Litet guideteleskop

Utrustning och metoder.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Litet guideteleskop

Post by Starsoft »

Tanken bakom mitt SSBT med två identiska newtontuber är till viss del att igen få användning för min gamla modade EOS300D som ska sitta på den ena tuben, på den andra tuben ska det sitta en kyld astrokamera med bl.a. astrometriska filter. På respektive tub ska det också sitta en guidekamera så att tuberna ska kunna guida varandra. Genom att tuberna blivit så fantastskt mycket billigare så är det här kanske inte så underligt som det låter, min andra 8" tub kostar avsevärt mindre och fyller sin funktion mycket bättre än den lilla ED refraktor som många använder som guidetub.

En förhoppning med två identiska tuber är också att jag ska få ett betydligt mindre flex i systemet genom att de lika roterade tubernas flex borde ta ut varandra. Om det här fungerar så är det för mig ett fantastiskt framsteg.

Det här är gott och väl men frestelsen är naturligtvis stor att också sätta dit en liten guidetub mellan tuberna för att kunna använda bägge huvudkamerorna samtidigt, ta luminans samtidigt med RGB, men då kommer problemet med vikt in i bilden. Hela systemet är redan idag något tyngre än tillverkarens rekommendationer (som jag i och för sig inte ger mycket för) så jag måste använda en mycket lätt guidkamera.

Lättare än den här finns nog inte:
Image

Objektivet är ett 50mm f/1,8 som jag hittade i skrotlådan för gamla övervakningskameror på jobbet, satte det med hjälp av en adapter på min QCam5 guidekamera.

Med den här optiken får jag en upplösning på 25 bågsekunder per pixel, vilket låter helt fel när man ska guida, men jag tror att om skärpan ställs så dåligt att stjärnan breder ut sig över några pixlar så kommer stjärnans position att kunna beräknas med tillräcklig nogrannhet. Problemet kommer nog i stället att bli ljusstyrkan, med det här 1" teleskopet så kommer inte mycket stjärnljus in, men synfältet blir stort så det kanske kommer att gå att hitta tillräckligt starka stjärnor. Återkommer med svaret så fort det finns några stjärnor att prova på, mycket moln och regn här nu.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Litet guideteleskop

Post by Bengt »

Låter ju oerhört smidigt om det funkar. Ett steg fram till en mobil utrustning

Tycker det borde gå att göra utrustning mer mobil. Borde gå att tillverka vettig användbar astro utrustning för fotobruk som går ner i en resväska. Vad jag känner till finns det inte idag . Åtminstone inte med autoguider möjlighet.

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Litet guideteleskop

Post by Starsoft »

Hej Bengt

Medan regnet smattrar på altantaket funderar jag på det här med portabel guideutrustning, om det gick att ordna så skulle det kunna vara ett lyft för många som bor illa till för astrofoto.

Att det går att positionsbestämma stjärnan med tillräcklig nogranhet även med den här korta brännvidden känner jag mig ganska säker på, bara det är en tillräckligt stark stjärna. Men tänk då om man monterar den här giudekameran på en kulled av den typen som man brukar sätta vanliga kameror på, då kan man vrida guidekameran helt oberoende av huvudtuben, och därmed alltid hitta en trevlig guidestjärna. Då är problemet med svaga guidestjärnor löst.

Men då blir frågan vad som händer om man guidar på en stjärna som ligger väldigt långt bort från motivet, fältrotationen lär tillta, men hur mycket? Det här övergår helt klart de geometriska problem som får plats i mitt huvud, någon som vet vad man kan förvänta sig om man guidar på stjärnor lång bort?

Om det här fungerar så är då nästa steg givet, eftersom man med den här optiken kan ställa (o)skärpan en gång för alla och synfältet är så stort så man inte behöver se kamerabilden för att rikta in den mot en stark stjärna, då kan man klara sig utan PC för att guida. En sådan här kamera innehåller en processor som är fullt tillräckligt kraftfull för att kunna autoguida via de ST-4 interface som sitter på kameran, så det är "bara" att byta ut programvaran i kameran så är alla guideproblem lösta :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Litet guideteleskop

Post by Starsoft »

Här finns en produktbeskrivning på en lösning från SBIG som optiskt verkar motsvara min guider.

http://www.sbig.com/sbwhtmls/stv_announcement.htm

Den här produkten blev ingen hit, och när man ser manöverpanelen så inser man lätt att man lika gärna kan använda en PC och vanlig guidekamera, billigare och bättre. Men det står i alla fall följande:

"with a field of view of approximately 2.7 degrees. Any star in the Uranometria catalog can be seen in a three second exposure through the eFinder lens. In addition, the STV will autoguide with this lens assembly to an accuracy of less than one arcsecond, eliminating the need for a separate guide scope."

Det ser ut som att brännvidden kan vara en aning längre än 50mm men inte så mycket längre så det har någon betydelse. Dom har också en variant på kamerahuvud för att rikta kameran som jag tänkt mig, verkar lovande.

Tyder på att det här faktiskt kan komma att fungera.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Litet guideteleskop

Post by Bengt »

Ser likadan ut som den Timo N använde förr till sin ST4 an.

Faktum är att mina första bilder togs med denna typ av guider styrning. Skulle nog vilja säga att vissa funktioner i den var bättre än dagens PC guiderprogram. Bland annat den funktionen som lär in seeing mönstret den aktuella kvällen.

Imponerande med tanke på det gått några år sedan den gjordes.

Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Litet guideteleskop

Post by Terje »

Om din montering är exakt polinstäld så är det enda som kan påverka din guideförmåga oavsett hur guidern är riktad jämfört med teleskopet att vara skilnader i .brytningen i jordatmosfären beroende på höjd över horisonten
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Litet guideteleskop

Post by Starsoft »

I ett fast obs kan man väl räkna med bra poljustering men en del av tanken med en liten guidkamera är att man ska ha den i fält, man det kanske går att få till en tillräckligt bra poljustering tillräckligt snabbt om man gör riktigt?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb