håll. I PHD guiding finns "advanced parameters där man kan ställa Dec på off, auto, north eller south. Om man väljer north eller south görs bara kompensering åt ett håll, alltså blir oscillation omöjlig. Jag brukar ställa på tex north, låta PHD kalibrera och börja guida. Ser jag efter någon minut en liten avdrift som inte kompenseras tillbaka så stoppar jag guidningen, byter till south och startar igen. Allt tar ca 10 sek. Gick det inte perfekt från början så gör det nu.

Kan det vara till någon hjälp?

Mats
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Guide problem i DEC

Post by GAIS »

Blev lite nyfiken när Mats kommenterade denna "gamla" tråd.
Hur gick det Micke? - fick du ordning på grejerna?, blev det PHD eller Maxim?

//Mattias
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)