PHD2 tar musten ur mig snart!

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
Nikonist800
Posts: 24
Joined: 2019-04-30 03:03:30
spamtest: JA

PHD2 tar musten ur mig snart!

Post by Nikonist800 »

Va kul att det finns ett svenskt forum för astrofotografi. 8)
Här har jag setat i en dryg månad och plöjt trådar på CloudyNights och Stargazers för att komma igång. Haha!
Jag behöver eran expertis nu innan jag blir inskriven på ett hem för sinnesslöa.

Jag har haft enorma problem med att få igång guidningen med min rigg.

Har en HEQ5 med SSAG Orion Autoshoot Guider med en Orion 50mm Guidetub.
Jag fick börja med att justera monteringen då allting glappade och klunkade i alla led. (Ny)
PHD2 ville inte fullfölja kalibreringen utan en massa notiser ens då det larmades om mycket hög backlash.
Det problemet är fixat. Jag har justerat allting så det finns inget glapp längre dock går dreven fortfarande enkelt att rulla på med fingrarna.

Jag har tidigare haft RMS värden på cirka 2" i avikelse som stegrat hastigt under natten. (har landat på över 100 arc-min/px).
Båda axlarna har skenat trots eminent polinställning.

Jag pol-kalibrerar först genom monteringssiktet för att sedan gå över i SharpCap för finjusteringen. Nöjer mig aldrig under "Excellent".
När jag kör Guiding Assistant så ligger "Polar Alignment Error" på allt från 0,2 til 1,5 arc-min lite beroende på kväll.

Jag gjorde kalibreringen ikväll där himmelska ekvatorn möter meridianen. Ungefär 0 graders deklination och några minuter väst.
Sen låg min totala RMS error på runt 0,5 en stund för att snart dra iväg mot 1,8 arc-min/px innan molnen drog in och förstörde natten.
Det blev iallafall en förbättring men är fortfarande ostabil.
Jag såg sen att boven i dramat verkar vara rektascensionen. Deklinationen såg fin ut.

Har provat att välbalansera öst-väst /nord-syd samt med lite obalans (fram/baktungt) beroende vart teleskopet ska riktas åt för objekt.
Ingen skillnad. :(

Är det någon som har en ide om vad som kan orsaka att jag inte får ner guidningen till respektabla RMS värden?

Jag bifogar en länk til loggen från ikväll ihop med några bilder.
Önskar er en toppendag. :good:

Mvh Andreas

https://www.dropbox.com/sh/rggv5sbzhivd ... HIvia?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: PHD2 tar musten ur mig snart!

Post by Tannerswe »

Testa att justera så den korrigerat lite mjukare i RA.

Nu har du i princip en korrigering och kurvan vänder tvärt åt andra hållet och den får nästa gång korrigera tillbaka sin egen korrigering ser det ut som.

Bättre att den tar ett par pulser på sig än att den överkompenserar.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Nikonist800
Posts: 24
Joined: 2019-04-30 03:03:30
spamtest: JA

Re: PHD2 tar musten ur mig snart!

Post by Nikonist800 »

Tannerswe wrote:Testa att justera så den korrigerat lite mjukare i RA.

Nu har du i princip en korrigering och kurvan vänder tyvärr åt andra hållet och den får nästa gång korrigera tillbaka sin egen korrigering ser det ut som.

Bättre att den tar ett par pulser på sig än att den överkompenserar.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
---------------------------------------------------------------------

Du menar RaAgr? :) Hjälper att öka Hysteresis i detta fall också?

Mvh Andreas
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: PHD2 tar musten ur mig snart!

Post by Tannerswe »

Det är ffa de två parametrarna du har att jobba med "mot" varandra. Antingen minska aggressiviteten eller öka hysteresen eller en kombo.

Vad har du i MnMo och exponeringstid när du kör?
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Viggo T
Posts: 42
Joined: 2018-10-21 20:32:29
spamtest: JA

Re: PHD2 tar musten ur mig snart!

Post by Viggo T »

Hej Andreas.
Din dec kurve ser meget flot ud. Men du har nogle gode udsving i RA. Jeg har også en Heq5 og kan heller ikke få helt styr på guidningen.
Det er lidt svært at udbalancere monteringen ordenligt når man kun har kontravægte på polaksen. Der er tydelig forskel på balancen alt efter hvor kikkerten peger hen. Så det kunne også være dit problem også.
Men det kunne også være et problem med vindmodstand. Jeg har en lang- for lang- dughætte på, og det er tydeligt at se når der er lidt vind. Min montering står ikke i et observatorium. En løsning kunne være helt at afmontere dughætten og bruge et kraftigere varmebånd til korrektionslinsen på min kikkert.
Og så er der justerings mulighederne i The Brain- en ren jungle. Jeg vil foreslå at du anvender en lav værdi for Minmo. Jeg ved godt at nogle skriver større værdier for Minmo, men min erfaring er altså lave værdier.
Håber du får styr på bæstet.
Mvh Viggo.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: PHD2 tar musten ur mig snart!

Post by ragge »

Nikonist800 wrote:...Jag såg sen att boven i dramat verkar vara rektascensionen. Deklinationen såg fin ut.

Har provat att välbalansera öst-väst /nord-syd samt med lite obalans (fram/baktungt) beroende vart teleskopet ska riktas åt för objekt.
Ingen skillnad. :(
Hej Andreas,

Lite glapp måste alltid finnas i både RA ocg DEC (om vi pratar amatör-grejor). Glappet måste sedan kompenseras bort med obalans. Om deklinationen var ok så har du bra (= lagom mycket) obalans i DEC.
Har du testat att balansera RA enligt "east heavy" konceptet ? Det är väldigt avgörande för ett bra resultat.
Tyvärr finns det ändå några svaga punkter som är lite knepiga att lösa: Om teleskopet pekar rätt upp i zenit så hjälper ingen obalans i DEC, och om det pekar rakt åt väst eller öst så finns heller ingen obalans i RA. För dessa situationerna har jag gjort mig ett par fjäderbaserade "backlash killers", det finns trådar om dem här på AN.

Ragnar
User avatar
Nikonist800
Posts: 24
Joined: 2019-04-30 03:03:30
spamtest: JA

Re: PHD2 tar musten ur mig snart!

Post by Nikonist800 »

ragge wrote:
Nikonist800 wrote:...Jag såg sen att boven i dramat verkar vara rektascensionen. Deklinationen såg fin ut.

Har provat att välbalansera öst-väst /nord-syd samt med lite obalans (fram/baktungt) beroende vart teleskopet ska riktas åt för objekt.
Ingen skillnad. :(
Hej Andreas,

Lite glapp måste alltid finnas i både RA ocg DEC (om vi pratar amatör-grejor). Glappet måste sedan kompenseras bort med obalans. Om deklinationen var ok så har du bra (= lagom mycket) obalans i DEC.
Har du testat att balansera RA enligt "east heavy" konceptet ? Det är väldigt avgörande för ett bra resultat.
Tyvärr finns det ändå några svaga punkter som är lite knepiga att lösa: Om teleskopet pekar rätt upp i zenit så hjälper ingen obalans i DEC, och om det pekar rakt åt väst eller öst så finns heller ingen obalans i RA. För dessa situationerna har jag gjort mig ett par fjäderbaserade "backlash killers", det finns trådar om dem här på AN.

Ragnar
Hej Ragnar. Är det normalt alltså?
Det va faktiskt skönt att höra att monteringen förmodligen är som den ska. Tycker ändå att det glappade väldigt mycket.
Det verkar även vara normalt att få justera lite på sakerna om man läser på forum.
Hur som helst så har jag nu fått lära mig justeringar.
Dom är nog oundvikligai framtiden ändå. :)

Jag har fått just detta tipset från flera. Det är någonting jag inte testat. Har idag tagit bort USB hubben som varit monterad på teleskopet (för att få bort hängande kablar) och just hängt allting på sidan men upphängd i kardborreband i benet så att hänget över till teleskopet är minimalt.
Jag hoppas att det ska hjälpa balansen också.

Vid nästa tillfälle med stjärnklart väder så ska jag ut och testa dina råd Ragnar. Jag återkommer med nya loggar från kalibrering och guidning så hoppas jag att jag kan få hjälp att komma ett steg närmare en lösning.

Tack för svar allihopa. :)
Mycket tacksam

Mvh Andreas
User avatar
Nikonist800
Posts: 24
Joined: 2019-04-30 03:03:30
spamtest: JA

Re: PHD2 tar musten ur mig snart!

Post by Nikonist800 »

Hej allihopa.

För ett par nätter sedan så gjorde jag ett försök igen.
Jag gick ner med riggen till sjön, kalibrerade där celestiska ekvatorn och meridianen möts 0 graders deklination (lite väst om meridianen).
Sedan tog jag med skiten (ja det var så jag kände vid det här laget) upp till stugan och riktade upp glaset på M101.
Jag balanserade lite "teleskoptungt" efter era underbara råd då jag fotar väst om meridianen samt lät deklinationen vara smått framtungt.
Voila!! Guidningen va fantastisk. Jag pendlade runt 0,4-0,6" i total RMS men hade spikar på runt 1" då det kom vindpustar titt som tätt.
Jag vill minnas att genomsnittet för natten låg på 0,9" i avvikelse. Jag hoppas att detta är normal och ansett som bra guidning även för er om det blåser ute?
Annars får jag kolla lite mer på monteringen om det finns mer att justera vad det gäller backlash mm.

Här är loggarna för natten. https://www.dropbox.com/sh/rggv5sbzhivd ... HIvia?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag vill bara skrika ut ett ENORMT tack för råden.
Nu hoppas vi på lite fina nätter framöver så vi får samla data på objekten i universum.

Mvh Andreas
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: PHD2 tar musten ur mig snart!

Post by ragge »

Kul att du fick ordning på grejorna, och att du återkopplade hur det gick.
Om du vill ha en (ännu) bättre lösning på "lagom obalans" i DEC kan du kolla hur jag gjort här : viewtopic.php?t=13336

Om du inte tröttnat på att justera, se då till att ha ett litet (svagt kännbart) spel i både DEC och RA. Detta krymper när det blir kallt, så hellre för mycket än för litet.

Vilken kalibrering gjorde du nere vid sjön ? Och flyttade sedan ski.. nåja grejorna tillbaks till stugan ? Är det så att du har begränsad sikt där uppe ? Berätta gärna hur du gjorde. Ungefär var i landet håller du till förresten ?

Ragnar
User avatar
Nikonist800
Posts: 24
Joined: 2019-04-30 03:03:30
spamtest: JA

Re: PHD2 tar musten ur mig snart!

Post by Nikonist800 »

Absolut. Jag vill dels ge feedback till er som försöker hjälpa, samtidigt visa kommande besökare hur det gick tillslut.
Många gånger när man läser på forum så ser man folk beskriver precis dom saker man själv söker svar på men man får aldrig läsa om utgången. :)

Kalibreringen var den initiala kalibreringen i PHD2.
Jag rensade programmet och började om från start.
Vid sjön så har jag precis som du förstod fri sikt till söder.
Jag använder Stellarium eller CDC och plockar en stjärna i området runt ekvatorn/meridian korsningen som jag slewar till innan jag kalibrerar. Sen ska man kunna köra på den kalibreringen ett tag så länge man kör pulseguiding via ASCOM med Eqdir kabel. ST4 kablar kräver återkommande kalibrering för varje nytt objekt.

Jag bor i Avesta så jag har 60 graders latitud. Så jag behövde fri sikt till 30 grader. Om jag har förstått korrekt så hamnar 0 grader deklination vid 30 grader latitud?

Men det har jag inte ens tänkt på!!! Då har jag justerat mina drev för tight. Jag ska omgående tillåta mer glapp i lederna. Jisses!
Jag tar mig lite tid senare och läser din post om hur du justerar. Tusen tack Ragnar. :)

Mvh Andreas